MH, BPH och MT tråden

Bukefalos 30 år!

Sasse

Trådstartare
Kan vi ha en sådan här tråd? Den förra låstes för en evighet sedan och det har inte dykt upp fler mig veterligen. Jag kan väl inte vara den enda som tycker det är intressant med dessa beskrivningar och tester :D

Ös gärna på med protokoll och videos på era hundar, och annat som hör till. Ställ gärna frågor i tråden om ni undrar något. Jag vet att jag kommer göra det :p

Jag kan bjuda på Xarkos MH som vi gjorde förra året. Är väldigt nöjd med honom, hans 1a i Kontakt-Samarbete är att han vägrar låta sig kidnappas. Vi övar på det inför MT och det är inte ett problem i vardagen, men eftersom man inte tvingar med dem på MH så kastar han sig tillbaka till mig. Jag har video men får tyvärr inte lägga ut offentligt pga klubbens önskemål.

Screenshot 2026-04-26 172732.webp

Här är min tiks BPH.
Filmen är tyvärr ofullständig pga lite handhavandestrul hos min kära mor som höll i kameran :p det som är med är halvfiguren, skrammel, spöket, underlaget och skottet.
Notera smidig matte som glömmer ett halsband till hunden och får ta ett alldeles för stort som låg liggandes i bilen. Ett så stort att det glider av ett par gånger. Tur hon inte är så rymningsbenägen :p

IMG_2929.webp

Senast ändrad:
IMG_0932.webp

Här är min hund. En hund med big feelings 😄 Kunde önska mer nyfikenhet men annars är jag nöjd och det visar en rättvis bild av henne. Mamma och hennes helbror har istället väldigt mycket nyfikenhet, långt över rasmedel. Hennes pappa bor utomlands så där finns tyvärr inget att jämföra med.
Beskrivaren och publiken skrattade gott åt henne och berömde hennes fina gripanden.

Jag kan bjuda på Xarkos MH som vi gjorde förra året. Är väldigt nöjd med honom, hans 1a i Kontakt-Samarbete är att han vägrar låta sig kidnappas. Vi övar på det inför MT och det är inte ett problem i vardagen, men eftersom man inte tvingar med dem på MH så kastar han sig tillbaka till mig. Jag har video men får tyvärr inte lägga ut offentligt pga klubbens önskemål.

Visa bifogad fil 184495
Kan lägga in Ammos som jmf. Han var en hårdare hund på många vis, skulle dock säga att Xarko är mer skottdöv.
Screenshot_20260427_171451_Chrome.webp

Är man intresserad av Xarkos film för att jämföra kan man få länk.

Vad är moment 4? Ser mest ut som att ni ståt stilla.

Superfin MH.
Det är exakt det man gör. Man står stilla med hunden i kopplet. Man rör inte på sig och pratar inte med hunden. I 5 minuter tror jag det är.
Man kan säga att min hund som fick en femma är rätt dålig på att stå still 😂 Jag och beskrivarna fick hålla sig för skratt. Men, hon är superbra i vardagen ändå. Inga problem att slappna av på t-banan, på restaurang osv.

Det hjälper kanske inte att hon dessutom är ganska ouppfostrad :angel1:. Hon är ju så sööööt och nu när jag för första gången i mitt liv bara har en hund kommer hon undan med typ allt.
Äsch måste vara lite fyrkantig också. Jag fattar att det är på skämt men för andra som läser; när vi jämför vad som är mycket och lite jämför vi med alla hundar vi har sett, på och utanför banan. Vi har dessutom ett facit som tidigare var Curt Blixt och numera är en liten grupp, som bestämmer det här åt oss. Vi får inte ha ett särskilt stort utrymme för eget tyckande, även om det såklart förekommer pga att vi ju är människor. Jag har hållit på med BPH sedan 2014 så det har ju blivit ett gäng hundar genom åren och nästan alla ligger på en helt annan energinivå än min Fly. Vi har hela spektrat från de som i princip blir släpade runt banan (har faktiskt hänt :laugh:. En malteser som hade satt i system att lägga sig och behövde bli släpad en liten bit innan han kunde övertalas att röra på sig igen) till hyperreaktiva. Och så tjocklabbarna, som är helt extremt nyfikna.

Liknande trådar

• Köpa valp, tips & råd
  • Jaktgolden
  • Ska jag välja en ny ras eller inte.
  • Foder till hund med mag-tarmproblem

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden