Middagstips: falukorv

Korvstroganoff är en av få rätter som gör sig bra i matlåda. Jag gör normalt sett på chorizo korv då jag vill ha lite mer smak på korven.
Mitt "recept" :
En förp chorizo korv (icas egna är min personliga favorit), 1 gul lök, 1 förp matlagningsgrädde, ketchup, svartpeppar och nån grön krydda typ basilika (lite olika vad jag tar 😂). Fräser lök, slantar korven och steker den med löken, på med grädde, ketchup och kryddor när korven fått färg. Låt småputtra tills snabbmakaronerna är klara 😁
Men duuuu, ris är det enda man kan ha till korvstroganoff :P

Du påminde mig om att jag slängde i lite basilika också i stroganoffen nu, funderade på om jag inte läst det i tråden eller var någonstans, orkade inte gå tillbaka bara för att kolla det så jag hällde i lite, NÅGON gång måste kryddan ju användas som man har :D
 
Steka och göra eget mos till 😍😍😍
Världens bästa maträtt alla kategorier 🤩
Jag har ätit det lite för ofta med tanke på att barnen älskar det. Och visst är det gott men jag vill ha lite som jag kallar det Vuxenmat, är lite trött på barnmat faktiskt. Har varit mycket enkla rätter för annars skrek speciellt ena sonen i högan sky över att maten var äcklig. Minsta lilla grönsak i var nära döden upplevelse nästan :(

Hemlagat mos och stekt falukorv är gott, men tja... förresten har jag inga potatis hemma, tog slut på dem nu i veckan, brukar göra pulvermos ;)
 
Fast mitt problem är att hemma hade jag oftare falukorv i ugnen med ost och tomat som föreslagits tidigare i barndomen, tills några år sedan då jag mådde illa av att ha korven i munnen :crazy: det kändes bara tjockt och sedan dess har jag totalt tappat lusten för den maträtten. Saknar inte den alls.
Den stekta falukorven med makaroner påminner mig mera om skolmaten och den saknar jag :D
Jag förstår din känsla. Jag tycker falukorv i ugn får en speciell smak, så när barnen röstade för det middagsalternativet valde jag alltid att äta en ändbit som var mer knaprig än de andra :)
 
Jag hade gjort korvstroganoff. Brukar variera receptet, senast gjorde jag på hemkokad tomatröra med chili och vitlök och en skvätt grädde. Ibland gör jag med senap. Ibland med tomatpuré. Varierar mellan creme fraîches och grädde. Blandar ofta i typ rivna morötter eller blomkål eller något för mer grönsaker. Favoriten att äta till är matvete.
 
Jag har ätit det lite för ofta med tanke på att barnen älskar det. Och visst är det gott men jag vill ha lite som jag kallar det Vuxenmat, är lite trött på barnmat faktiskt. Har varit mycket enkla rätter för annars skrek speciellt ena sonen i högan sky över att maten var äcklig. Minsta lilla grönsak i var nära döden upplevelse nästan :(

Hemlagat mos och stekt falukorv är gott, men tja... förresten har jag inga potatis hemma, tog slut på dem nu i veckan, brukar göra pulvermos ;)

Vuxenmat 😒😝

Mvh snart 40 år och inga barn 😁
 
Det lät gott förutom pepparrot. Är det verkligen så skarpt i smaken som jag vill minnas från när jag var barn? Har sparat recepten, blir dock inte i dag jag gör det då jag inte har speciellt mycket av det hemma :)

Jag tycker smaken mildras av grädden! Men jag tycker om pepparrot, även om jag brukar vilja ha mindre än recepten kräver 😁.
 
Jag hade gjort korvstroganoff. Brukar variera receptet, senast gjorde jag på hemkokad tomatröra med chili och vitlök och en skvätt grädde. Ibland gör jag med senap. Ibland med tomatpuré. Varierar mellan creme fraîches och grädde. Blandar ofta i typ rivna morötter eller blomkål eller något för mer grönsaker. Favoriten att äta till är matvete.
Ah, jag har matvete men vet inte riktigt vad jag ska ha det till. Hur tillagar man det?

Det blev korvstroganoff, en tallrik till i morgon och tre matlådor i frysen :) Det var mycket gott, trots att jag var kocken, för en gångs skull!
 
Vuxenmat 😒😝

Mvh snart 40 år och inga barn 😁
Vuxenmat är mat med lite mer smak eller mat med grönsaker- grytor, röror osv räknas som vuxenmat. Barnmat är typiskt makaroner och korv, köttbullar och mos, spagetti och köttfärssås, pannkakor, tacos osv. Väldigt enkel mat.

Menade inte att kränka dig. :)

Ena sonen har precis fått egen lägenhet och veckohandlade - ett paket margarin för smörgåsar, ett rostebröd, ett paket skinka att ha på, två liter mjölk, två paket snabbmakaroner, en flaska ketchup och ett paket ICA frysta köttbullar. Så jag frågade honom om han skulle äta rostad macka med skinka till frukost och makaroner och köttbullar till middag alla dagar i veckans 7 dagar.... nääehe..? sa han förvånat...men jo, sa jag, du har ju veckohandlat och har ju ingen mat hemma, detta är vad du köpt :D Aha, sa han bara.... Men ja, det är lite den stilen på mat jag menar.
 
Min mammas korvgryta brukar jag göra ofta.

Fräs lök, mycket vitlök, strimlad gul och röd paprika plus strimlad korv. Puttra ihop Creme fraiche, chilisås, tomater, och lite ketchup. Krydda med oregano.
Serveras med pasta.
 
Jag har tagit upp en bit falukorv från frysen, och väntar nu på att den ska tina tills i kväll.


Hur hade ni tillagat den? Har ni några favoritfalurecept?

Stekt i skivor med snabbmakaroner och ketchup går fetbort ;)
Skär skivor fast inte helt, det ska sitta ihop nedtill. Ställ i en ugnsform. Senap mellan skivorna och ost ovanpå

Vill du vara renlärig (Lägger du potatismos i mitten eller längs med, (beroende på om du har rund eller avlång form :))
Gratinera i ugn i 175 grader tills det fått färg.

Vill du inte gratinera moset serveras det separat. (inte lika gott)

BARNET uppfann en variant. Hon ville ha bearnaise i mitten av rundeln, ovanpå moset. :D
Falukorv med bearnaise är godare än man kan tro - om det verkligen är gratinerat
 
Vuxenmat är mat med lite mer smak eller mat med grönsaker- grytor, röror osv räknas som vuxenmat. Barnmat är typiskt makaroner och korv, köttbullar och mos, spagetti och köttfärssås, pannkakor, tacos osv. Väldigt enkel mat.

Menade inte att kränka dig. :)

Ena sonen har precis fått egen lägenhet och veckohandlade - ett paket margarin för smörgåsar, ett rostebröd, ett paket skinka att ha på, två liter mjölk, två paket snabbmakaroner, en flaska ketchup och ett paket ICA frysta köttbullar. Så jag frågade honom om han skulle äta rostad macka med skinka till frukost och makaroner och köttbullar till middag alla dagar i veckans 7 dagar.... nääehe..? sa han förvånat...men jo, sa jag, du har ju veckohandlat och har ju ingen mat hemma, detta är vad du köpt :D Aha, sa han bara.... Men ja, det är lite den stilen på mat jag menar.

Är inte ett dugg kränkt 😁
Jag vet vad som räknas som vuxna smaker och jag föredrar barnmat alla dar i veckan 😋
 
Min mammas korvgryta brukar jag göra ofta.

Fräs lök, mycket vitlök, strimlad gul och röd paprika plus strimlad korv. Puttra ihop Creme fraiche, chilisås, tomater, och lite ketchup. Krydda med oregano.
Serveras med pasta.
Vad för chilisås och var hittar man den?
 
Skär skivor fast inte helt, det ska sitta ihop nedtill. Ställ i en ugnsform. Senap mellan skivorna och ost ovanpå

Vill du vara renlärig (Lägger du potatismos i mitten eller längs med, (beroende på om du har rund eller avlång form :))
Gratinera i ugn i 175 grader tills det fått färg.

Vill du inte gratinera moset serveras det separat. (inte lika gott)

BARNET uppfann en variant. Hon ville ha bearnaise i mitten av rundeln, ovanpå moset. :D
Falukorv med bearnaise är godare än man kan tro - om det verkligen är gratinerat
Har avlånga formar men kan inte tillaga en hel falu bara till mig, jag har 15 % av en normal matsäck så det går bort av många skäl med så mycket mat, gissar att det inte går bra att frysa ungsfalu med mos så bra heller :D
 
Är inte ett dugg kränkt 😁
Jag vet vad som räknas som vuxna smaker och jag föredrar barnmat alla dar i veckan 😋
Efter en drös med år har jag tröttnat på det. Det är enkelt ibland, men ibland suktar jag efter mer smak, tuggmotstånd, många smaker osv, allt som motarbetades av barnen. :) Min uselhet i köket beror delvis på barnen :P Jag har inte kunnat träna på annat än enkla saker :P

Minns när jag lagade mat till min man och mig, det var faktiskt kul då, att anstränga sig och sedan att det blev bra. Att servera rätter liksom. Sedan kom barnen och matlagning kom på sista plats. Ingen uppskattade när jag ansträngde mig, bara gnöl och klagomål om jag steg utanför makaronspåret och orken och tiden fanns liksom inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 902
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp