Micklem vs sidepull

Amanobel

Trådstartare
Hej!

Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför?

Jag har en mycket känslig häst som inte rids med mycket hand generellt (är medveten om att det är en svår/omtvistad term..! (För ytterligare information har hästen i fråga ej munproblem och är utbildad LA/MvsC)) och har länge ridit på hackamore som bettlöst alternativ, varvat med rakt bett och då och då tredelat tränsbett. Hacket funkar okej men inte klockrent i den mening att hävstången blir för stark samt att "finliret" inte blir optimalt. Köpte ett ordentligt flower/wheel-hackamore men tyckte att effekten var detsamma som att fästa tygeln i nosgrimman, förutom att själva "skänkeln" i sig utgör ett annorlunda tryck och vinkel än om man har tygeln direkt i nosgrimman. Har alltid tömkört med micklemträns och då fäst tömmarna i nosgrimman så att säga, vilket min häst uppskattat nåt enormt över bett. Har som följd av det kommit att rida en del på så sätt, något som vi båda tycker mycket om, bjudningen och stödet är fantastiskt! Är alltså väldigt nöjd med ridningen på detta sätt, min undran är dock hur stor skillnad det är på micklemtränsets mildaste variant (att sätta tygeln i nosgrimman s a s) och ett "riktigt" sidepull? Rider mer bettlöst på detta sätt än med bett nuförtiden och är nyfiken på om det kan bli ännu bättre med en annan, liknande, variant!

Alltså, vill gärna höra åsikter generellt om bettlösa varianter ni använder eller ratar samt om det är värt att investera i ett "riktigt" sidepull eller om micklemtränset fungerar på tillräckligt lika vis?

Om något i mitt inlägg är oklart är det bara att fråga ☺
 
Jag hade inte köpt ett sidepull. Jag tycker micklemtränset med tyglarna direkt i nosgrimman är det bettlösa som är mest likt ett tränsbett. Sidepull sitter lösare runt mulen och har en tendens att glida runt.
 
Vilket som passar bäst beror på vad man gillar. Om jag inte misstar mig så är micklem fäst så att ett tygeltag stramar under haksn? Personligen föredrar jag huvudlag som inte gör det, men om din häst fungerar bra på det så är det absolut inte fel.

Ett sidepull dom sitter korrekt glider inte runt. Oftast behövs en extra rem - en curbstrap har jag - för att det ska sitta stabilt. Men att hitta ett välpassande sideoull som har allt är inte alltid så lätt. Jag har köpt ett som sitter bra men fick köpa till en curb för att få det att ligga stadigt. Om sidepullet sitter för löst blir hjälperna otydliga.

Kapson är ett annat alternativ. Själv rider jag på bosal.

Vilket alternativ som passar er beror som sagt på er. Man får prova sig fram. Hackamore av olika slag har jag aldrig tyckt om och inte hästarna heller. Jag tycker att det inte inverkar så att hästen bjuds att slappna av. Detsamma känner jag dock för bitless bridle och liknande varianter som skapar tryck runt hästens huvud. Varför göra det så komplicerat kan jag känna. :) Men om hästen går som en klocka på micklem, varför lägga pengar på nåt annat? :)

Jag rider som sagt på bosal i första hand just nu. Men har använt sidepull i 10 år. Kapson vid tillfällen. Dessa alternativ med direktkontakt på nosen passar mig bäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 045
Senast: Bri
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har hittat ett sår i munnen på min häst och vill inte rida henne på bett förrän det har läkt ut ordentligt (även när det...
Svar
7
· Visningar
5 692
Senast: Malva
·
Utrustning Har provat att rida med ett Micklem träns som jag har fått låna, men hur ska man göra egentligen? Det är inte det samma som att med...
Svar
1
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp