lady_vip

Trådstartare
Jag vet att flera här inne lider av migrän, så ni kanske har lite svar på mina funderingar.

Jag har alltid lidit av huvudvärk. Av för lite sömn, för lite mat, för lite dryck, starkt ljus, stress och säkert mycket mer. Jag dricker inte alkohol eftersom jag får huvudvärk, måste sova med öppet fönster för att inte få huvudvärk, använder bettskena, har läsglasögon och allt det där klassiska. Jag kan få ganska kraftig huvudvärk första mensdagen, då brukar sömn och vanliga receptfria värktabletter hjälpa bra - detta händer 3-4 gånger/ år.

Men nu har jag börjat få migrän... Tror jag iaf. För en månad sen ungefär fick jag kraftig huvudvärk, vaknade faktiskt med det, då hade jag fått en receptbelagd tablett av en kompis som har migrän (jag vet att man inte får göra så), en sumatriptan. Åkte till jobbet, men tabletten hjälpte inte ett dugg och det slutade med att jag fick åka hem och lägga mig ett par timmar, sen mådde jag bra.

Idag plötsligt började det flimmra i höger öga. Jag var ute, klippte rosor och hade solglasögon på mig. När jag står och pratar med en person upptäcker jag att jag inte ser halva hans ansikte... Går in, sätter mig vid datorn och ska skriva ett mail, men ser inte vad jag skriver. Blir lite rädd, blundar en stund, ser lite bättre och tar då en Ipren, trots att jag inte hade särskilt mycket huvudvärk (har åskat idag, så jag kände mig bara lite tung i huvudet).
Väntar, vågar inte köra hem eftersom jag ser dåligt, men efter 20 minuter stabiliseras synen. Jag kör hem, huvudvärken förvärras avsevärt, plötsligt domnar mina händer. Jag stannar bilen, sätter mig och blundar i 10 minuter, må bättre och kör. Då domnar min tunga. Jag börjar må illa och är mycket nära att kräkas.

Kommer hem, dricker vätskeersättning och äter lite trots illamåendet. Tar 2 alvedon och lägger mig i soffan. Nu är det 2 timmar sen jag kom hem och mår ganska bra tycker jag, lite trött bara.

Jag tänker att det är migrän..? Bör jag boka tid hos läkare eller ska jag testa apotekets receptfria migränmediciner först? Vilka?

Känner ni som har migrän igen symptomen?

Jag ringde sjukvårdsupplysningen, men det var otroligt lång kö.
 
Sv: Migrän?

jag tänker att dina symptom var tillräckligt dramatiska för att du borde ha åkt direkt till akuten för undersökning... Det är väl inte omöjligt att det var migrän men man ska inte skoja bort såna symptom.
 
Sv: Migrän?

Oj? Det hade jag inte en tanke på, men du har säkert rätt. Nu mår jag ju nästan som vanligt igen, så jag åker inte in för att sätta mig där och vänta hela kvällen.
 
Sv: Migrän?

Migrän sitter oftast i ena sidan av huvudet och kommer i attacker som vanligen går över efter 4-72 timmar. Huvudvärken brukar vara pulserande, skärande och dunkande. Vissa får ögonflimmer eller domningar innan huvudvärken kommer. Det kallas för aura. Många blir illamående och känsliga för ljus och ljud
 
Sv: Migrän?

Nästa gång då får något som liknar detta så åker du in och kollar. Och du kör INTE bilen själv, utan ta taxi eller till och med ambulans om du inte har någon som kan skjutsa dig.

Det finns vissa likheter med mina egna migränanfall, men de är ju som en piss i Mississippi jämfört med det du varit med om idag. Jag har inte alltid ont i huvudet, men det känns som ett "tryck" i skallen som får mig helt ur spel. Jag mår illa och är ljuskänslig och vissa gånger domnar vänstra ansiktshalvan plus att jag sluddrar när jag försöker prata.
Det faktum att sumtriptanen (som även finns i receptfria migräntabletter) inte hjälpte dig gör att jag blir väldigt fundersam. Det hjälper säkert inte alla, men jag ser det ändå som en varningssignal. Har du fått svar från sjukvårdsupplysningen eller gav du upp? (man kan be dem ringa tillbaka om det är lång kö...) Jag tycker faktiskt att du bör diskutera detta med någon som är kunnig, som kan avgöra ifall det är något som behöver kollas upp.

Det jag har i bakhuvudet är detta: http://www.strokeforbundet.se/show.asp?si=538&sp=442&go=Vad%20%E4r%20TIA?
 
Sv: Migrän?

Min sambo sa faktiskt det när jag ringde honom, "du har väl inte fått en stroke?" Jag tänker direkt att jag bara är 28 och inte befinner mig i någon riskzon alls

Men jag provar ringa sjukvårdsupplysningen nu igen, iaf för att prata lite med dem.

EDIT: 45 minuters väntetid... Jag ringer en kompis som är sjuksköterska och snackar lite med henne.
 
Sv: Migrän?

pja, jag vet en tjej som fick en stroke på jobbet när hon var 24 och inte tillhörde någon riskgrupp. Detta är symptom som måste tas på allvar!
 
Sv: Migrän?

Jag hade åkt och kollat upp det faktiskt, även om migrän kan yttra sig på massor med sätt. Jag fick ett yrselanfall för ett par år sedan, vaknade mitt i natten av att jag var helt sned, ögonen rörde sig snabbt och ryckigt (nystagmus) och så mådde jag fruktansvärt illa. Det var inte kristallsjukan och efterföljande hörselkontroll visade att det nog inte heller var Menieres som de först misstänkte. Alternativ nr 2 var att det var ett migränanfall. Enligt läkaren kan man tydligen drabbas av jättekonstiga saker när man får migrän, bl a bli helt förlamad i ena armen.
 
Sv: Migrän?

Stroke och migränsymtom kan vara mycket lika... Jag tycker att det låter som skolexemplet på klassisk migrän med aura. Du fick verkligen hela kitet. Stackare!

Triptaner - som sumatriptan som du fick - finns receptfritt numera. Zoomig nässprej och just Sumatriptan tror jag hör till de receptfria. Annars kan du bara fråga efter triptaner.

Triptaner är ofta mycket effektiva, i synnerhet om man tar dem i början av anfallet. Dock ska man akta sig noga för att ta dem för ofta, det kan leda till skiten som jag har, läkemedelsframkallad huvudvärk.

Dock, det är naturligtvis inte fel att få din huvudvärk diagnosticerad av läkare.
 
Sv: Migrän?

Låter mycket likt mina auror... tappad syn, domnade fingrar, domnad tunga, yrsel och ofta en lätt ångestkänsla i kroppen är mina symtom. Jag kan också få lite utanför-kroppen-känsla, samt en känsla av att det "rinner" något på huden, en pirrande strörande känsla. Jag brukar ofta säga det, att den dagen jag får en stroke kommer jag nog bara tycka att "jaha, migrän igen". Det är lite otäckt att tänka på...
Tycker absolut du ska kolla upp det, de gör oftast enkla neurologiska tester för att utesluta det värsta. Det troligaste är ju ändå migrän, men man kan inte vara säker... hoppas du slipper fastna i migränträsket!
 
Sv: Migrän?

Jag har både migrän och har haft en stroke.

Jag tycker absolut att du ska undersöka vad som hände.
 
Sv: Migrän?

Jag hade iaf ringt sjukvårdsupplysningen och kollat. Nu är ju migrän så pass brett att personer kan uppleva det på många olika sätt trots att samtliga är migrän.

När jag får attacker börjar det som huvudvärk i bakhuvudet, sen flyttar det sig gradvis till höger sida och ned mot höger öga tills det känns som att jag vill gräva ut ögat med en sked för det gör så ont, får även synrubbingar på det ögat. Denna smärta sitter i så länge jag är vaken, så får jag det på morgonen kan det lätt sitta i hela dagen. Värktabletter kan ta bort udden av smärtan men den finns ändå kvar där. Tar jag inte mängder med värktabletter är hela min dag förstörd, kan inte fungera normalt. Får iaf minst en attack per vecka och händer att jag får gå hem från jobbet när jag inte lyckas stoppa anfallet.
 
Sv: Migrän?

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter!

Jag har bestämt mig för att inte åka in till akuten nu. Dels vet jag att det är megalång kö just nu (en kompis sitter nämligen där med ett hundbett) och dels känner jag mig bra nu.

MEN, direkt på fredag morgon ska jag boka en läkartid. Och jag ska köpa hem receptfria migräntabletter.

Sjukvårdsupplysningen har 45 min kö fortfarande, men jag har pratat med 2 sjuksystrar (alla inom vården vet väl allt;) ) och båda två satte sina stålar på migrän. Den ena av dem har migrän och hon tyckte att det lät som när hon hade migrän med aura och hon hade även upplevt liknande synrubbningar. Men jag vet att jag är en egen person och kanske hade något mycket värre, jag vet. Så här i efterhand förstår jag att jag nog borde sökt sjukvård direkt.
 
Sv: Migrän?

För mig låter det som urtypen för migrän.

Jag har själv exakt de symtom du beskriver i lite olika kombinationer och i lite olika grad då och då. Ibland får jag även något slags (inte alltför allvarlig) ångest i samband med migrän.

Jag har aldrig brytt mig om att söka läkare för migrän, eftersom receptfria läkemedel funkar hyfsat och min migrän inte är särskilt svår. Ser ingen anledning att en läkare ska ställa diagnos när jag vet att det är migrän.

Om du hade fått de där symtomen när jag var med, hade jag inte haft minsta tanke på att du skulle behöva åka till akuten.
 
Sv: Migrän?

Stroke och migränsymtom kan vara mycket lika...
av detta skäl tycker jag att det är lite läskigt när så många sitter och känner sig så säkra på att det är ett klassiskt migränanfall. De vore väl oerhört synd om TS (eller någon annan) skulle missa en stroke eller TIA för att man tar för lätt på symptomen och utgår ifrån att det är migrän.

Jag har själv många gånger tänkt just den tanken att "tänk om jag missar en stroke för att jag tror mig känna igen migränsymptomen". OM man då dessutom har ett sånt här stort anfall för första gången så tycker jag att det vore väldigt dumt att bara avfärda det som migrän och sen inte bry sig.

jag är ganska säker på att SOS Alarm hade skickat en ambulans om TS hade ringt dit mitt i anfallet när hon satt i bilen
 
Sv: Migrän?

Jag har migrän med aura och det du beskriver liknar mina symptom. Men eftersom det finns betydligt farligare sjukdomar som kan ge syn- och känselbortfall är det bra att gå till läkare för att utesluta att det är något annat. Då kan du också få hjälp att hitta medicinering som är effektiv just för dig och även egenvårdsmetoder som lindrar och förebygger. Det finns också förebyggande medicinering mot migrän om man har täta eller väldigt svåra anfall.
 
Sv: Migrän?

Skönt att det gått över.

För mig börjar migrän alltid med aura och halva synfältet kan försvinna. Detta flimmer "syns" även när jag blundar.
När flimret försvinner kommer migränen, det känns som om man vill plocka av huvudet och lägga det i frysen eller nån annanstans långt bort. Ibland kan det vara svårt att sova pga värken, men att ligga i ett mörkt (helst svalt) tyst rum och blunda är det som hjälper. Det kombinerat med tabletter mot migränen.
 
Sv: Migrän?

Det låter absolut som migrän, men kolla upp i alla fall. Du äter väl inte p-piller? För då behöver en läkare ta ställning till ifall du ska fortsätta äta dem eller inte. Det finns risker med att äta p-piller och ha migrän med aura. Utan aura ska det tydligen gå bra.
 
Sv: Migrän?

Jag äter inga p-medel alls. Inga mediciner öht, förutom receptfria huvudvärkstabletter.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har väldigt dåligt samvete över en fågel. Jag och sambon var påväg hem från ett kalas som var cirka 45 min från vårt hem. När vi kör...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
4 954
Senast: AraSlei
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 033
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 112
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp