Bukefalos 28 år!

MH-test 2013

Poisonous

Trådstartare
Är det några som ska göra MH testet iår?
Hur förbereder ni er?
Vilka moment tror ni kommer funka och vilka moment tror ni blir svåra?
Min är ju bara tio veckor och kommer göra provet först nästa år men är nyfiken på er andra :)
 
Sv: MH-test 2013

Jag ska förhoppningsvis göra MH med min tjej som precis fyllt ett år. Ingen förberedelse alls, vi går dit och kör bara.
Jag är ganska övertygad om att de flesta momenten kommer att gå bra, sen är man väl alltid lite nervös för skottet men hon har absolut inte visat några tendenser till att vara skottberörd så egentligen tror jag att även det kommer gå alldeles utmärkt.
Hon är en väldigt stabil hund mentalt, det enda problemet vi har haft i vardagen är att hon tycker barn är konstiga och läskiga (hon ar morrat/skällt och velat gå undan men inte visat någon tendens till att bita eller aggressivitet). Hon vänjer sig otroligt snabbt om hon får umgås med dom, häromdagen skulle hon prompt ligga i min kompis sons (3 år) knä när vi åkte bil :love:
 
Sv: MH-test 2013

Ska göra med labben som blir ett år om en månad lite drygt. Så det blir väl ett MH i augusti eller så.
Inga förberedelser, det ska ju visa hur han är i sinnet, inget man ska träna för.
Min uppfattning om honom är att han kommer resa ragg mot dumpe och hoppa till vid skramlet, men snabbt övervinna sina rädslor. Lekfull och skottfast.
Lite orolig att han ska studsa fram till spökena i tron om att det är husse som kommer i sin bi-dräkt :p. Fast å andra sidan kanske ögonen och munnen är jätteläskig på spökena, så vi får se.
 
Sv: MH-test 2013

Jag ska inte göra MH men kommer att göra BPH med alla mina hundar och har erbjudit mina valpköpare på halva anmälningsavgiften. Så det blir ett gäng :)
Vi kommer ju inte att förbereda oss, man kommer ju och gör "provet" så får man se hur det är med olika saker. Det som ska bli väldigt roligt är att se mellan syskon har bekräftat att 3 av 5 ur senaste kullen kommer att skrivas och alla från förra :)
 
Sv: MH-test 2013

För det första - det är inget prov!

Det är en beskrivning av hur din hund reagerar i vissa situationer. Du SKA inte träna några moment.
MH:t är också först och främst ett sätt att utvärdera aveln så om din hund tränas till momenten så säger det inget om vad avelskombinationen har lämnat för resultat.

Det du ska se till att göra är att: Lek med din hund! Framför allt kampa med den. Det är lättare för hunden att ta sig igenom på ett bra sätt om den gillar att leka och kampa med dig.

Man kan också möjligen träna skott i den bemärkelsen att man kanske åker ut och leker i närheten av en skjutbana, eller intill en brukshundsklubb under skotträning. Tänk då på att hunden redan ska vara van att leka och stoja med dig och att det är det enda ni ska göra. Inget annat. Och se för bövelen till att inte bli rädd för skotten själv och kika inte på hunden för att se om den blev det heller.

Annars ger du sjutton i att ens tänka på MH:t förrän det är dags. Den åker du dit och har en kul och intressant timme med din hund och sedan åker du hem med samma härliga, underbara hund som du åkte dit med, oavsett hur det gått på MH:t. Det är inget prov!
 
Sv: MH-test 2013

Aha, jag trodde det va ett prov? Eftersom de ofta står att mamman är Mh-godkänd eller pappan är mh-testad och godkänd :)
Men då är det egentligen bara en "koll"?

Jag älskar bukes hundforum :love:
 
Sv: MH-test 2013

Aha, jag trodde det va ett prov? Eftersom de ofta står att mamman är Mh-godkänd eller pappan är mh-testad och godkänd :)
Men då är det egentligen bara en "koll"?

Jag älskar bukes hundforum :love:

Det är ett verktyg för att utvärdera aveln, en beskrivning :)

Jag ska inte göra MH igår, däremot så är Ila anmäld till MT. Det är däremot ett test som man kan bli godkänd eller inte godkänd i.
Ska bli spännande även om jag inte tror att hon kommer bli godkänd på skotten.

I förtydligssyfte:
MH = Mentalbeskrivning Hund
MT = MentalTest, en del i korningen där hunden kan få titeln KORAD.
BPH = Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund
 
Senast ändrad:
Sv: MH-test 2013

MT är också ett mentaltest då?

Men då är det egentligen "mest meriterande" att ha gjort både MT Och MH och sen gärna BPH också?
 
Sv: MH-test 2013

Nej inte riktigt..
Varken MH eller BPH är meriterande. Det är ju bara en beskrivning och hunden kan inte bli godkänd.
Däremot är det ju såklart bra att hundarna har gjort MH och det är i flera raser ett krav hos avelsdjuren!
Dock måste man kolla på siffrorna, ett genomfört MH säger ingenting utan man måste kolla hur hunden reagerade.

Godkänt MT däremot räknas mer som en merit.

Det är bara bruksraser som får göra MT.
Bruksraserna gör MH + MT
Övriga raser gör MH eller BPH. Eller båda om man nu vill det.

MT är ett mentaltest ja. De andra är inga test, de är beskrivningar.
 
Sv: MH-test 2013

Inte om det inte är en bruksras.
Med undantag för pinscher och schnauzer som av någon anledning tillåts göra MT.
 
Sv: MH-test 2013

Min hund som precis fyllt ett ska göra både BPH och MH i år :) BPH i vår eller sommar och MH troligtvis i höst. Har ingen aning om hur han kommer reagera, vi leker mycket och han är väldigt föremålsintresserad så det kommer han nog gå igång på. Och så älskar han folk så hanteringen ska nog inte heller vara några problem ;) spökena tror jag han kommer vakta på till en början, men gå fram tillsammans med mig. Dumpen och skrammlet blir han antagligen skitförvånad av, men avreagerar fort för han är väldigt nyfiken.

Skotten vet jag inte alls. De flesta gånger vi hört skott har han inte brytt sig, men en gång när vi var och tränade var det nån som fick för sig att smälla raketer mitt över våra huvuden och då lyssnade han efter dem. Dock sista gången vi tränade var det nån som skjöt när vi tränade plats och det var lugnt så det är svårt att säga.

Förbereder inte mer än att fortsätta leka som vi redan gör. Och så ska jag nog försöka arrangera en skotträning så jag slipper undra hur han ska reagera på beskrivningen. Mer träning för mig alltså ;)
 
Sv: MH-test 2013

Det är bara bruksraser som får göra MT.
Bruksraserna gör MH + MT
Övriga raser gör MH eller BPH. Eller båda om man nu vill det.

Det jag har fetmarkerat stämmer dock inte!
Min hunds far är KORAD och har gjort MT och han är en dvärgpinscher!
 
Sv: MH-test 2013

Aha såg det först nu då det var längre ner.
Mysko att dom gjort undantag för just dom raserna. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Bifogar bild på vår aussie tik. Detta är första gången vi planerar valpkull, och är nyfiken på vad ni med erfarenhet tror ang...
Svar
4
· Visningar
1 287
Senast: LaMagia
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 713
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
907
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 314
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp