Middagshjälp/lamm

Milosari

Trådstartare
Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har gått på naturbete hela livet tänker jag att det borde smaka gott och förtjänar en värdig behandling. Jag anser mig vara en ok kock, men jag äter inte kött själv så det är lite okänd mark för mig. Vet hur en biff ska kännas när den är medium rare, men en sån här bit blir kanske bäst helstekt i ugnen? Och då är jag lost. Köttermometer kan givetvis ordnas.

Om flickvännen kommer med så går alla typer av mellanösternrecept bort. Hon är marockan och grym på att laga mat. Det hade bara blivit pinsamt. Har tillgång till färsk rosmarin i trädgården, och kan lätt få tag på mynta.

Så dela med er av era bästa recept! Och sen vill jag gärna veta vad vi ska dricka till? Tak på 300 kr/flaska.
 
Myntapesto till lamm är to die for!
Mynta, pinjenötter eller solrosfrön, vitlök, olivolja, salt - mixa. Ät med sked och gör om igen så att det finns något kvar till middagen.
 
En fin köttbit tycker jag inte man ska komplicera till så mycket. Less is more!
Bryn i smör, gnid in salt och in i ugnen med termometer och gör den max medium.

Sedan skulle jag sätta smak på tillbehören ex myntapesto här ovan! Och ett vispat vitlökssmör, kanske med en dutt rosmarin. Så får man själv välja hur mycket man vill smaksätta sin köttbit.

Pinotageviner passar ofta riktigt bra till lamm. En annan favorit till lamm är Allesverloren Tinta barocca (ser att de har sänkt priset på denna 🤩) annars brukar jag, när jag bestämt alla smaker och tillbehör be om tips på Systembolaget, har aldrig blivit besviken!
 
Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har gått på naturbete hela livet tänker jag att det borde smaka gott och förtjänar en värdig behandling. Jag anser mig vara en ok kock, men jag äter inte kött själv så det är lite okänd mark för mig. Vet hur en biff ska kännas när den är medium rare, men en sån här bit blir kanske bäst helstekt i ugnen? Och då är jag lost. Köttermometer kan givetvis ordnas.

Om flickvännen kommer med så går alla typer av mellanösternrecept bort. Hon är marockan och grym på att laga mat. Det hade bara blivit pinsamt. Har tillgång till färsk rosmarin i trädgården, och kan lätt få tag på mynta.

Så dela med er av era bästa recept! Och sen vill jag gärna veta vad vi ska dricka till? Tak på 300 kr/flaska.
Förslag att satsa på Provensalska (franska) smaker då!

Så här kan man steka en ytterfilé av lamm: Jag föredrar den delen helstekt. Den är så liten så det blir lättare att få det saftigt.
OBS, kolla så att den är tillräckligt stor för tre personer (om ni blir det), om den är i underkant, satsa på många goda tillbehör.

Salt och svartpeppar ur kvarn, bryn runt om i stekpanna i smör, lägg i smord ugnsfast form, häll på rosmarin och timjan, ös över med smöret, in ugnen i 180-200 grader. Tar endast ca 15-20 minuter (liten smal köttbit! Termometern till ca 62 grader, ger ett lagom rosa kött.
Ta ut formen och täck med alufolie, låt köttet vila i fem minuter innan det skärs upp.

Tillbehör: potatis, t.ex. potatisgratäng, rödvinssås och en ratatouille, och en grönsallad. Eller potatis av en krispigare typ, som råstekt potatis, eller Pommes Anna
 
Jag är förtjust i lammfilé och risotto.
Jag hittar inte receptet nu men jag har gjort en risotto med chévre och sparris och serverat en marinerad lammfilé till
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp