Migrän och magnesium

domesticus

Trådstartare
Nu ska jag inte ropa hej än, men det verkar än så länge lovande! Efter att hormonerna har återgått till det normala efter yngsta dotterns ankomst, har min min migrän gått helt bananas. Jag har alltid haft mycket migrän, men de senaste månaderna har jag nästan ätit migräntabletter (sumatriptan) halva månaderna, främst koncentrerat runt mensen. Det har därför varit svårt att få ihop energi nog till annat än det absolut mest nödvändiga. Jag har på allvar suttit och googlat på "kastration kvinna", eftersom jag inte får äta kombinerade p-piller (östrogen verkar ju få mig att må bättre) pga just migränen samt den förmodade TIA:n jag hade när jag var gravid med ovan nämnda dotter. Men. Så läste jag om magnesium och migrän. Om att studier har visat att ett intag på minst 600 mg magnesium (gärna i form av magnesiumcitrat) har minskat migrän, samt att migränmänniskor rent generellt, i högre utsträckning har visat sig lida av magnesiumbrist. Så, jag kände att det helt klart var värt att testa!

Så, nu har jag ätit 400-800 mg magnesium/dag (man ska tydligen äta minst 600 mg/dag när man tar det mot migrän) i en dryg månad. Tydligen tar det ett tag innan man märker effekt, då depåerna måste fyllas upp först. Som sagt, jag ska inte ropa hej än, men nu är det fyra dagar sedan mens och jag har ätit totalt EN migräntablett sedan jag började med magnesiumet! Jag har haft lite känningar/början till migrän några fler dagar, men det har räckt med Ipren då!

Jag hoppas att jag inte jinxar det genom att jubla redan, men hoppashoppashoppas!

Jag vet ju att det finns fler migränmänniskor här; är det någon mer som har erfarenheter av magnesium och migrän? Funkade/funkade inte?

Här är ett par artiklar, varav iaf den första med källhänvisningar:

Artikel 1

Artikel 2
 
Jag har använt magnesium mot migrän.
Eller snarare blivit av med migrän genom att äta magnesium av annan orsak. Det var länge sedan nu men mina problem upphörde och min migrän har hållit sig lugn sedan dess. Några anfall om året är skillnad mot några i månaden.
 
Jag får ofta migrän på jobbet och runt mensen. Gissar att det triggas igång av både hormoner och stress.

Nu får jag äta p-piller tack och lov och hoppar över mensen så ofta jag kan så brukar bara ha den en gång i kvartalet, men det hjälper ju inte mot stressen. När jag väl får migrän så sitter den oftast i 2-3 dagar, äter i dagsläget diklofenak mot den, men har på slutet blivit så sjukt illamående av dom så måste testa något annat. Har även imigran nässpray att ta i värsta fall, men känner mig helkonstig på den så försöker undvika den...
 
Här är en till med hormonstyrd migrän.
Och jag har upplevt att mina besvär varit lindrigare de perioder jag petat i mig magnesium. Det har inte behövts så mycket som 600 mg, utan jag har klarat mig med rekommenderade doser. Jag gillar tuggtabletterna med citronsmak (just nu apoteksgruppens, men tror de andra kedjornas är rätt lika), tar två av dem så det totalt blir 250 mg eller nåt...
 
Här är en :) Jag hade rejäla migrän-anfall för många år sedan och blev rekommenderad magnesium. Hjälpte faktiskt.. Nu har jag inte haft anfall på många år och inte heller ätit magnesium heller för den delen.
 
Jag har testat. Galet stora doser. Noll och ingen effekt.

Det här är väl ganska gamla nyheter, det är nog tio år sedan jag testade?
 
Nu ska jag inte ropa hej än, men det verkar än så länge lovande! Efter att hormonerna har återgått till det normala efter yngsta dotterns ankomst, har min min migrän gått helt bananas. Jag har alltid haft mycket migrän, men de senaste månaderna har jag nästan ätit migräntabletter (sumatriptan) halva månaderna, främst koncentrerat runt mensen. Det har därför varit svårt att få ihop energi nog till annat än det absolut mest nödvändiga. Jag har på allvar suttit och googlat på "kastration kvinna", eftersom jag inte får äta kombinerade p-piller (östrogen verkar ju få mig att må bättre) pga just migränen samt den förmodade TIA:n jag hade när jag var gravid med ovan nämnda dotter. Men. Så läste jag om magnesium och migrän. Om att studier har visat att ett intag på minst 600 mg magnesium (gärna i form av magnesiumcitrat) har minskat migrän, samt att migränmänniskor rent generellt, i högre utsträckning har visat sig lida av magnesiumbrist. Så, jag kände att det helt klart var värt att testa!

Så, nu har jag ätit 400-800 mg magnesium/dag (man ska tydligen äta minst 600 mg/dag när man tar det mot migrän) i en dryg månad. Tydligen tar det ett tag innan man märker effekt, då depåerna måste fyllas upp först. Som sagt, jag ska inte ropa hej än, men nu är det fyra dagar sedan mens och jag har ätit totalt EN migräntablett sedan jag började med magnesiumet! Jag har haft lite känningar/början till migrän några fler dagar, men det har räckt med Ipren då!

Jag hoppas att jag inte jinxar det genom att jubla redan, men hoppashoppashoppas!

Jag vet ju att det finns fler migränmänniskor här; är det någon mer som har erfarenheter av magnesium och migrän? Funkade/funkade inte?

Här är ett par artiklar, varav iaf den första med källhänvisningar:

Artikel 1

Artikel 2
Jag blir knackhård i magen av magnesium. Blir inte Ni andra som äter det? Jag tar två kapslar a 120mg, och måste vara supernova med kosten. Äta smått laxerande livsmedel annars blir det tvärstopp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp