mick-mack bett??

A

Alpin87

eller vad det kallades..

dom nämnde det i globen...

vad e det?
 
Mikmar heter det :idea:

Det är ett kombinationsbett där ena delen består av en tunn nylonsnodd som ligger mot nosryggen, och den andra av en tämligen snubbigt stångbett med en spatel som petar upp i gommen på hästen. :eek:

Lyckligtvis så dyr så att vi lär slippa se den i allt för större mängder på våra breddgrader :D
 
heeelt sjukt att mna kan rida en häst på ett sådant ´bett.. håller me.. tortyr redskap..
 
Mer sjukt...Hörde en av kommentatorerna (tror det var L***e) säga att ryttarna upplevde det bettet som mildare än vanligt bett! :eek: Tror inte på det påståendet!

Så om det bettet skulle vara gratis skulle jag inte stoppa det i min hästs mun.

//Alice
 
Men har inte L***e muttrat om mick-mack som en ironisering? Jag har fått uppfattningen att han inte gillar dem och definitivt inte att de blivit så poppis.
 
Jag tror inte ens att LP sett bettet i verkligheten, han har nog inte sagt så mycket mer än att det är populärt just nu.
Sedan tror jag personligen att han strävar efter en så okomplicerad ridning och betsling som möjligt men har en förståelse för att vissa ryttare /hästar måste ha en skarpare betsling.
Men det finns ju annat att välja på än just detta!
 
Jag är inte helt säker på hur han sa det....eller ens om kommentaren var riktad mot det bettet i denna tråd....men tror det. Tyckte det var ett märkligt uttalande iaf.
Nu är det bara att vänta och se om detta bett (eller kopior) dyker upp på klubbtävlingar. Vi amatörer brukar ju apa efter 'eliten' :crazy: :angel:

//Alice
 
Fullständig idioti!

"The bit operates through both direct action and leverage, with the addition of nose pressure, when desired. It is to be used with a leather curb strap or curb chain, and can be used with or without a Cavesson. There are a variety of options for rein configurations. When attaching a single rein to the nose rope, and the rider applies pressure (pulls) on the reins, it sends a signal simultaneously to the nose, mouth (bars and tongue), chin and poll, instead of to just one focused area. The horse receives pressure to the nose rope and curb strap, through the cheek pieces, just ahead of the mouthpiece. The nose rope applies downward and backward pressure and the curb strap applies upward pressure. This encourages vertical flexion. The wide-mild mouthpiece immediately following, rotates slightly and slowly downward and back to apply pressure over the tongue and bars. The width of the mouthpiece gives the horse an advanced signal that there is an incoming request. The bit also incorporates a copper roller, which stimulates salvia production, and keeps a nervous or “busy- mouthed” horse pacified. It also discourages the horse from putting the tongue over the bit."

Den siste isioten är inte född än.......

/Mike :devil:
 
det ser verkligen ut som det tagits direkt från en tortyrkammare *burr* :mad:
 
Joo du, finns en tjej i ridklubben som har det redan. Och nu rekommenderar en hopptränare här det på alla hästar som ar lite starka. Hur dum får man bli!!!???? :devil:
 
Jaha, nu börjas det. Det var ju nästan väntat...Tur att det iaf finns lite restriktioner för ponnyryttare. :devil: Kanske skulle införas för hästklasser oxå....

//Alice
 
Jaa, har redan använts flitigt i flera veckor nu. Tjejen rider alla sina hästar på det. Snart har väl alla det... :smirk:
 
Fast det måste komma i en billigare form först, för bettet kostar över 3000kr :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 859
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 532
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
797
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp