Middagsbjudning rätter med låg proteinhalt och utan fisk, skaldjur

Islandshästryttare

Trådstartare
Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte äta kost med mycket protein. Tyvärr finns också en allergi mot fisk och skaldjur varför det också går bort. Står lite still i mitt huvud. Något vegetariskt tror jag blir bäst. Brukar tycka att det är gott med nötter av något slag till för lite textur men tyvärr är det rätt mycket protein i nötter. Hoppas på att ni kan hjälpa mig och komma med lite bra förslag.
 
Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte äta kost med mycket protein. Tyvärr finns också en allergi mot fisk och skaldjur varför det också går bort. Står lite still i mitt huvud. Något vegetariskt tror jag blir bäst. Brukar tycka att det är gott med nötter av något slag till för lite textur men tyvärr är det rätt mycket protein i nötter. Hoppas på att ni kan hjälpa mig och komma med lite bra förslag.
Spaghetti carbonara eller nån annan pastasås. De går ju att göra väldigt proteinfattiga.

Veg sushi.
 
Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte äta kost med mycket protein. Tyvärr finns också en allergi mot fisk och skaldjur varför det också går bort. Står lite still i mitt huvud. Något vegetariskt tror jag blir bäst. Brukar tycka att det är gott med nötter av något slag till för lite textur men tyvärr är det rätt mycket protein i nötter. Hoppas på att ni kan hjälpa mig och komma med lite bra förslag.
Oj, vad svårt! Eller i alla fall om det krävs att det är väldigt minimal mängd. Minns att jag för några år sedan såg något program om en flicka som blev sjuk av för mycket protein.
 
Spaghetti carbonara eller nån annan pastasås. De går ju att göra väldigt proteinfattiga.

Veg sushi.

Hemgjord pizza.

Bowl med olika grejer så att man får plocka ihop sin egen. Tex med bas av ris eller quinoa, olika grönsaker, ost, grilloumi, nötter, dressingar.

Soppa med en matigare varm macka till.

Tack bägge två för jättebra tips! Nu har jag lite att utgå från. Ibland kör man verkligen fast i sina egna tankar det här är jättebra förslag :)
 
Oj, vad svårt! Eller i alla fall om det krävs att det är väldigt minimal mängd. Minns att jag för några år sedan såg något program om en flicka som blev sjuk av för mycket protein.


Ja nog därför jag blivit fast i tanken här. Dessutom är detta en rätt ny situation för personen så hen har inte riktigt kommit in i vad som är bra rätter för hen. Så hen har själv inte riktigt kunnat ge bra exempel på bra rätter. Vill ju dessutom göra något gott och som känns lite festligt med.
 
Glutenfria produker som Klara säger, där har man tagit bort gluten/ protein.
Mjölig potatis innehåller ev mindre protein än fast potatis.
Mjölig potatis innerhåller mer av stärkelse.
Grönsaksgratäng
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 638
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
2 992
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 352
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp