Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Myrten

Trådstartare
Uppsala år 870

Framför dig gungar manen på din häst när den med trötta steg går mot söder. Men målet är nära. Nu kan du redan se dem, eldarna på rad där borta vid den i mörkret snabbt försvinnande horisonten. Uppsala. Platsen för midvinterblotet. Här har svearna jagat bort mörkret och inväntat ljusets
återkomst under århundraden. Sedan tiden före högarna. Sedan tiden före året utan sommar, tiden då solen var borta i arton månader och ingenting växte. Snart är du där, du och ditt följe. Snart ska ni åter blota, äta, dricka, prata och dansa. Snart, hoppas du, kommer inte natten att bli längre utan
solen att ta tillbaka makten. Först bara en kort stund, kanske ett hjärtslag. Sedan längre och längre, till mörket aldrig viker undan och björkarna åter är gröna. Du skänklar din häst och den faller in i tölt. Snart är ni framme vid Sveakungens sal.

Samtidigt närmar sig ett annat följe Uppsala. De är klädda likadant som du, de ska också besöka midvinterblotet, men med andra - dolda - avsikter. De har färdats långt söderifrån. I årtionden har de försökt få svearna att dyrka Vite Krist istället för att blota till Oden och Frej. Nu har de fattat ett drastiskt beslut: att infiltrera midvinterblotet och på så sätt omvända detta motspänstiga folk. Med våld om så krävs. För inget annat tycks hjälpa. Resten av Europa är kristet sedan århundraden, men uppe i norr håller asarna makten över folket. De bryr sig inte om Paradiset, de vill till Valhall och dricka mjöd. Och kvinnorna går oblygt runt med sina svallande lockar fritt för alla vindar. Det måste få ett slut! Och dagen är kommen. Nu syns eldarna.

Regler
*Var snälla och trevliga mot varandra.
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier.
*BOP:ar (blunda och peka) är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering.
*Röster läggs i fetstil typ "Myrten röstar på Mammas". Röster får ändras fram till deadline.
*Efter två missade röstningar kan man kickas från leken.
*Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.

Deltagare
1. cirkus
2. Niyama
3. Hedinn
4. Karamelldrottningen
5. Dramatik
6. Vira
7. Lillelorden
8. Mumorsan
9. glömmerallt
10. bumpo
11. Paddington
12. LindrenV
13. Matmissbrukaren
14. TeamLundVer
15. AskoII
16. Soffiproppi
17. Habina
18. Ottilia

Jag ska lotta rollerna nu. Fram till att rollistan publiceras går det bra att hoppa på!

Jättekul att vi är så många och flera nya!!!
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

GODA ROLLER

Völvan (siare) – Svearikets mäktigaste sierska som har fått sin makt av gudinnan Freja. Kan se in i framtiden, se genom folk och läsa deras tankar. Detta gör hon en gång per natt och då får hon veta var en spelare verkligen står. PM med val skickas före natt-DL.

Völvans arvtagerska (siarens arvtagare) – lever i byn, lyckligt ovetande om att även hon är en av Frejas utvalda. Om hon sias kan hon samarbeta med völvan, men de kan ändå bara sia en gång per natt. Om völvan dör eller aldrig siar sin arvtagerska kommer hon att fortsätta sitt liv som en vanlig kvinna.

Sveakungen (borgmästare) – vid lika antal röster väger hans ord tyngst. Kan en gång per spel stoppa en lynch och en gång avlägga en extra röst. Valen ska nå LL före dag-DL.

Hirdmannen (ängel) – med vapen i hand skyddar han om nätterna. Varje natt kan han hindra en av de goda från att falla offer för missionärerna. PM med val skickas före natt-DL

Spionen – snokar runt i byn, så hen får reda på allas val. Av denna information får missionärerna en rad varje natt (LL lottar). Informationen skickas ut efter natt-DL.

Vapensmeden (ny roll, ni får skälla på mig om den inte funkar:D) - förvandlar oformlig metall till blanka, skarpa klingor. Så då är det väl inte konstigt att smeden har gåvan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen. Om den omvandlade är en god eller tjuven jobbar hen utanför lyan, om det är en missionär är det bara att hålla god min och dra på sig förrädarkostymen. Omvandlingen kan ske när som helst smeden PM:ar LL.

Tvillingarna – två bybor som får tala utanför leken. För övrigt inga specialkrafter.

Bybor – inga specialförmågor.


NEUTRAL NÄR LEKEN INLEDS

Drottningen (brevbärare) – den som delar ut mat och dryck vid blotet och bär nycklarna till alla hus i sitt bälte. Ibland sticker hon till någon extra gåvor (maximalt vid tre tillfällen). Gåvorna ges av drottningen till LL före dag-DL och används av mottagaren själv under natten som kommer.

Men – var står drottningen egentligen? Likt många kvinnor i Sveariket har hon börjat intressera sig för Vite Krist. Framför allt är tanken på att komma till Paradiset (istället för det urtråkiga Hel) lockande. Samtidigt är kanske det nya lite skrämmande? Kan Jungfru Maria, Heliga Guds moder vara en makt på samma sätt som Freja, Frigg och Idun? Så hon har inte bestämt sig ännu. Det måste hon göra före andra dag-DL. Ond eller god? Vilken sida ska hennes gåvor hjälpa? Bara hon själv (och LL) vet svaret.

Drottningens gåvor (kan inte delas ut förrän hon valt sida):
- En sia
- Nattligt beskydd
- Bevittnande (god spelare eller ficktjuven) som ser en attack och därmed kan identifiera en av missionärerna. Dessvärre ser även missionärerna vittnet (men får inte veta rollen). Första natten efter bevittnandet är vittnet skyddat, därefter åter lovligt byte. Om ficktjuven snott åt sig bevittnandet identifieras hen och kan prata med missionärerna.

Eller:
- Möjlighet att äta en extra spelare (om en ulv får vittnes-gåvan).


ONDA ROLLER

Missionärerna (ulvar) – får tala utanför leken. Väljer varje natt en deltagare som ska tas av daga (PM före natt-DL). Om drottningen väljer att stanna i den gamla tron får missionärerna den följande natten alternativet att istället för att döda omvända sitt offer. Spelaren förlorar eventuella specialförmågor, men hamnar direkt i lyan. Hirdmannen och den han skyddar är immuna mot omvandlingen. Om völvan omvandlas väcks hennes arvtagerska och får völvans krafter.

Tjuven (ännu en nypåhittad roll) – stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex völvan ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång. Tjuven är på missionärernas sida, men de känner inte till henom och tjuven känner inte till missionärerna.

Rollerna är lottade och leken är stängd för nya deltagare. Jag kommer att börja skicka PM nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Nu ska alla ha fått sina roller. Och vi hoppas att LL kan hålla ordning på alla sina påhitt:crazy:;).

DL-tider

DL: imorgon fredag kl 19
Natt-DL: lördag kl 11.30


Nu kör vi!
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag har hittat hit! Spännande med lite nya roller, och nya deltagare. Och dessutom stor lek!:bump:
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag har hittat hit.

Måste säga att jag är lite förvirrad av drottningen. Men det svänger sig nog till att jag fattar. De andra nya rollerna var spännande. Vad gäller ficktjuven: går specialförmågorna tillbaka till den ursprungliga ägaren av den efter nästkommande natt?
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag har fattat det som att det bara gäller aktuell natt :)

Rätt uppfattat. Tjuven stjäl exempelvis sian den aktuella natten, inte förmågan att sia i ett längre perspektiv.

bumpo, drottningen är egentligen en brevbärare. Den största skillnaden är att hon i det här utförandet själv väljer om hon vill vara god eller ond.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Då fattade vi samma sak. :p Då är jag inte helt korkad. ;)

Myrten: själva brevbärardelen fattade jag. Men om hen väljer att spela som ond ingår hen i lyan då? Eller blir det två onda utanför lyan?
 
Senast ändrad:
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag har hittat hit! Känns så spännande med temat, men lite nervöst med så många deltagare att hålla reda på. :nailbiting:
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Skoj att leken är igång.

Intressanta roller, spännande med lite nytänk! Men mycket stor risk för surrig glömmerallt en tjuv är för mig en helt annan roll och sen spelare som är onda och goda huller om buller, blir nog mycket förvirring. :D
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Gud vilken rolig lek! Känns plötsligt lite nervöst att det är så många att hålla koll på... :p
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Myrten: själva brevbärardelen fattade jag. Men om hen väljer att spela som ond ingår hen i lyan då? Eller blir det två onda utanför lyan?

Om drottningen väljer att vara ond är hon det utanför lyan.
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Skoj att leken är igång.

Intressanta roller, spännande med lite nytänk! Men mycket stor risk för surrig glömmerallt en tjuv är för mig en helt annan roll och sen spelare som är onda och goda huller om buller, blir nog mycket förvirring. :D

Ja, jag är lite orolig att jag ska missa själv att hålla ordning på vilka som är goda och onda:crazy: men förhoppningsvis går det bra.

Först hette tjuven "ficktjuven", men det är bara det att det inte fanns fickor på vikingatiden, så...;)
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Detta kommer att bli förvirrande när man ska försöka lära sig nya roller men det ska nog gå det också. Riktigt roligt tema! Det känns som att du gjort lite påläsning?
 
Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Kul och spännande lek! :D Lite ruskigt att folk kan byta roller.. riktigt spännande. Kommer nog bli åska och dunder innan blotet är över..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
95 700
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 032
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 114
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp