Micklem förbygel eller liknande

Corax

Trådstartare
Jag letar efter en 3-punkts förbygel men är lite osäker på det faktiska och praktiska.
Vad är egentligen skillnaden på en 'hel' med rem över manke/hals och en som bara går till d-ringarna på sadeln?
Hur stor skillnad är det på passformen på de olika förbyglarna?
Eller spelar det inte så stor roll vad man köper?
Det känns som att resår hindrar hästen mindre men är där någon skillnad?

Jag är bara ute efter att hålla sadeln på plats och behöver inte använda någon martingaldel. Men passformen är viktig.
Däremot såg jag att Micklem har en förbygel där man kan fästa en extra rem över halsdelen som ett handtag.
Funkar detta i praktiken? Jag gillar tanken på att ha en extra säkerhet att ta tag i ifall det händer något.
Någon som har just den förbygeln?
 
Eh nu svarade jag tokigt. Menar med rem över manken. Har du inte d-ringar så behövs en sådan.
Hm. Jag hänger inte riktigt med. 🤔 En tre-punkts hänger man ju också över halsen och fäster i sadeln. En 5-punkts fäster man också så men även i sadelgjorden...
 
Jag har inga d-ringar på sidorna av sadelgjorden så jag föreställer mig att det blir för meckigt att fästa en fem-punktare.
Beror nog på hur fem-punktaren är utformad. Jag vet att det funnits/finns förbyglar där den nedre remmen fästen runt sadelgjorden, inte i någon ring.
 
Beror nog på hur fem-punktaren är utformad. Jag vet att det funnits/finns förbyglar där den nedre remmen fästen runt sadelgjorden, inte i någon ring.
Ja det håller jag med om men jag vill inte ha en som man måste montera i samband med sadling utan jag vill ha möjligheten att göra det efter. 🙂
 
Jag letar efter en 3-punkts förbygel men är lite osäker på det faktiska och praktiska.
Vad är egentligen skillnaden på en 'hel' med rem över manke/hals och en som bara går till d-ringarna på sadeln?
Hur stor skillnad är det på passformen på de olika förbyglarna?
Eller spelar det inte så stor roll vad man köper?
Det känns som att resår hindrar hästen mindre men är där någon skillnad?

Jag är bara ute efter att hålla sadeln på plats och behöver inte använda någon martingaldel. Men passformen är viktig.
Däremot såg jag att Micklem har en förbygel där man kan fästa en extra rem över halsdelen som ett handtag.
Funkar detta i praktiken? Jag gillar tanken på att ha en extra säkerhet att ta tag i ifall det händer något.
Någon som har just den förbygeln?
Det är väl väldigt många förbyglar som har rem över manke/hals? Hööks har tex om du vill ha lite billigare än Micklem :)
Det kan säkert bli både bättre och sämre passform beroende på förbygels utformning (tex hur lång remmen över manken är) och hur hästens bogar ser ut. Men med rem över manke/hals så kan man ju få upp remmarna lite högre liksom på sidorna så att de inte ligger på något ofördelaktigt ställe och stör bogrörelserna. Förbyglar som inte har den remmen kan ju liksom "hänga ner" lite mer.
 
Ja det håller jag med om men jag vill inte ha en som man måste montera i samband med sadling utan jag vill ha möjligheten att göra det efter. 🙂
Fast det går ju att montera på efter sadling, i alla fall den jag hade då den hade remmar. Bara spänna sadelgjorden löst sätta dit remmarna sen efteråt, sen spänner det sista på gjorden efteråt osv.
Borde finnas sådana modeller kvar.
 
Det är väl väldigt många förbyglar som har rem över manke/hals? Hööks har tex om du vill ha lite billigare än Micklem :)
Det kan säkert bli både bättre och sämre passform beroende på förbygels utformning (tex hur lång remmen över manken är) och hur hästens bogar ser ut. Men med rem över manke/hals så kan man ju få upp remmarna lite högre liksom på sidorna så att de inte ligger på något ofördelaktigt ställe och stör bogrörelserna. Förbyglar som inte har den remmen kan ju liksom "hänga ner" lite mer.
Jo, men jag fastnade för att den har resår och extra fegrem att sätta på.
 
Jag var tvungen att googla bilder😆
Ser inte ut som att de flesta sitter i d-ringen utan högre upp under kåpan 😊
Så kanske det är. På den tiden jag började hoppa så fanns det inte så mycket att välja på. Nu är det ju en hel eon av pryttlar och förvirringen är total! 😁
 
jag trodde du syftade på sån som bara fäster i sadeln och inte över manken.
Från början frågade jag om båda. Men micklem-förbygeln hänger man över. 🙂

En annan fråga om de man 'hänger på'. Kan de trycka/skava över manen om de har fel passform och vad är det som avgör det i så fall?
Jag har för mig att den sista förbygeln jag hade (för 20 år sedan)låg ganska hårt i lansvecket.
 
Min trepunktare fäster man i den främre sadelgjordsstroppen, inte i D-ringarna. Så remmen går "in under kåpan" så att säga.
 
Min trepunktare fäster man i den främre sadelgjordsstroppen, inte i D-ringarna. Så remmen går "in under kåpan" så att säga.
Ja det finns olika har jag sett.
Jag köpte en fem-punktare med hakar mellan framben och till sadelns d-ringar. Och öppningsbara remmar vid sadelgjord. Får se om jag gillar det och om det funkar.
 

Liknande trådar

Hoppning :angel:Lilla stor hästen på 154 cm behöver en ny förbygel som är väldigt ställbar, allra helst 5 eller 4 punkts. Har idag en martingal...
Svar
0
· Visningar
818
Utrustning Vilken typ av förbygel är bäst? :D Den som man fäster i ringarna på sadeln? Den som man fäster i ringarna och i sadelgjorden? Den...
Svar
4
· Visningar
1 270
Senast: bigganl
·
Hoppning Jag behöver snarast införskaffa en förbygel till tanten! Sadeln åker bak vid klättring och hoppning nu när hon börjat hoppa rundare...
Svar
11
· Visningar
2 077
Senast: Belleriet
·
S
Utrustning Ok... nu kommer en inte helt trivial fråga... alla dessa "snören" framtill. Vad är det korrekta namnat och vad är det för speciell...
2
Svar
32
· Visningar
5 246
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp