Idapockey

Trådstartare
Hej! Har nyss fått hem två varmblod och har tagit in de kl 18.00 varje dag. Börjar tycka att det är lite lite speciellt nu när jag ska börja vänja in de på bete.
Ger de alltid middag när de kommer in då men tycker ni att jag ska ge de middag ute? Ger de kraftfoder och tycker ni att det funkar?
Samt när borde jag börja ta in de, ger kvällsmat runt 20-22.00 och det är för sent att ta in de då eller? Och jag kan väl inte bara hoppa till se tiderna? Behöver tips för vad som är bäst för mina små pollar
 
Oj skrev otydligt. Ska börja ge middag ute, men menade att hoppa direkt till 20 eller 22. Blir inte det för stort eller funkar det ändå?
Och det är fortfarande ganska kallt här
Lite svårt att förstå problemet.
Middag är ju inget problem att ge ute..
Ger du både kraft och hö vid 18?
Är det kraften som är det som kan upplevas som problem? Jag hade velat ge det sena målet så sent som möjligt 22 är bättre än 20 om de fick klockan 18.

Om du inte ger kraft vid 22 annars är det ju bara flytta kraften dit. Beroende på om de får mycket eller vara några deciliter kan det ju gå att slå ihop det till ett mål i så fall.
Om du vill/behöver dela upp det på två mål så köp krubbor att ställa på marken i hagen. Bara håll koll så inte den ena kör bort den andra och snor all kraft.
 
Oj skrev otydligt. Ska börja ge middag ute, men menade att hoppa direkt till 20 eller 22. Blir inte det för stort eller funkar det ändå?
Och det är fortfarande ganska kallt här
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du kan ta bort middagsmålet? Jag tänker att det inte finns tillräckligt med gräs ännu i hagarna men om några veckor så går det säkert (om du har stor/gräs i hagen). Jag tycker att det brukar märkas väldigt fort att hästarna ratar höt framför lite spirande grässtrån.
 
Hej! Har nyss fått hem två varmblod och har tagit in de kl 18.00 varje dag. Börjar tycka att det är lite lite speciellt nu när jag ska börja vänja in de på bete.
Ger de alltid middag när de kommer in då men tycker ni att jag ska ge de middag ute? Ger de kraftfoder och tycker ni att det funkar?
Samt när borde jag börja ta in de, ger kvällsmat runt 20-22.00 och det är för sent att ta in de då eller? Och jag kan väl inte bara hoppa till se tiderna? Behöver tips för vad som är bäst för mina små pollar

Har hästarna gräs ute? Om det inte finns så mkt gräs ute kan du väl ge en liten giva vid 18 då och sen resten eller mer när du tar in dem senare på kvällen.
 
Hej! Har nyss fått hem två varmblod och har tagit in de kl 18.00 varje dag. Börjar tycka att det är lite lite speciellt nu när jag ska börja vänja in de på bete.
Ger de alltid middag när de kommer in då men tycker ni att jag ska ge de middag ute? Ger de kraftfoder och tycker ni att det funkar?
Samt när borde jag börja ta in de, ger kvällsmat runt 20-22.00 och det är för sent att ta in de då eller? Och jag kan väl inte bara hoppa till se tiderna? Behöver tips för vad som är bäst för mina små pollar
Jag hade gett dem middag kl.18 ute i hagen och tagit in dem vid 22.00 och gett dem kvällsmat då. Vartefter gräset börjar komma i hagen så hade jag först minskat på mängden mat och sedan slutat med maten kl.18. Tills sist hade jag tagit bort maten kl.22.00
 
Försök sprida ut den mat de får så mkt som möjligt. Här går de på fri tillgång på hö ute(de kommer ut vid sju på morgonen) och när de kommer in vid 17(18 får de hö inne. Dem får kraft vid 17/18, 22 och 6 på morgonen. (foderautomat)

alltså, börja vänja vid bete nu XD antar du bor i södra sverige? Här väntar vi just nu på att snön ska försvinna från lägdan å tjälen ska lossna så vi kan börja banka ned hagar på våran gård XDden mesta snön börjar dock tinat bort i deras hagar och ersatts med lera och vattenpölar...
 
Hej! Har nyss fått hem två varmblod och har tagit in de kl 18.00 varje dag. Börjar tycka att det är lite lite speciellt nu när jag ska börja vänja in de på bete.
Ger de alltid middag när de kommer in då men tycker ni att jag ska ge de middag ute? Ger de kraftfoder och tycker ni att det funkar?
Samt när borde jag börja ta in de, ger kvällsmat runt 20-22.00 och det är för sent att ta in de då eller? Och jag kan väl inte bara hoppa till se tiderna? Behöver tips för vad som är bäst för mina små pollar
Jag hänger inte med på hur du menar? Varför skulle inte hästarna kunna vara ute längre? Hästar får vara ute max 16 timmar/dygn om ingen ligghall finns när betestillväxt inte sker. När betestillväxt sker får de vara ute dygnet runt även utan ligghall.
Det viktiga är att fördela grovfodergivan så jämt som möjligt över dygnet så att hästarna aldrig står utan grovfoder mer än i max sex timmar, helst inte mer än fyra timmar. Vilken tid på dygnet de får kvittar däremot, det är tiden från att grovfodret är slut tills de får ny giva som spelar roll. Om de får mycket kraftfoder ska det delas upp och du bör fundera på om de verkligen behöver så mycket kraftfoder eller om ökad grovfodergiva kan göra att de slipper få så mycket kraftfoder. Man ska alltid sträva efter att minimera kraftfodergivan och ge så mycket grovfoder som är möjligt då det är det bästa för hästen. Du får räkna på det helt enkelt.

Hästar mår bäst av så mycket utevistelse som möjligt och man bör därför sträva efter att de får vara ute sålänge som möjligt. Har man möjlighet att ha dem ute i 16 timmar (om man inte har ligghall då de ju får vara ute dygnet runt) så ska de vara det. Hästar har inget behov av att stå i boxen en massa timmar. Det är inte så att de ligger och sover i åtta timmar precis utan kan du förlänga utetiden så är det bara bra.

Jag har fått hem hästar som inte har varit vana vid mycket utevistelse. De har då ofta stått vid grinden den tid de är vana vid att gå in och sett lätt förbryllade ut när grovfoder läggs ut i hagen istället men de har snart lärt sig att här får man vara ute mycket och de har mått väl av det. Inte har jag förlängt tiden succesivt utan de har gått direkt ifrån några timmar till sexton och de har absolut inte farit illa av det utan snarare tvärtom. Hästar som vill in vill det oftast för att de är vana vid att få foder inne. Blir de regelbundet fodrade i hagen är det inte lika viktigt att gå in.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp