Bukefalos 28 år!

linnsan

Trådstartare
Tiken ska ju gå MH eller BPH och jag velar lite över hur jag ska göra.

Hon är nu drygt 1,5 år. Till våren blir hon två. För sent att vänta? Man vill ju göra det så tidigt som möjligt men min spontana tanke är att inget lär förändras från hur hon är nu tills våren. Det jag tänker är snarare att varmare väder gör att hon inte fryser :D

Sen funderar jag på vilket av dom jag ska välja, eller om jag ska göra båda.

Tiken är en löwchen. Hur har ni resonerat kring sånt här? Om allt går som det ska är planen avel.
 
Finns det ens prov att anmäla sig till nu innan våren? Vet att jag hade svårt att hitta nåt i "rätt" ålder till min tik som är född i oktober.

Hur ser det ut i rasen, hur många beskrivs och i vilken? Tänker att det kan vara mest användbart om det finns fler att jämföra med. Om du inte tänkt tävla bruks för då behövs väl MH.
 
Finns det ens prov att anmäla sig till nu innan våren? Vet att jag hade svårt att hitta nåt i "rätt" ålder till min tik som är född i oktober.

Hur ser det ut i rasen, hur många beskrivs och i vilken? Tänker att det kan vara mest användbart om det finns fler att jämföra med. Om du inte tänkt tävla bruks för då behövs väl MH.

Juste! Bruks hade jag gärna försökt mig på om jag lyckas hitta tillräckligt med fokus och motivation:angel: bra att du sa det för det hade jag förträngt :D

Om jag inte minns helt fel så är det bara en annan som gått bph, eller mh. Minns inte vilket.

Jag tror jag hittade ett BPH som var inomhus men det känns sådär av någon anledning.
 
Om du inte tänkt tävla bruks för då behövs väl MH.

Det är bara bruksraser som måste gå MH för att få tävla bruks, för alla andra raser räcker det med BPH :) .

TS, det "räcker" ju med ett BPH för en sällskapsras, jag tycker att det är en beskrivning som säger rätt mycket :) . Och det är enl min erfarenhet oftast lättare att komma med på ett BPH än ett MH.

Mina dvärgschnauzrar har gått både MH och BPH, mina aussies har gått MH :).
 
3 st har visst gjort BPH och 36 MH 2006 - 2014. Lutar mer mot MH då med tanke på brukset.
 
Det är bara bruksraser som måste gå MH för att få tävla bruks, för alla andra raser räcker det med BPH :) .

TS, det "räcker" ju med ett BPH för en sällskapsras, jag tycker att det är en beskrivning som säger rätt mycket :) . Och det är enl min erfarenhet oftast lättare att komma med på ett BPH än ett MH.

Mina dvärgschnauzrar har gått både MH och BPH, mina aussies har gått MH :).

Jaha okej! Men dåså! Då blir det kanske det som är lättast att komma med på bara :D

Jag tänker ju att BPH är bättre pga att man får använda egen leksak. Lite tråkigt om hon känner sådär för att kampa i en stor bitstock när hon annars har en ganska hög kamplust.
 
Jag tycker BPH för statistikens skull. Ju fortare rasen kommer upp i 200 individer, desto fortare får rasklubben en analys att titta på och arbeta efter.
 
Jaha okej! Men dåså! Då blir det kanske det som är lättast att komma med på bara :D

Jag tänker ju att BPH är bättre pga att man får använda egen leksak. Lite tråkigt om hon känner sådär för att kampa i en stor bitstock när hon annars har en ganska hög kamplust.
Det är inte något moment som innehåller kamplek med eget föremål på varken BPH eller MH. På BPH är testföremålet ett spengummi.
 
Här går min vovve sitt BPH. Han kampade sig till en 5:a på MH och jag tror det blev en 4:a på MT. Men inte här ;).
 
Jag skulle gått båda. BPH mest för att man med tanke på sällskapsrasen kommer använda sig av den statistiken i framtiden, istället för MH.
Men MH tycker jag är kul att gå och är
Mest van vid. Så JAG hade gått båda.
Men för dig borde ju enbart BPH räcka.

Båda mina dvärgar har gått MH. Detta för att det finns en slags tradition inom rasklubben att gå MH, det finns flest hundar som gått detta och statistiken känns pga det mer tillförlitlig. Dock blir det ju bättre och bättre med statistik i takt med att fler går BPH.
Har också gått MH då Dvärgschnauzrar får genomföra MT och bli korade och då är det ett krav (om jag inte minns fel). Dahlia är korad och MH beskriven. Winzi enbart MH beskriven. Dahlia ska starta i bruks, och hade också för mig att det var ett krav för start men det räcker tydligen med BPH såg jag nu.

Min personliga åsikt är också att MH sätter mer press på hunden än ett BPH.
 
Spengummi är inte sämre leksak än trasa, egen leksak eller bitstock :D ;).


Och varför de valt den är för att det ska vara en standardiserad leksak på alla BPH, på MH kan ju kampleksakerna se annorlunda ut :)
 
Tiken ska ju gå MH eller BPH och jag velar lite över hur jag ska göra.

Hon är nu drygt 1,5 år. Till våren blir hon två. För sent att vänta? Man vill ju göra det så tidigt som möjligt men min spontana tanke är att inget lär förändras från hur hon är nu tills våren. Det jag tänker är snarare att varmare väder gör att hon inte fryser :D

Sen funderar jag på vilket av dom jag ska välja, eller om jag ska göra båda.

Tiken är en löwchen. Hur har ni resonerat kring sånt här? Om allt går som det ska är planen avel.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag tänker att MH är mer för att "pressa hunden" och se hur mycket power det egentligen är i den och hur bra arbetsegenskaper den har. Ett BPH känner jag att mer beskriver hur hunden är att leva med i vardagen. Men, då kan tilläggas att jag bara gått bph och aldrig mh även om jag läst om mh och tittat på filmer på nätet.

På båda kollas hundars reaktioner mot människor, skott, lek, överraskningar och "spöken" (även om momenten ser lite olika ut). På MH kollas ju även "jakt" men på Bph kollas istället hur hunden reagerar på konstiga underlag och någon märklig variant av matintresse (vilket är en jäkligt knasig bit enligt mig).

För sällskapshundar ser jag ingen större mening med att gå MH när det finns BPH, men det ska bli intressant att se vad som kommer fram av den här tråden, kanske lär jag mig något nytt :D Har i alla fall planerat att gå BPH med Ebrah och tvivlar på att jag kommer ändra mig på den punkten, mest för att folk faktiskt börjat gå BPH med sina salukis och jag gärna vill bidra med statistik där.
 
Och justja, jag gillar att det i protokollet från BPH även står vad det var för väder vid beskrivningen :p Skulle jag gå med Aysu så hade reaktionerna blivit väääldigt olika beroende på om det var pissregn eller strålande sol.
 
Spengummi är inte sämre leksak än trasa, egen leksak eller bitstock :D ;).


Och varför de valt den är för att det ska vara en standardiserad leksak på alla BPH, på MH kan ju kampleksakerna se annorlunda ut :)
Har för mig att Curt Blixt eller om det var Ken Lundahl som sa att det skulle vara lite annorlunda än de föremål som hundar oftast leker med. Men jag gissar att det kommer bli allt vanligare med spengummin som träningsleksak framöver :p
 
Jag har gått MH med min nuvarande hund och BPH med den förra. Att det blev MH nu var för att jag frågade uppfödaren vad hon tyckte, och hon tyckte att MH gav henne mer så då valde jag det. Däremot funderar jag nu på att även göra ett BPH på honom, just för att bidra med en till i statistiken så vi får ihop tillräckligt antal hundar så rasklubben får mer att arbeta med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 993
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Slyngeln och jag har fått möjlighet att göra BPH som under våren kommer att arrangeras nära oss. Ska bli spännande att se om han...
2
Svar
34
· Visningar
2 382
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 199
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 271
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp