Bukefalos 28 år!

LovingLife

Trådstartare
Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt?
Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen, mkt är ju dagsform osv. Men skulle vara intressant att höra tankarna kring detta iaf.

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 3
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust : 4
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 3
3a 1.Förföljande : 2
3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 5
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
6a.Överr. rädsla : 3
6b.Överr. hot/agg : 3
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 2
7a.Ljud rädsla : 4
7b.Ljud nyfikenhet : 4
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 3
8b.Spöken kontroll : 4
8c.Spöken rädsla : 1
8d.Spöken nyfikenhet: 5
8e.Spöken kontakt : 3
9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 3
10.Skott : 1
 
Sv: Mh

Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt?
Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen, mkt är ju dagsform osv. Men skulle vara intressant att höra tankarna kring detta iaf.

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 3
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust : 4
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 3
3a 1.Förföljande : 2 Det är ju väldigt individuellt det där med jakt. Jag kan tycka att det är skönt med en hund som inte drar ut på vad som helst. Men beroende på vad den är tänkt för så kan det vara negativt för bruksjobbandet. Man vill kunna få fram en retning... 3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 5 Detta gillar jag inte, jag vill ha en hund med avknapp. Dock vet man ju inte vad som hänt, min egen fick syn på klantigt upplagda spökdräkter och låste på dem hela passiviteten. Fick också en femma... 5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken : 1 Här vill man ju veta mer. Kom den fram fast inte inom tiden eller stod den och flätade tänder med svansen mellan benen och vägrade gå fram? Allt syns inte i siffrorna tyvärr. Femman på hot indikerar i alla fall att den var rejält upprörd, så antagligen fanns ingen chans att komma fram inom tiden om den ens provade. 5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
6a.Överr. rädsla : 3
6b.Överr. hot/agg : 3 Här blir den inte så arg, det hade man annars kunnat tro med tanke på femman på avstånd... 6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 2
7a.Ljud rädsla : 4 Rätt stora reaktioner, men släpper bra och går fram och kollar av. Bra.
7b.Ljud nyfikenhet : 4
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 3
8b.Spöken kontroll : 4 Även här rätt upprörd, men tydligen inte värst rädd. 8c.Spöken rädsla : 1
8d.Spöken nyfikenhet: 5 Den har gått fram själv. Bra!
8e.Spöken kontakt : 3
9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 3
10.Skott : 1

Tja, ingen tokdåre som jobbar på allt. Med reservation för pipig sak som inte kan koppla av. Verkar ju inte alltför rädd av sig eller avog mot folk. Pass på med hur upprörd den får bli...
 
Sv: Mh

Jakten på lilla bytet har inget att göra med att jaga djur. Många hundar jagar djur med liv och lust men reagerar inte alls på förföljandet på MH. Det är inte heller så ovanligt att hundar reagerar med att bli arga på avståndsleken. Många som inte är tränade i sök reagerar så.
 
Sv: Mh

Helt OK Mh. För att verkligen kunna uttala sig om en speciell hund, bör man nästan ha sett själva provet.
 
Senast ändrad:
Sv: Mh

Håller med. De bitar som är viktigast för mig fanns där - helt ok kontakt, inga kvarstående rädslor eller skotträdsla, bra lek även i slutet av beskrivningen vilket tyder på att hunden inte lagt på sig.

För att få en bättre helhetsbild måste man se hur MH för föräldrar och syskon ser ut.
 
Sv: Mh

Stort tack för alla svar! Verkar vara ungefär i samma tankebanor som jag själv kring detta.
Om ni har lust att fortsätta kolla in MH:n så kommer ett till här! Personligen kan jag kolla i timmar på dessa.;)

Här är faktiskt pappan till kullen, tiken var föregående MH. Har f.ö pratat med uppfödaren som har gett mig en en bra bild över hur MH:t såg ut i verkligheten, förklaring till överaktitiveten osv.. Litar på henne och känns bra. Lutar mot att det blir en valp från denna kombo..:)

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 5
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 5
2a.Lek 1 leklust : 5
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 5
3a 1.Förföljande : 4
3a 2.Förföljande : 4
3b 1.Gripande : 4
3b 2.Gripande : 5
4.Aktivitet : 5
5a.Avst.lek intresse: 5
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 5
5d.Avst.lek leklust : 4
5e.Avst.lek samarb. : 3
6a.Överr. rädsla : 1
6b.Överr. hot/agg : 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 2
7a.Ljud rädsla : 1
7b.Ljud nyfikenhet : 5
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 4
8c.Spöken rädsla : 2
8d.Spöken nyfikenhet: 5
8e.Spöken kontakt : 5
9a.Lek 2 leklust : 5
9b.Lek 2 gripande : 5
10.Skott : 2
 
Sv: Mh

Kolla även syskon och föräldrar till båda avelsdjuren! Gärna ännu fler :)
Då kan du få en fingervisning kring de punkter som gjort dig osäker och lättare avgöra om du tror på uppfödarens förklaring eller ej.
Samt såklart att du får en helhetsbild där det kanske framgår andra saker som inte synts i den enskilda individens MH.
Ex. Denna hund verkar inte skotträdd - men hur är det med övriga i familjen? Hjälper ju inte om tiken är skottfast om den har en massa släktingar med problem.

Tex passiviteten - uppfödaren har gett dig en förklaring. Men hur ser det ut på hundarna runt omkring? Är det fler som hade problem där? Eller är detta en engångsgrej som inte dyker upp någon annan stans?

Fråga också om MH finns på film. Då slipper man lita på uppfödarens förklaringar..
 
Sv: Mh

Tack för svar och tips! Film på MH fanns tyvärr inte, därför jag bad om lite förklaringar ist. Och jag har kollat syskon, föräldrar, och andra kullar. Tycker det som sagt är så roligt att studera MHn, och roligare blir det nu när jag går M3 på BHK nu också, ju mer man vet desto roligare..:)
 
Sv: Mh

Hanens MH tycker jag ser bra ut! Skulle vilja ha en lägre siffra på aktivitet, men som siffrorna sitter i övrigt är det en aktiv och vaken hund och är man som ägare inte noga med passivitetsövningar så blir det lätt pip, gnäll och kanske drag i kopplet när man ska ha tråkigt så den siffran är inget att haka upp sig på.
 
Sv: Mh

Håller med. Hanen verkar vara en "mycket av allt"-hund. Först reagerade jag lite på de två femmorna på kontaktmomenten - sånt kan ibland tyda på en hund som är osäker men kompenserar det med överdrivet kontaktbeteende, men när jag såg hur resten av mh:t såg ut så känns det bara som en hund som är intensiv i allt den gör.
 
Sv: Mh

Vi tänker samma!
Testledaren spelar en stor roll också, så det är svårt när man inte ser film. Kompisens flat är egentligen ingen supersocial hund, han brukar hälsa lugnt med fötterna i backen och sedan är det bra. Men på hans MH var testledaren en väldigt högljudd och sprättig person, så på första hälsningen när hunden går mot TL och hen raskt går fram och hälsar på matte med hög, glad röst och sedan kollar på hunden och lika glatt och högt säger "TJENARE VOVVEN!!!!!" och böjer sig ner så blir han givetvis superglad. Och när TL sedan fortsätter vara lika högljudd och positiv genom hela moment 1 resulterar det i att hunden blir gladare och gladare och får 5or på 1a 1b och 1c. Hade det varit en "normal", lugn testledare hade hunden kanske fått 3or eller 4or på sin höjd. Egentligen ingenting som gör något eftersom det "bara är siffror på ett papper", men det kan ju tyvärr bli väldigt missvisande.

(Sedan kanske flatten förtjänade 5or eftersom han faktiskt svarade intensivt, men det är en helt annan historia :D )
 
Sv: Mh

Kul att höra! Tycker själv att hans MH känns superbra! Verkar vara en trygg och positiv kille men med mkt motor!:)
 
Sv: Mh

Även beskrivare spelar roll givetvis. Som en kul grej kan jag visa min hund skott på mht (Han var 13 månader):
http://www.youtube.com/watch?v=MUHXTFpOj0s Lek
http://www.youtube.com/watch?v=A9t3w1uCq4E Passivitet

Det första jag sa till uppfödaren efter provet var slut var "Jaha, det var ju synd med en trea på skottet men annars var det väl bra".
Visade sig att han fick en 1a på skott av beskrivaren. Och det hade inte jag gett honom om jag fick sätta kryssen.
 
Senast ändrad:
Sv: Mh

Ja, det var nog lite väl generöst kan jag också tycka. Önskar att jag hade filmat min förras MH, på skottet reagerade han liknande din, men bara just vid skottet släppte han trasan och fortsatte sen att kampa. På passiva delen lyfta han så gott som bara på huvudet och tog ett steg åt sidan. Han fick en trea!.. Ganska rimligt egentligen, men som sagt, helt upp till vilken beskrivare man fått.
 
Sv: Mh

Eftersom det bara finns fem rutor att kryssa i blir det onekligen en rejäl spännvidd på beteenden som får samma bedömning. Jag har sett hundar som far ut i kopplet och vrålskäller mot skytten men eftersom de sedan återgått någorlunda till passivitet eller lek får de ju, precis som din hund, en trea...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp