Bukefalos 28 år!

MiniLi

Trådstartare
Det kan hända att en liknande fråga varit upp tidigare men jag startar en ny tråd nu iallafall.

Det förs en diskussion på ett rasforum på FB kring MH och BPH där en förespråkare för BPH menar att det är en bättre och mer utförlig beskrivning än MH.
Min spontana tanke är "BULLSHIT!" men tänkte att det kanske är någon som har mer på fötterna än mig med en åsikt ;)

Jag tänker:
BPH är ett "MH-light". Syftet var (väl?) att ta fram en beskrivning som var enklare och där man kunde beskriva fler hundar än med MH eftersom många sällskapsraser hade svårt att få plats på MH.

MH är vetenskapligt undersökt och man är tämligen säker på hur väl de olika momenten mäter ärftlighet. Hur ser det ut på denna sida för BPH?

Och framförallt - MH är välanvänt och BPH är nytt. Innan man kan uttala sig om hur bra BPH är krävs väl ett par års användning?
(Mer än det man redan har kollat på i testperioden menar jag)

Hur ser ni på saken?
Vad skulle ni föredra?

Jag väljer MH alla gånger och blir rätt sur när jag hör vissa fanatiker tala sig varma över BPH..
 
Sv: MH vs BPH

Jag har gått BPH med Wahidah och blev direkt påmind om en sak: man ska noga passa sig för att säga något om en sak man inte sett live :D

Faktum är att jag var skeptisk till BPH innan jag åkte dit med Wahidah. Jag hade mest mailat arrangören för att fråga lite mer hur det gick till osv och hon svarade snabbt samt frågade om jag inte skulle passa på att vara med på ett BPH någon vecka senare. Jag kunde inte tacka nej.

Nu har jag inte sett något MH live, bara filmer på youtube. Det jag gillar med BPH, som inte finns med i MH är tex att man testar hur hunden reagerar på olika underlag. Det tycker jag är en toppenbra grej att ha med.

Vad jag sedan inte vet om det är med på MH eller inte, men som jag verkligen gillade med BPH är att under lek-momentet med hunden så leks det både med hundens favoritleksak (som man fått ta med själv) och med en "standard-leksak". Det kan nog se ut som om många hundar inte har någon som helst leklust om man bara har en standardgrej som inte råkar falla hunden i smaken. I de fallen kan det vara bra att se att hunden visst gillar att leka, med rätt leksak.

Annars är ju mycket likt ett MH.
Hunden hanteras, hunden utsätts för skrammel och "läskig sak" som flyger upp framför den samt för en människa som går konstigt med långrock och stor hatt. Man kan också välja att ha med skott.

Jag hoppas verkligen att man inom flera raser börjar använda BPH mer och mer. Då tänker jag mest på de raser som i dagsläget extremt sällan går MH. I dagsläget säger ett BPH-resultat inte så mycket, för det finns ju inte så mycket att jämföra med, men om ett antal år när fler hunnit testa sina hundar så tror jag att det kan vara väldigt bra. Då har också funktionärerna osv fått mer erfarenhet och bedömningen blir nog bara mer och mer pålitlig.
 
Sv: MH vs BPH

Jag har gjort MH med Billy och var ganska (läs: mycket) irriterad på "schäferstandarden", hur det var regler på allt från hur stor kamptrasan (XL) skulle vara till att testledaren inte fick böja på benen när hen hälsade på hunden. :crazy:

Jag ska göra BPH så fort jag får tillfälle, jag tror att det är en mycket bättre upplevelse för både förare och hund och att det ger ett mer ärligt, tillförlitligt och mätbart resultat både på ras- och individnivå.

Och jag INTE att MH är bättre bara för att det har funnits längre. Snarare tror jag att BPH är ett "förbättrat MH", eftersom det har funnits brister i MH (särskilt för raser som inte är schäfersize...), och att de har gjort bra och noggranna förstudier innan det lanserades.

Här finns dokument att läsa om förarbetet:

http://www.skk.se/om-skk/det-har-ar...mitteer/kommitten-for-hundars-mentalitet-khm/

Testet Mentalbeskrivning Hund (MH) har i sin nuvarande form använts av Svenska Brukshundklubben (SBK) sedan 1997, i första hand med syftet att kunna nyttjas som underlag i
hundaveln. Efterfrågan på MH har hela tiden ökat, såväl vad gäller antal testade hundar som
antal testade raser. Detta tillsammans med det faktum att MH ursprungligen är utvecklat för
brukshundar har gjort att det finns skäl att utveckla en beteendebeskrivning för alla raser.

Syftet med projektet Avel för mentalt sunda hundar har varit att skapa en metod att för
avelsändamål beskriva beteendeegenskaper hos hundar. Målet har varit att de egenskaper som
mäts i det nya testet ska visa höga arvbarheter och ha en stark koppling till vardagsbeteenden
av vikt för maximalt antal raser. Testet ska också vara minimalt resurskrävande, exempelvis i
fråga om antal funktionärer och tidsåtgång per testad hund, samt rent praktiskt kunna
genomföras av alla typer av hundar. Eftersom testet ska vara relevant för alla grupper av
hundar kommer det för många raser att finnas skäl att utforma kompletterande moment eller
metoder som fångar beteendemönster eller egenskaper av mer specifik relevans. Det nya testet
ska med andra ord ses som en ”bas” och inte som något som mäter ”allt” av betydelse.

Testet ska alltså vara tillräckligt omfattande för att samla in adekvat information om hunden,
men inte så omfattande att det blir en belastning för organisationen och/eller hunden. Det är
även viktigt att hundägare i gemen uppfattar testet som något positivt, som något som ger dem
användbar information om deras hundar. Världens mest använda test i dag med liknande
syften är Mentalbeskrivning Hund (MH) som innehåller 10 deltester. MH kan med hjälp av
beskrivare, testledare och två figuranter hantera ett maximum av ungefär 8 hundar per testdag.
Då syftet är att fler hundindivider ska kunna inkluderas än i MH är en av målsättningarna att
korta testets genomförandetid, dock utan att rucka på kvaliteten. Ambitionen är alltså att färre
testsituationer ska ge betydligt mer information om hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: MH vs BPH

Vad jag sedan inte vet om det är med på MH eller inte, men som jag verkligen gillade med BPH är att under lek-momentet med hunden så leks det både med hundens favoritleksak (som man fått ta med själv) och med en "standard-leksak". Det kan nog se ut som om många hundar inte har någon som helst leklust om man bara har en standardgrej som inte råkar falla hunden i smaken. I de fallen kan det vara bra att se att hunden visst gillar att leka, med rätt leksak.

Detta håller jag absolut med om. Standardleksaken är ungefär lika stor som hela min hund :crazy: Hon ville heeeeelt oväntat inte leka med den...

*KL*
Sen tycker jag det är bra att det finns BPH för det kan ju motivera andra raser än bruksraserna att få en beteendeanalys. Men jag tror med att det tar ett par år innan man kan se några "resultat".
 
Sv: MH vs BPH

Jag har gjort MH med Billy och var ganska (läs: mycket) irriterad på "schäferstandarden", hur det var regler på allt från hur stor kamptrasan (XL) skulle vara till att testledaren inte fick böja på benen när hen hälsade på hunden. :crazy:

Ja att de inte får böja sig är ju helt galet med tycker jag :crazy:
 
Sv: MH vs BPH

Ja, verkligen!

I BPH står det att:

FAS 3 – Hanteras av främmande person
Föraren håller i änden av kopplet men ska
i övrigt vara passiv. Testledaren håller i
hundens halsband med en hand och hanterar
hunden med den andra. Testledaren
ska undvika att böja sig över hunden t ex
genom att ställa sig på ett knä om hunden
är liten.

Lite mer sunt förnuft.
 
Sv: MH vs BPH

Fast.....en hund med god kamplust leker med vad som än erbjuds.

BPH är väl annars ett bra initiativ till mentalbeskrivning av sällskapshund. MH är utformat för brukshunden och testar mest det som är intressant för brukshundsaveln. Så med en sällskapshund skulle jag alla gånger göra BPH, men är det en brukshund håller jag mig till MH, MT och L-test.
 
Senast ändrad:
Sv: MH vs BPH

På så vis är det ju bra!

Mer sällskapsinriktat alltså.
Men hur är det med tex rädslor? Hur lika/olika är momenten?

Och hur olik är presentationen av resultatet? Är det samma mått man presenterar eller andra?
 
Sv: MH vs BPH

Kan tillägga.

Det här kom upp då en person skrev typ:

Men hur är det med hundar som gör bra MH men som ändå inte fungerar i vardagen?

Svaret från BPH-fantast var: Gör BPH istället! Det ger en mycket bättre bedömnig!
 
Sv: MH vs BPH

BPH är väl annars ett bra initiativ till mentalbeskrivning av sällskapshund. MH är utformat för brukshunden och testar mest det som är intressant för brukshundsaveln. Så med en sällskapshund skulle jag alla gånger göra BPH, men är det en brukshund håller jag mig till MH, MT och L-test.

Är verkligen BPH bättre för sällskapshundar?
Jag förstår inte varför det skulle vara så?

De moment som testas på MH är ju lika viktiga för en sällskapshund..
 
Sv: MH vs BPH

Jag har gjort MH, godkänt MT och BPH med dvärgschnauzer Nova.

Min åsikt är att man ser i stort sett ingenting på BPH eftersom man inte sätter någon som helst press på hunden. Jag tycker att allt känns ganska fånigt. Man kan nog skilja ut de riktigt riktigt dåliga hundarna men för alla normala medelhundar är det ingenting.

Jag fick knappt några rädslereaktioner alls på Nova på BPH, medan de fanns där på både MH och MT. Får man inga rädslereaktioner kan man ju inte heller se hur hunden avreagerar.

Ang lek så är det så att en hund med lek och kamplust leker med vad som erbjuds, oavsett storlek. Gör de inte de har de helt enkelt inte speciellt hög leklust. Min dvärgschnauzer har t.ex. inga som helst problem med bitstocken som används på MT, trots att den är större än hunden.

Det enda som var lite intressant var underlaget och det kanske man skulle kunna fundera på att lägga till på MH också.

Jag kommer inte göra något mer BPH om det ser ut som idag och jag kommer rekommendera och se till att mina valpköpare gör MH istället.
 
Sv: MH vs BPH

Jag har gjort MH, godkänt MT och BPH med dvärgschnauzer Nova.

Min åsikt är att man ser i stort sett ingenting på BPH eftersom man inte sätter någon som helst press på hunden. Jag tycker att allt känns ganska fånigt. Man kan nog skilja ut de riktigt riktigt dåliga hundarna men för alla normala medelhundar är det ingenting.

Jag fick knappt några rädslereaktioner alls på Nova på BPH, medan de fanns där på både MH och MT. Får man inga rädslereaktioner kan man ju inte heller se hur hunden avreagerar.

Ang ovan citerat kom jag att fundera över vid vilken ålder du gjorde de olika testen med Nova.
Har ingen personlig erfarenhet av BPH (däremot MH -är figurant) så ang hur mycket/lite hundarna pressas kan jag inte uttala mej om. Min tanke var att om din hund var äldre då BPH't utfördes än MH/MT kan hon ev ha mer i ryggsäcken vid BPH't och då kunna hantera det som ev skrämde henne vid MH/MT bättre? Kan det stämma? Bara en fundering från min sida, inte menat som kritik på något sätt.

Ang rädslereaktion och avreaktion håller jag till fullo med dej!

kl
Mentalbeskrivaren och tillika mentaldomaren jag gick fig.utb för förkastade BPH totalt. Vi diskuterade det inte vidare men hennes uttalande fastnade i mitt huvud iaf!
 
Sv: MH vs BPH

Ang lek så är det så att en hund med lek och kamplust leker med vad som erbjuds, oavsett storlek. Gör de inte de har de helt enkelt inte speciellt hög leklust. Min dvärgschnauzer har t.ex. inga som helst problem med bitstocken som används på MT, trots att den är större än hunden.

Det kan jag hålla med om, men nu är det inte bara kamplusten man ska bedöma med leken utan även hur hunden avreagerar i slutet. Och om man då inte får hunden att leka innan kan man inte bedöma hur hunden påverkats av momenten. Jag tycker därför det kunde funnits olika alternativ på leksak på MH, ej nödvändigtvis att man tar med sig en egen.

För övrigt tyckte jag det var intressant hur du upplevde MH resp BPH. Jag har själv inte haft möjlighet att se ett BPH på riktigt men hoppas kunna göra det för att kunna få en rättvis bild av det.
 
Sv: MH vs BPH

Ja det säger ganska mycket på rasnivå, av de två raser som ingick i förarbetena/testkörningarna så var det en där majoriteten av individerna skulle fått rapporteringskod A om det varit officiellt prov/bedömning.
 
Sv: MH vs BPH

Ja, självklart spelar det in att hon var äldre vid BPH än MH och MT. Men faktum kvarstår att jag tycker att hunden utsätts för i stort sett samma saker på BPH som på ett MH fast i en mildare version på det förstnämnda.

Jag tycker att det kan vara viktigt att veta när/om min hund går in i t.ex. aggression, vad som händer om hunden blir riktigt rädd mm. Detta missar man helt på BPH banan just pga den låga belastningen.
Men kanske kan de vara så att oerfarna hundägare inte bryr sig om dessa bitar?

När jag gick BPH reagerade de flesta hundar oavsett ras och ålder ungefär lika på alla moment. Orsaken skulle kunna vara just att det inte händer speciellt mycket under provet. Det kändes mest som en lek där man "tramsade" runt...
 
Sv: MH vs BPH

På så vis är det ju bra!

Mer sällskapsinriktat alltså.
Men hur är det med tex rädslor? Hur lika/olika är momenten?

Och hur olik är presentationen av resultatet? Är det samma mått man presenterar eller andra?

Jag har dåligt koll på hur momenten ser ut när det gäller MH, men Wahidahs BPH finns filmat. Det är bara pyttelite i början som försvann, då gick vi i en cirkel runt publiken. Därefter stod testledaren(?) en bit från hunden, klappade i händerna och kollade om Wahidah brydde sig om henne innan hon gick fram för att hälsa på Wahidah.
Såhär såg det ut: https://www.youtube.com/watch?v=ENDA5GrHjMk

Går man sedan in på min blogg (finns länkad här från buke) och klickar på "Wahidah" så kan man komma fram till hennes BPH och där har jag samlat skärmdumpar på hur allt presenterades på avelsdata. På hunddata är det ingen idé att kolla, där ser allt jättekonstigt ut och man förstår ingenting...

Ang att "sätta press" på hundarna som någon nämnde så var det i alla fall en hund som bröt pga rädsla vid första "skrämselgrejen", det moment som visas vid 4:45 i min youtubelänk. Överdriven reaktion från hunden utan minsta tvekan, men jag tvivlar på att en sådan hund hade gått MH och då är det jättebra att sådant "kommer fram" ändå.

Tittar man sedan på hur spindeldiagrammen blir på hundarna så är det tre salukis som gått BPH hittills. Deras reaktioner har varierat och det syns tydligt. Jag har även träffat de båda andra och pratat en hel del med ägarna om hur de upplevde BPH. Båda tyckte att resultatet var rättvist och visade en bra bild av hur hundarnas personlighet var. Det får mig att tro att om man testar ett större antal hundar så kommer man faktiskt kunna se en hel del, även om man inte sätter samma press på hundarna som under ett MH.
 
Sv: MH vs BPH

Jag har gått MH med båda mina. Den gamle (han på avataren) har även titeln Korad, den yngste ska gå det till våren. Jag har inte sett så mycket av BPH, men spontant så kommer jag nog att fortsätta gå MH med nästa hund. Det allra viktigaste på hunden är mentaliteten. Bra mentalitet så klarar den allt, dålig mentalitet så måste man hålla på att träna bort t ex rädslor istället för att ha roligt tillsammans med hunden.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: ginnies
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 442
Senast: Fetaost
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp