MH-test av hästar

SiZo

Trådstartare
Jag funderade på en sak häromdagen. Varför finns det inte någon typ av mentalbeskrivning för hästar?

Det känns som att vi skulle kunna göra stora framsteg inom aveln mot fram för allt amatörhästar om man fokuserade mer på det mentala. Och på sikt kanske även eliten också vill ha lättare hästar utan massor rädslor.

Att rädslor nedärvs är knappast speciellt kontroversiellt idag, åtminstone inte på hundsidan. Och rent logiskt så ser jag ingen anledning till att det inte skulle vara samma sak för hästar.

Jag skulle verkligen välkomna någon form av mentaltest av hästar. Det kan hjälpa oss framåt i aveln på ett väldigt bra sätt tror jag.

Vad tror du?
 

Liknande trådar

K
Utrustning jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak! när jag fick min häst så red jag på 3delat bett,men så upptäckte jag att hon fick...
Svar
7
· Visningar
2 555
Senast: Kalotta 3
·
K
Träning Tycker ni att det är rimligt att använda spö på en häst som är rädd??!! Det handlar inte om trots eller något sådant, utan som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 852
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp