Bukefalos 28 år!

Niangi

Trådstartare
Hur gör man det? Och var? Hur gammal måste hunden vara?
Hur går ett MH till?

Edit: Några fler frågor:
Vad finns det för fler bra tester att göra med sin hund?
HD? Vad mer?
 
Senast ändrad:
Sv: Mh?

Min va 17 mån på sitt MH.
Det finns massa sidor att läsa på internet.
Så kan du kolla din rasklubb eller brukshundsklubb. Gå dit och titta.
 
Sv: Mh?

Ok, så över året rekommenderas?
Och på bruksklubbar?
Yes, ska söka lite... :)
 
Sv: Mh?

Vad är det för ras du har?

Hälsoundersökningar varierar beroende på vilken ras, men kan vara HD-röntgen som du själv nämnde. Många röntgar man även armbågar (ED). Man kan ögonlysa, kolla hjärta, DNA-testa för vissa sjukdomar osv osv.

Har man en brukshund kan man göra MT (mentaltest).
Har man en golden kan man göra funktionsbeskrivning.

Sen kan du ju tävla i allt möjligt och det är ju också en form av tester. :)
 
Sv: Mh?

Vad är det för ras du har?

Eftersom Niangi är offline svarar jag åt henne :angel:
Hon har saluki.



Till Niangi: Vad som också kan vara smart att kolla är hjärtat. På saluki är det nog större anledning att kolla hjärta än att kolla höfter, även om det inte är något som klassas som "rasproblem" så har det dykt upp ett och annat hjärtfel. Ögon kan man ju också kolla, men vad jag vet är det bara någon enstaka saluki som haft ögonfel och det var inte ett ärftligt fel.
 
Sv: Mh?

Saluki! :)
Jag vill gärna testa flera saker, även om salukin inte har några krav på det.
 
Sv: Mh?

Tack för länkarna! :) På min lokala sida stod det bara att man kunde anmäla sig men inget om MH.
 
Sv: Mh?

Härligt med folk som engagerar sig och bryr sig om att göra olika tester även om det inte är ett krav. :)
 
Sv: Mh?

Tack! :) Jag tycker det är viktigt inom vår ras, för det avlas på mkt material jag inte tycker borde användas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 859
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
626
Senast: Fetaost
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 155
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp