Micklem- hiss eller diss?

ako

Trådstartare
Är vilse i pryldjungeln... Ska shoppa lite saker till nya pärlan som förhoppningsvis kommer om någon vecka, men känner mig sååå ouppdaterad på prylfronten... Träns framförallt - är Micklem så fantastiskt? Och hur upplever ni skillnaden? Något att skaffa till vilken häst som helst eller något man testar om man inte riktigt tycker det funkar med vanligt träns med aachen- eller remontgrimma?
Tack på förhand 😊
 
Tycker Micklem är en bra idé men de har inte kommit ända fram. Skulle vilja ha fler storlekar och mer ställbart. Tex blir nosgrimman många gånger fel så metallringarna som ska hamna framför och ovanför bettet hamnar bettet istället. Sen blir jag inte hänförd över läderkvalitén.
Men får du nosgrimman att passa och tycker att det inte gör nåt att lädret inte är av bästa sort så, visst.
 
Jag ser ingen poäng med att köpa ett dyrt specialträns om hästen går lika bra med tex ett vanligt remont. Men om man har en häst som behöver lite extra stadga så är ju Micklem jättebra.

De flesta jag känner som har Micklem har bytt ut lite remmar för att få det att passa bra. Framförallt remmen som bettet sitter i, den är jättekort annars.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Min häst gillar micklem, men även alla sina andra träns 😇
Så för oss är det mer en villhapryl än behövergrej.

Det som är bra är att det blir ett stabilt huvudlag när allt sitter ihop som det gör, vilket min häst uppskattar.
 
Hiss! Stabilt, snyggt, prisvärt.

Min häst älskar det och på honom har det inte varit det minsta svårt att passa in, han kan ha både SH och LH utan problem.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har också haft svårt med passform på Micklem, blev tvungen att ha XFull vilket jag aldrig behöver annars. Rent generellt kan jag tycka att PS träns High Jump också har en bra utformning över kinderna och "snokrem", där passformen är enklare.
Micklem har bättre läder på sin dyra modell, den billigare är av enklare kvalitet.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har också haft svårt med passform på Micklem, blev tvungen att ha XFull vilket jag aldrig behöver annars. Rent generellt kan jag tycka att PS träns High Jump också har en bra utformning över kinderna och "snokrem", där passformen är enklare.
Micklem har bättre läder på sin dyra modell, den billigare är av enklare kvalitet.
Jag tycker att översättningen av storlekarna är missvisande. Micklem tillverkas inte i ponny-xfull utan i egna storlekar. SH "full" passar D-ponny till normalstor häst med ädelt huvud. Man kan inte jämföra dem rakt av mot vanliga tränsstorlekar eftersom de sitter helt annorlunda på hästens huvud.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har micklem när vi dressyrar och hoppar. Hästen trivs bra med det, lädret är fint och det sitter bra. Han har SH, har ganska brett och kampakt huvud, full i sina andra träns och upplever Micklem likvärdigt i storlek.

Vi uteritt har har en Lingus från Hööks, det är också ett väldigt trevligt träns.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag ser ingen poäng med att köpa ett dyrt specialträns om hästen går lika bra med tex ett vanligt remont. Men om man har en häst som behöver lite extra stadga så är ju Micklem jättebra.

De flesta jag känner som har Micklem har bytt ut lite remmar för att få det att passa bra. Framförallt remmen som bettet sitter i, den är jättekort annars.
Håller med om att det är dyrt! Tänkte nog i så fall försöka hitta ett bra beg... Eller så är det bara en modefluga...
 
Något som är lite intressent är att jag fick berättat för mej var att hästar inte skulle klia sej i ansiktet om de hade haft ett micklem.
Jag var oerhört skeptiskt. Är de svettiga kliar de sej väl oavsett träns liksom.

Men min häst kliar sej aldrig med micklemet, men alltid med alla andra träns! 😳 slump eller ej men rolig parantes!
 
Tror jag shoppar loss på ett Lingus från Hööks. Inte dyrare än många vanliga träns och så får jag ju testa vad jag tycker. Det är ju snarlikt Micklem så jag förmodar att man får tävla dressyr även på det.
 
Tror jag shoppar loss på ett Lingus från Hööks. Inte dyrare än många vanliga träns och så får jag ju testa vad jag tycker. Det är ju snarlikt Micklem så jag förmodar att man får tävla dressyr även på det.

Du kan nog inte anta att du får tävla dressyr på det.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tror jag shoppar loss på ett Lingus från Hööks. Inte dyrare än många vanliga träns och så får jag ju testa vad jag tycker. Det är ju snarlikt Micklem så jag förmodar att man får tävla dressyr även på det.
Du får inte tävla dressyr på Lingus.
 
Har Micklemträns både till storhästen och till ponnyn. Köpte främst eftersom jag var ute efter ett träns som kunde användas bettlöst (har multibridle) och gillade dessutom kapsonringen som användes flitigt när storhästen var ung. Instämmer med flera andra som skrivit att läderkvalitet och passform väl är lite sådär. Hållbart är det i alla fall, storhästen har haft sitt i 5 år nu och använt det flitigt och inte alltid försiktigt :angel:.

Ponnyn fick sitt nu i somras och jag tycker faktiskt att han verkar gilla detta betydligt bättre än sitt gamla träns med vanlig remontnosgrimma, han verkar mer harmonisk på nåt sätt, och då har vi ändå inte upplevt att han ska ha ogillat sitt gamla träns.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tror jag shoppar loss på ett Lingus från Hööks. Inte dyrare än många vanliga träns och så får jag ju testa vad jag tycker. Det är ju snarlikt Micklem så jag förmodar att man får tävla dressyr även på det.
Hur menar du att det skulle vara snarlikt Micklem?

Alltså klart du ska köpa Lingus om du vill, men det har inte samma funktion som Micklem. Och som flera påpekat så får du inte tävla dressyr i det.
 
Tack för all info 😊🌸!! Har faktiskt bara jämfört dem på bild i Höökskatalogen och där såg de snarlika ut... . Men som sagt - har varit borta från prylgjungeln bra länge och i min lilla jobbvärld på ridskolan använder vi mest gamla, hederliga grejor 😅...
 
Tack för all info 😊🌸!! Har faktiskt bara jämfört dem på bild i Höökskatalogen och där såg de snarlika ut... . Men som sagt - har varit borta från prylgjungeln bra länge och i min lilla jobbvärld på ridskolan använder vi mest gamla, hederliga grejor 😅...
Micklem är ju typ som en slags remontnosgrimma fast stadigare iom att allt sitter ihop. Dvs det är två remmar under käkarna, precis som på en pullarnosgrimma. Lingus har ingen nedre rem utan bara den låga käkremmen. 😊
 
@MiniLi - hjälp 🤣! Jag måste vara blind! Ser verkligen ingen betydande skillnad mellan Lingus II och Micklem på bild (antar att jag skulle fatta om jag stod med ett av varje framför mig), och nu är jag nyfiken! Tack 🌸
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan...
2
Svar
28
· Visningar
3 930
Utrustning Testat att försöka passa in ett micklem träns på min nya pålle. Har aldrig använt ett sådant tidigare och faktiskt inte sett det...
2
Svar
26
· Visningar
11 901
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 898
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp