Middagstips: falukorv

Enya

Trådstartare
Jag har tagit upp en bit falukorv från frysen, och väntar nu på att den ska tina tills i kväll.


Hur hade ni tillagat den? Har ni några favoritfalurecept?

Stekt i skivor med snabbmakaroner och ketchup går fetbort ;)
 
Parisare (hamburgare fast med falukorv)
Har sett att vissa gör falukorvskebab genom att hyvla och sedan steka med kebab(?)kryddor. Aldrig provat själv dock.
Korvstråganoff med dill
 
Parisare (hamburgare fast med falukorv)
Har sett att vissa gör falukorvskebab genom att hyvla och sedan steka med kebab(?)kryddor. Aldrig provat själv dock.
Korvstråganoff med dill
Då får jag tyvärr baka hamburgerbröd först och det är jag för bekväm för :D Men det lät gott, ska ha det i åtanke nästa gång jag är i affären!

Falukorvskebab har inte jag heller testat!
Korvstroganoff är gott, brukar göra med sådan påse med pulver i till folks stora förfäran, har ingen hemma så satt och funderade på att leta upp ett recept på det i någon kokbok. Borde väl finnas. Vad har du till? (snudd på retorisk fråga här då man BARA kan ha ris till korvstroganoff... :P )
 
Korvstroganoff
Nästan som du sa du inte vill ha: Stuvade makaroner och stekt falukorv
Finsk Korvsoppa
Falukorvsgryta: https://www.instagram.com/p/CU2bkO5JCvP/?hl=sv
Sen senaste trenden varit göra Falukorvskebab dock inget jag testat.
Tyvärr går stuvade makaroner och stekt falukorv också bort, gott, men nu har mina tre barn vuxit upp och jag har verkligen tröttnat på den rätten :D

Korvsoppa låter gott! Gryta med. Matigt, är nog sugen på just det matiga/fylliga kanske.
 
Korv stroganoff är nog min favorit när det gäller husmanskost. Jag gör den på passerade tomater, kryddar med rökt paprika och senap och har i yoghurt eller gräddfil (beroende på vad jag har hemma) på slutet. Kan ätas med ris, pasta eller potatismos. Det sistnämnda kan också göras som gratäng att moset klickas runt kanterna på en eldfast form, den färdiga stroganoffen läggs i mitten och så får det hela gratinera lite.

Jag har ibland gjort falukorvspytt. Skurit korven i strimlor och stekt tillsammans med riven/strimlad rå lök, potatis och om man vill morötter. Kan med fördel stuvas lite (smaksättning med HP-sås, senap eller lite soja) och ätas med stekt ägg och rödbetor.
 
Jag har tagit upp en bit falukorv från frysen, och väntar nu på att den ska tina tills i kväll.


Hur hade ni tillagat den? Har ni några favoritfalurecept?

Stekt i skivor med snabbmakaroner och ketchup går fetbort ;)
Indisk variant på "stroganoff" är inte så pjåkig som alternativ. Typ:
https://www.koket.se/mitt-kok/lisa-lemke/indisk-gryta-med-falukorv

Men oftast blir det enkel klassisk stroganoff med massor av tomatpure, grädde, persilja och ris till.
 
@Enya kan lägga ut varianten på korvstroganoff jag gör, dock inget exakta mått då jag lärt mig från min mamma :rofl:

Falukorv
Stek lök, ev. ha i lite vitlök
Grädde, mjölk så blir lagom till korven, ha i lite mjöl så blir redning.
Sedan liten skvätt senap, en del tomatpure, ha i krossade tomater (kan tas bort men jag tycker bli godare), salt, peppar och oregano ev. andra örter efter smak.
 
Indisk variant på "stroganoff" är inte så pjåkig som alternativ. Typ:
https://www.koket.se/mitt-kok/lisa-lemke/indisk-gryta-med-falukorv

Men oftast blir det enkel klassisk stroganoff med massor av tomatpure, grädde, persilja och ris till.
Jag har bokmärkt ditt recept, tack :) Jag har dock inte blomkål hemma, eller ingefära, och tål inte curry, men man kankse hade kunnat byta ut curryn tänkte jag :D

Korvstroganoff var faktiskt min första tanke här och så var mina påsar med pulver till det slut....
 
Korv stroganoff är nog min favorit när det gäller husmanskost. Jag gör den på passerade tomater, kryddar med rökt paprika och senap och har i yoghurt eller gräddfil (beroende på vad jag har hemma) på slutet. Kan ätas med ris, pasta eller potatismos. Det sistnämnda kan också göras som gratäng att moset klickas runt kanterna på en eldfast form, den färdiga stroganoffen läggs i mitten och så får det hela gratinera lite.

Jag har ibland gjort falukorvspytt. Skurit korven i strimlor och stekt tillsammans med riven/strimlad rå lök, potatis och om man vill morötter. Kan med fördel stuvas lite (smaksättning med HP-sås, senap eller lite soja) och ätas med stekt ägg och rödbetor.
Gott!
Korvstroganoff får tydligen många röster! Helt förståeligt!
 
Jag är ingen höjdare i köket. Hur mina barn överlevt till vuxen ålder är banne mig världens 8e underverk!
Mina matlådor är nu slut efter två veckor och i går fick jag allt vacker testa ugnen ordentligt. In med kycklingfile, sedan pommes, kokte grönsaker. Vad ska jag säga, man fick såga itu filéerna och de var knapriga på knäckebröds/skorpas nivå, inte som... kött. Såatte....

Men skam den som ger sig, i dag ska det lagas falukorv!
 
Jag är delvis uppfödd på en väldigt snabb och enkel men märkligt god rätt - stek lök, den ska bli lite brynt. I med tärnad falukorv, salt och vitpeppar, och stek tills den har färg och är "färdig". Blanda med kokta snabbmakaroner. Ät med ketchup. Morotsstavar är gott till för att få lite textur i munnen för övrigt är ju rätt barnmatsaktigt.

Typisk nostalgirätt för min del, jag äter t.ex bara ketchup till denna rätt och pyttipanna (och såklart om den finns i en köpt hamburgare eller så).
 
Korv stroganoff, jag brukar göra den enkel med ketchup (gillar inte smaken på tomatpuré), grädde och en liten klick senap, och lite hackad lök. Har jag persilja så brukar det få åka ner.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp