HeddaVovven

Trådstartare
Jag gick M1 och M2-utbildningen i helgen och då sa vår instruktör att numera får inte hundar som har trea, fyra eller femma på skotten på MH starta bruksprov. Detta var enligt honom nya bestämmelser då det tidigare räckte med att hundarna hade känd mental status.

Detta var nyheter för mig och jag hittar inget på SBK:s hemsida som stödjer detta. Någon här som vet mer eller har mer info?
 
Sv: Mh

Jag har inte hört något om detta.

Däremot hörde jag att man vill/ska höja kraven för att få regga rottweiler i skk. Föräldradjuren måste gjort ett gdk mh, ej avbrutit eller ej med diskvalificerande fel, tex 4-5 på skott. Vet som sagt inte om det stämmer då jag bara har hört det.
 
Sv: Mh

Min har 5 på skottet eftersom jag avbröt momentet och det var då ingen som hindrade mig från att starta... Man får ju inte titeln KORAD om hunden inte är skottfast, kan det varit det läraren menade?
 
Sv: Mh

Jag har inte hört något om detta.

Däremot hörde jag att man vill/ska höja kraven för att få regga rottweiler i skk. Föräldradjuren måste gjort ett gdk mh, ej avbrutit eller ej med diskvalificerande fel, tex 4-5 på skott. Vet som sagt inte om det stämmer då jag bara har hört det.

Fast de kraven kommer inte från SKK, utan det är diskussioner som pågår i rottweilerklubben :)
 
Sv: Mh

Enl. honom så gäller det lägre högre och elitklass. Nej han menade MH och jag vet att han också vid ett tidigare tillfälle sagt till min klubbkamrat att hon inte får tävla då hennes tik fick femma på MH:t. Tydligen är det arrangören som ska kolla detta i samband med att de kollar att hunden gått MH överhuvudtaget. I praktiken är det ju inte så många som vet om detta så troligtvis kommer ingen bli hindrad att starta (än så länge) men i värsta fall så kanske resultaten inte blir registrerade.
 
Sv: Mh

I reglerna som gäller 2012-2016 står det om hinder för deltagande:
Mentalitet
Hund som vid tre (3) tillfällen tilldelats Disqualified eller 0 pris med hänvisning till mentaliteten, äger inte rätt att delta.

Under villkor för deltagande står att:
För hund som uppnått 18 månaders ålder krävs genomgången mentalbeskrivning (MH) för deltagande i prov och tävling. (Med genomgången MH menas att denna är helt genomförd alt. avbrutits av beskrivaren.)
 
Sv: Mh

Ja det är detta jag också läst. Hittar inget som styrker det han påstår. Men lite konstigt är det för han är väldigt duktig och engagerad och en person som "vet vad han talar om".
 
Sv: Mh

Det är rent hittepå för det står ingenstans i reglerna. Är det distriktet som anlitat läraren? Jag tycker du bör ta upp detta med distriktsstyrelsen i så fall. För så får de inte hålla på.
 
Sv: Mh

Då gick vi M1:an ihop :) Min klubb tyckte inte M2:an va nödvändig :( får bearbeta dom lite.

Jag hörde med honom säga att hade man fått (sa han verkligen trea och fyra oxå?) femma på skotten skulle man inte få starta i bruksprov. Har grubblat lite på det men inte orkat leta än.
 
Sv: Mh

Då gick vi M1:an ihop :) Min klubb tyckte inte M2:an va nödvändig :( får bearbeta dom lite.

Jag hörde med honom säga att hade man fått (sa han verkligen trea och fyra oxå?) femma på skotten skulle man inte få starta i bruksprov. Har grubblat lite på det men inte orkat leta än.

Japp det gjorde vi!
Kommer inte exakt ihåg vilka siffror som nämndes men jag har för mig att det var åtminstone fyra också!
 
Sv: Mh

Jag tycker detta låter konstigt, kolla upp detta med någon annan.
3:a nyfikenhet på skott, de flesta jakthundar som börjats träna vänder sig mot skottet när det skjuts, och så vill man ha det! Vilken vill ha en jakthund utan intresse för skott?

Många tror att siffrorna 1 - 5 är en rädslegrad, där 1 är bäst sen ju högre siffra desto sämre!
Om man läser siffrornas betydelse så ser man vad skillnaden är.
Tex är siffran två "sämre" än tre. Rädsla / nyfikenhet
Men allt beror på vad man har för hund och vad man ska ha den till.

//Figurant sen några år tillbaka på både mh och mt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mh

Man får ju också 5 om man som i mitt fall väljer att bryta skotten. Jag ser liksom ingen mening med att fortsätta skjuta när hunden blir det minsta lilla negativt påverkad. Då riskerar man ju bara att skapa en rädsla av något som kanske bara var ett obehag.
 
Sv: Mh

Jag vet inte, men jag har för mig att det diskuterades på uppfödarträffen de hade i höstas.
 
Sv: Mh

Jag har aldrig hört talas om det. Hoppas inte att det stämmer, jag planerar att tävla bruks med Ila och hon har 5a på skottet.

Däremot så är jag ju så pass bright att jag fattat att jag troligen aldrig kommer kunna genomföra en platsliggning med skott med henne. Det känns liksom inte schysst.
Men det är ju bara att avstå. Inte svårare än så.
 
Sv: Mh

Fick hon 5:a pga avbrutet skott eller för att reaktionen var en 5:a? Jag kan inte påstå att det krävdes sådär jättestor insats från min sida för att min lille kille skulle ligga obekymrad på plats med skott.
 
Sv: Mh

Hon är skottberörd.
Vi håller på att träna skott och det går framåt, men det är ju svårt att sia om hur långt man kommer komma :)

Jag tror inte det kommer vara problem att få henne att springa budföring i lägre men kombinerat med att vi dessutom haft strul med platsliggningen i övrigt skulle jag inte vilja blanda in skott i första taget.
Kanske om några år om jag känner att hon är väldigt trygg i båda delarna separat..
 
Sv: Mh

Jag tänker tvärtom, att jag kanske får skippa budföringen i lägre men att platsen med skott nog ordnar sig :D. Jag har laddat "hakan i backen" massor och det är hans uppgift när det smäller. En uppgift som han tar på stort allvar. Fast de senaste gångerna i höstas så lyckades jag få upp honom så han gjorde något annat mellan skotten i alla fall ;). Nej men jag tror det gör mycket att de har någon specifik uppgift när det smäller, och att de inte blir överraskade. Jag har ett "kommando" som talar om för honom att han kan räkna med att det kan komma skott.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 168
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Inför SBKs Kongress 2015 ligger ett förslag från Förbundsstyrelsen som heter "Revidering av bestämmelser för mentalbeskrivning av hund...
Svar
10
· Visningar
2 050
Senast: Dentaku
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 197
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp