Bukefalos 28 år!

C

Clintan

Är det någon som gjort det? Är lite sugen på att göra det med jämten, när han har åldern inne. Berätta lite om för och nackdelar med att göra det? Någon annan som gjort det med en jakthund eller är det bara onödigt att göra det med en sådan?
 
Japp huliganen har gjort MUH! :) Som jag ser det finns det helt enkelt inga som helst nackdelar med att göra det. Väldigt bra för att få en fingervisning om vad det är man har i snöret. :D Oavsett ras så tycker jag det är nyttigt att göra.
 
Nä, men ska göra senare i vår/sommar! Har en schäfertik. :)
 
Har gjort det med min schäfer. Är jätteroligt!! Jag är även utbildad fig. så det blir några MH per år. :)

Jag väntade tills min tik var 2 år för att hon är lite försiktig av sig. Det blev ett godkänt MH men inga supersiffror. Men jag var riktigt nöjd med hennes MH siffror. :)

Vid haren ska ju hunden dra iväg och gripa, men min satt kvar och det är ju inte så bra egentligen. MEN det är vad vi tränat och jag var jättenöjd med att hon gjorde det. Andra försöket sa jag -varsågod till henne i samband med att haren drog och då kuta hon järnet och grep. :D

På spökena så satt hon vid min sida hela tiden, vilket inte heller ger full pott men min träning har hela tiden gått ut på att hon inte ska ta kontakt först. Så även där blev jag jättenöjd. Dumpe och skrammel hoppa hon till på men gick vid min sida. Skott inga problem och lekarna var skoj.

Helt klart endast positivt att pröva på ett MH för att som någon skrev se vad man har i andra änden av snöret. Men det kan vara svårt att få plats om man inte har en "bruksras"
 
Ett MH kan inte bli godkänt eller icke godkänt. Det är genomförd, icke genomförd samt avbruten. Däremot så kan du bli godkänd eller icke godkänd på skottet.

På ett MH så finns det heller inget annat siffersystem än låg -> hög intesitet i beteendet. Så siffrorna säger i princip ingeting.
 
Min hund genomförde ett MH med godkänt på skottet = för mig godkänt MH. Men visst man behöver inga särskilda poäng för att bli godkänd. Beskrivaren bedömmer vad han ser. Han ska inte poängsätt en hunds reaktion vilket man gör i Korningen.

Varje ruta som beskrivaren ska kryssa i har en siffra. Så att min hund inte var skottberörd innebär att han kryssar i ruta 1.

När jag pratar MH så vill jag veta siffrorna som en hund fick på de olika momenten/delmomenten då jag genast vet hur hunden reagerar. Men kan man inte rutorna så förstår jag att man inte har någon användning av siffrorna heller.

Men självklart har siffrorna ingen betydelse i den bemärkningen att det är bra med så höga siffror som möjligt. Ibland är en 1:a bra och ibland är det en 5:a som är bra.

Vi menar samma sak men förklarar det olika. :)
 
Jo, men det var ett exempel. Min hund fick i ruta 1 och då tog jag det som ex. :)
 
Men det är 10 moment eller?
Alltid likadant?
Tittade på en film från SKK, är det alltid efter den mallen?
Hur fungerar det med siffersättningen? Vad står 1 för? och 5??? Nyfiken!
Har anmält mig med Nova, men hon är ju GD så det är bara att hoppas att man får en plats.
Vi får hoppas att hon löper här snart, så inte det stör planeringen... Hon är lite mer än 1år och jag har inte märkt av löpet. Kan det ha smygit sig förbi???

Christin
 
Det är tio moment: Kontakt, lek 1, Förföljande, Aktivitet, Avstånds lek, Överraskning, Ljuskänslighet, Spöken, Lek 2 och skott. Men sen är det 33 st bedeömningspunkter. Så det är en det rutor att kryssa i. Tex så under momentet Kontakt så bedöms Hälsningen på testledaren i en ruta och så bedöms sammarbete och hanteringen som två andra rutor. Hm. förstår du min förklaring? :crazy:

Dessa moment görs alltid i samma ordning.

När beskrivaren tittar på en hunds reaktion när den hälsar på testledaren under momentet Kontakten har han 5 st olika rutor att välja på. I ruta ett står det bla att hunden avvisar kontakt och i ruta fem står det att hunden uppvisar intensivt kontaktbeteende mot testledaren. I ruta 2-4 står det ett mellanting mellan 1:an och 5:an. Då ska beskrivaren bestämma sig för vilken ruta som bäst passar in på hundens reaktion. Så det är inte som det var i skolan där 1 var sämst och 5 var bäst. Detta varierar, ibland är det bäst med en etta och ibland med en 5 eller 4. Svårt att förklara! Eller rättare sagt jag är dålig på att förklara. :o
 
Det verkar inte vara något problem att få plats på Brukshundsklubben där jag är medlem, det var de som tyckte att jag kunde göra det och de hade tydligen haft några jakthundar som gjort det innan, dock ingen jämte.
 
Ok, ja det var en bra beskrivning.
Jag har frågat runt och som jag sa tittat på denna filmen om just MH. Den visar verkligen i detalj hur det går till, men det var just "poängen" jag var nyfiken på.

Men vad drar man sedan för slutsatser av ett MH-test??
Mom 1: 1,3,1,1= folkskygg hund
eller
mom 5: 5, 5, 6, 6 = agressiv hund (exempelvis)
Är du med vad jag undrar? Hmmm, vad kan man utläsa om en hund genom test pappret?
Det här med dådakraft och skärpa och sådant, kommer det in i bilden här???
 
Poängen är ju att du får veta vad du har i snöret. :) Sen hur du vill att kryssen ska sitta beror ju på vad du ska göra med hunden. Men när du pratar om dådkraft och skärpa tex så känns det som att du tänker mer på korningen. MH't är ju just bara en beskrivning, korningen ett mentaltest. När det gäller korningen så "räknar man poäng".
 
Ja självklart är det mest för min egen skull och framtida avel som testet (beskrivningen) skall göras.
Men jag undrar fortfarande om man på något vis kan kategorisera hundarna efter det att man gjort beskrivningen.

Förklara gärna mer om skillnaden mellan beskrivning och test.
Jag var inne på din länk igår eftersom du gav den i en annan tråd ang. just korning!
 
MH är lite mindre krävande än MT (= mentaltest) och när det gäller MT så får ju hunden en slutpoäng och blir godkänd/icke godkänd. Endast brukshundsraser kan koras, medan MH är öppen för alla raser. MT görs när hunden är mellan 2 & 4 år, MH helst innan 18 månaders ålder.

Vad har du för ras? *nyfis*
 
Ja korning kommer ju aldrig bli aktuellt eftersom det är en GD jag har.
Men planer på avel finns längre fram och därför har jag blivit intresserad av detta.
Men man har inte vetat så mycket om det och känt känslan "det är nog inget för mig och mina hundar" men nu på senaste har jag bara fått rådet att "Tveka inte!!!"

Åter till skillnaden, det är samma moment och bedömmning eller? Fast att det är tuffare kriterier?

Och det jag försökte få fram om kategorisering???

Vad har du för hund? Har du gjort MH eller korning?
 
Håller helt och hållet med om att du inte ska tveka. Det är toppen att göra MH oavsett vad man har för ras.

Nej det är inte samma moment. Det tillkommer lite läskigare saker på korningen, men en del är kvar från MH't. Egentligen är det väl inte tuffare bedömning på MT, men hela grejen kräver ju mer av hunden mentalt. Kriterierna för att klara en korning är inte så svåra. Det som krävs är minst 100 p (av 300 möjliga) och att jycken är skottfast.

Ang. kategorisering så är det svårt att säga rakt av tycker jag, man får titta på alla momenten på MH't och göra en "sammanfattning" av det.

Jag har en briardhane på 18 månader som gjort MUH. Han ska göra MT nästa sommar hade jag tänkt.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Milene
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 479
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
932
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp