Migrän medicin?

Blå

Trådstartare
Vad tar ni vid migrän?

Jag har tagit treo och det har funkat bra men nu känner jag att den inte hjälper och jag behöver något starkare. Gärna något som är snällt mot magen. Har svårt för ipen då magen inte riktigigt gillar det.
 
Det finns en särskild grupp medlciner mot migrän som kallas triptaner, t ex Imigran, Sumatriptan och Zomig nasal. De är receptfria men dyra, de blir billigare om du får ett recept så att du hamnar inom högkostnadsskyddet.

Om du går till en läkare för att få recept kan hen också säkerställa att det är migrän du har, något annat ska du inte ta dem för. Då kan du också få stränga förhållningsorder om hur ofta du får ta dem. Tar man dem för ofta gör de mer skada än nytta.
 
Jag tar Sumatriptan. Dyra men det är det värt. Fick Imigran utskrivet av läkare för typ 10 år sen, men de mådde jag så sjukt dåligt av. Fick ett olidligt tryck mot öronen/käkarna i typ 2 timmar efter. Nu när jag tar Sumatriptan har jag inte upplevt det alls, trots att det är samma/lika?
 
@PathOfClovers Ja, de ska vara samma. Du kanske inte skulle få samma biverkning i dag.
Men annars verkar biverkningarna av triptaner variera väldigt mellan personer, den som en blir hjälpt av tycker en annan är förfärlig.
 
Jag tar naproxen, i den akuta fasen ofta ihop med Alvedon. Om jag hinner uppfatta tecknen innan värken sätter in räcker det oftast med en tablett naproxen, har det börjat tar jag två och en Alvedon. Alvedon verkar snabbare på mig och tar bort det värsta fram tills att naproxenen gjort sitt.
 
@PathOfClovers Ja, de ska vara samma. Du kanske inte skulle få samma biverkning i dag.
Men annars verkar biverkningarna av triptaner variera väldigt mellan personer, den som en blir hjälpt av tycker en annan är förfärlig.
Om jag skulle testa Imigran nu menar du? Kan säkert stämma!
Sen blev jag tipsad på apoteket sist att testa några stripes som man klistrar på pannan i stället för tablett, men vågade inte testa. Nån som testat?
 
Vid lindrigare anfall brukar jag ta 2 panodil och 1 diklofenak, nersköljt med en stor energidricka (typ Burn, inte de med bcaa…)
Diklofenaken är samma som jag har som smärtlindring för mina onda leder. Det går att köpa diklofenak i svagare styrka receptfritt, Eeze marknadsfördes väl till och med som migränmedicin när den kom om jag inte missminner mig?

Vid svårare anfall kompletterar jag ovanstående med en Zomig nasal, som nästan alltid ger en stor lättnad.
 
Jag tar Ipren och Alvedon, när det är ekstremt och inte vill släppa så tar jag Diklofenak, men min mage uppskattar inte den. Den och Alvedon är det som hjälper vid mina märkliga kraftiga magknipsepisoder jag får ibland, typ gallstensaktiga besvär, så då tar jag den och Alvedon då istället.

Jag har testat de här receptfria tabletterna mot migrän och ingen har fungerat alls, så jag har profylaxbehandling istället för att minska antalet anfall.
 
Tidigare tog jag magnecyl men under en stressig period krånglade magen på den nu kör jag på diklofenak. Jag har testat ipren men det hjälper inte vilket är surt eftersom jag ofta får problem under mensen och ipren tar menssmärtan medan diklofenaken inte gör det
 
@PathOfClovers Ja, de ska vara samma. Du kanske inte skulle få samma biverkning i dag.
Men annars verkar biverkningarna av triptaner variera väldigt mellan personer, den som en blir hjälpt av tycker en annan är förfärlig.
Vilken beredningsform det har spelar också in! Av injektionerna fick jag i början av behandlingen tryck över bröstet, det får jag inte av nässprayen. Tabletter har aldrig fungerat för min del överhuvudtaget. Imigran nasal hjälper bättre mot migrän och zomig nasal hjälper bättre mot hortons för mig. Märkligt är det!

@Blå
Mot migrän tar jag 500 mg naproxen och 1 gram alvedon var tolfte timme. Vid riktigt illa är det okej att ta 250 gram naproxen och 1 gram alvedon till under en 24 timmars period och då så jämt över dygnet som möjligt, tidigast 8 timmar efter senaste tablettintaget. Då jag både har migrän och hortonshuvudvärk blir det lätt för mycket triptaner om jag tar det även vid migrän och hortonshuvudvärk rår inget annat än zomig nasal på så jag har därför valt att göra så i samråd med läkare.
 
Jag vet egentligen inte om jag har spänningshuvudvärk eller migrän, läkaren menade att jag hade spänningshuvudvärk med migränkomponent (väntar på tid hos neurolog). Men vilket fall som helst så hjälper inte vanliga NSAID (testat Ipren, Alvedon, Naproxen, Acetylsalicylsyra etc i olika kombinationer och med/utan koffein utan bra resultat).
Sumatriptan tabletter hjälper oftast men jag får så himla jobbig biverkning i form av muskelsmärtor och tryck i nacke, axlar och ibland bröstet. Sist blev jag väldigt illamående av tabletterna också vilket inte hänt tidigare. Så huvudvärken är borta men jag mår skit ändå och blir sängliggande av biverkningarna.
Kanske ska testa en annan beredningsform nästa gång?

Diklofenak tror jag inte att jag testat så kanske ska prova det också men tvivlar på effekt eftersom de andra NSAIDs inte hjälper.
Hoppas neurologen kan hjälpa mig vidare.
 
Diklofenak tror jag inte att jag testat så kanske ska prova det också men tvivlar på effekt eftersom de andra NSAIDs inte hjälper.
Det är väldigt individuellt vilken nsaid som hjälper. Jag har testat alla som finns på den svenska marknaden mot min ledvärk och i princip alla utom Diklofenak är jämförbara med sockerpiller för mig.
Andra har liknande erfarenheter fast där andra preparat är det som funkar. Så, det är absolut värt att testa.
(min reumatologläkare har varit jättefrustrerad genom åren och tyckt att "du måste ju få nån bättre medicin", jag har glatt provat allt hon föreslagit men hittills återvänt till diklofenak varje gång...)
 
Det är väldigt individuellt vilken nsaid som hjälper. Jag har testat alla som finns på den svenska marknaden mot min ledvärk och i princip alla utom Diklofenak är jämförbara med sockerpiller för mig.
Andra har liknande erfarenheter fast där andra preparat är det som funkar. Så, det är absolut värt att testa.
(min reumatologläkare har varit jättefrustrerad genom åren och tyckt att "du måste ju få nån bättre medicin", jag har glatt provat allt hon föreslagit men hittills återvänt till diklofenak varje gång...)

Får testa och se om det hjälper!
 
Om det är migränkänningar jan jag stoppa anfall med bamyl koffein, koffeinet hjälper till att "öppna receptorer" för att uttrycka sig icke fackmässigt. I akuta stadiet är det sumatriptan och sova som gäller.
Naproxen + diklofenak funkar också men de ska inte kombineras, och ska egentligen inte funka extra bra tillsammans eftersom de har samma grund, men för mig funkar det. Å andra sidan har jag ätit diklo/naproxen regelbundet i 25 år så jag är väl härdad...
 
Minns inte namnet på dotterns nya medicin men det är en betablockerare. Får hoppas att det hjälper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 130
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 889
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp