Middag ikväll

Monkie

Trådstartare
Till åtta personer som jag vill imponera på 😬, relativt lättlagat, inte för dyrt, inte vegetariskt men grönsaker som tillbehör. Middagen går av stapeln om åtta timmar, jag är kock och ska handla den, så inget som måste marineras 😊.
Funderar på flämtade uttern men det känns lite för vardagligt.. Förrätt känns pilligt, men fixar gärna om det är något lätt! Färdigköpt kladdkaka till efterrätt har jag kommit på i alla fall 😬
Tips?
 
Till åtta personer som jag vill imponera på 😬, relativt lättlagat, inte för dyrt, inte vegetariskt men grönsaker som tillbehör. Middagen går av stapeln om åtta timmar, jag är kock och ska handla den, så inget som måste marineras 😊.
Funderar på flämtade uttern men det känns lite för vardagligt.. Förrätt känns pilligt, men fixar gärna om det är något lätt! Färdigköpt kladdkaka till efterrätt har jag kommit på i alla fall 😬
Tips?

Skagen till förrätt?
Ryggbiff, blandade rotfrukter i ugn, nån god sås och sallad till det? :)
 
Till åtta personer som jag vill imponera på 😬, relativt lättlagat, inte för dyrt, inte vegetariskt men grönsaker som tillbehör. Middagen går av stapeln om åtta timmar, jag är kock och ska handla den, så inget som måste marineras 😊.
Funderar på flämtade uttern men det känns lite för vardagligt.. Förrätt känns pilligt, men fixar gärna om det är något lätt! Färdigköpt kladdkaka till efterrätt har jag kommit på i alla fall 😬
Tips?
En riktigt god gulasch eller burgundergryta? Passar ju i novembermörkret också.
 
Till åtta personer som jag vill imponera på 😬, relativt lättlagat, inte för dyrt, inte vegetariskt men grönsaker som tillbehör. Middagen går av stapeln om åtta timmar, jag är kock och ska handla den, så inget som måste marineras 😊.
Funderar på flämtade uttern men det känns lite för vardagligt.. Förrätt känns pilligt, men fixar gärna om det är något lätt! Färdigköpt kladdkaka till efterrätt har jag kommit på i alla fall 😬
Tips?
Vill du göra någon enkel efterrätt i stället för färdigköpt tipsar jag om saffranskladdkaka. Provade häromdagen och jag som alltid lyckas faila kladdkakor (blir torrkakor i stället) lyckades och det var otroligt gott!

Någon form av snittar till förrätt brukar vara enkelt och "gå hem". Ska du imponera hade jag dock inte valt att mixa skaldjur/fisk med rött kött utan kört något med rött kött även till förrätt. T.ex detta: https://www.ica.se/recept/prosciuttorulle-med-gronsaksshot-603367/
eller kanske en sån här om du vill prova nåt vegetariskt till förrätt: https://www.ica.se/recept/gazpacho-717193/

Skagensnittar är dock supergott så om du inte är så petig med vattendjur+rött kött så kör på
 
Trots alla bra förslag vart det ändå uttern, då jag hittade bra pris på ät nu kyckling. Det snodde ihop sig lite med tiden också, så ungdomen fick göra baconlindade dadlar till lite förtugg, eftertätt blev kladdkaka. Väldigt enkelt, men gästerna var väldigt nöjda, tog om och lovordade maten.

Mitt i stressen hade jag köpt fel glögg, trodde jag köpt starkglögg men hade köpt GLÖET (?) som visade sig vara någon form av mousserande grej som ska drickas kall. Gick dock att blanda med saftglögg.

Även om kvällen slutade med många gäster ska jag försöka planera lite bättre inför nästa bjudning 😊😬
 
Jag trodde det receptet var allmänt känt, som flygande Jakob, typ😊. Vem som har döpt receptet och varför har jag ingen aning om. https://www.madameedith.se/2017/10/06/flamtande-uttern/
Har aldrig hört talas om heller. Men när jag läser receptet ser jag att jag nog har gjort något liknande någon gång. Fast det hette inte Flämtande Uttern - det hade jag kommit ihåg :D !! Exakt samma var det inte, och det med att steka grönsakerna i socker känner jag inte igen. Spännande :) !
 
Jag trodde det receptet var allmänt känt, som flygande Jakob, typ😊. Vem som har döpt receptet och varför har jag ingen aning om. https://www.madameedith.se/2017/10/06/flamtande-uttern/

Det ser gott ut!
Framför allt ser det lite nyare ut än "flygande" som ju är från typ sjuttio-åttiotalet någonstans (eller tidigare). Jag är nog för gammal helt enkelt. :D Det här måste ju vara från nittio-tvåtusentalet med sambal, mangochutney och minimajs?
 
Jag reviderar receptet lite, steker svamp och kyckling och vitlök (var för sig), bland i paprika och sedan såsen. Sååå gott 😋
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp