Sv: Migrän?

När jag får attacker börjar det som huvudvärk i bakhuvudet, sen flyttar det sig gradvis till höger sida och ned mot höger öga tills det känns som att jag vill gräva ut ögat med en sked för det gör så ont, får även synrubbingar på det ögat. Denna smärta sitter i så länge jag är vaken, så får jag det på morgonen kan det lätt sitta i hela dagen. Värktabletter kan ta bort udden av smärtan men den finns ändå kvar där. Tar jag inte mängder med värktabletter är hela min dag förstörd, kan inte fungera normalt. Får iaf minst en attack per vecka och händer att jag får gå hem från jobbet när jag inte lyckas stoppa anfallet.

Jag har ungefär samma sak fast på vänster sida. Men hos mej är det en muskel på vänstersidan av halsen som blir stenhård :crazy: Enda som hjälper är att sova och ta det lugnt. Värme och mat är också ett krav för att inte få igång huvudvärken igen.

Men det kan bli så illa att jag spyr, inte ser med vänster öga och har så inte att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Ts
Bättre att kolla upp vad det kan vara och få svar. Alltid bättre när man vet.
 
Sv: Migrän?

Delvis kl

Ni som har migrän, vet ni varför ni får det? Har ni något som ni vet utlöser migrän?
 
Sv: Migrän?

Ja, har fört dagbok för att hitta vilka triggers jag har. Solljus, särskilt så här års, stress, rödvin är de värsta för mig. Stora solglasögon och hatt gäller nu, fyra anfall på en vecka..
Så för dagbok och hitta gemensamma nämnare för anfallen. Så lär man sig första tecknen också, för mig att jag tappar ord och säger fel ord, sen aura, synbortfall och ljusblixtar.
 
Sv: Migrän?

Kan få (händer dock inte alltid) migrän av sol (solglasögon ett måste), blinkande/flimrande ljus, choklad.

Har nu haft tre anfall på relativt kort tid, så ska försöka skriva ner och se om jag hittar nån gemensam nämnare.
 
Sv: Migrän?

Delvis kl

Ni som har migrän, vet ni varför ni får det? Har ni något som ni vet utlöser migrän?

Grundorsaken är hormonell för mig men jag får inte alltid svåra anfall varje månad. En säker utlösare är slarv med mat, sömn, vätska i kombination med hög stress som släpper. Bilresan hem efter det där viktiga mötet, eller när man kommer hem efter att ha jobbat undan alla måsten inför semestern... När jag slutade vara vegetarian efter att ha avstått kött under många år fick jag hemska anfall de första månaderna men kroppen vande sig så nu är det mer som vanligt.
 
Sv: Migrän?

Sol/värme,slarv med mat o dricka,1 gång i månaden pga hormoner och bilkörning (tror wippen är den största boven där)
 
Sv: Migrän?

Delvis kl

Ni som har migrän, vet ni varför ni får det? Har ni något som ni vet utlöser migrän?
min migrän dyker upp som en trogen kompis vid mens och ägglossning varje månad... :crazy:
Sen kan den också komma däremellan vid stress, om jag dricker vin eller utsätts för starka parfymdofter och någon enstaka gång har jag ingen aning om orsaken.

intensiteten kan variera från en liten "känning" till att jag är sängliggande i mörker en halv dag på full medicinering och här har jag inte sett några samband, mer än att det har varit förhållandevis lindrigt de senaste månaderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Migrän?

Delvis kl

Ni som har migrän, vet ni varför ni får det? Har ni något som ni vet utlöser migrän?

Ingen aning, trots att jag för migrändagbok. Massor av migränpatienter hittar aldrig någon orsak. För mig känns det som om allt och inget ligger bakom. Ena dagen är det solljus, nästa köld, tredje hunger och fjärde stress.

Nu har jag haft migrän i fem dagar utan att veta varför. Tur att man har Treo och Imigran nässpray.
 
Sv: Migrän?

Migrän dagbok! Vilken bra idé, varför har jag inte tänkt på det?

*KL*

99 gånger av 100 så vaknar jag med migrän om jag får det. Alltid på helgerna, EN gång har jag fått ett migrän anfall på en torsdag vid lunch... (Har kontorsarbete 8-17).

Har egentligen ingen aning om varför jag får det, jag antar att det har med stress att göra... Det där att man slappnar av på helgen liksom.
Jag har fått sumatriptaner utskrivna av läkare och de brukar fungera alldeles utmärkt.

Min migrän har aldrig gett mig varken domningar eller synbortfall, utan jag vaknar oftast med en huvudvärk som inte är av denna värld. Det känns nästan som om nån spänt ett skärp runt huvudet & dragit åt alldeles för hårt. Kan inte resa mig upp, för då dunkar huvudvärken ännu värre, det nästan ilar i huvudet.

Oftast sitter migränen på högersida av pannan, ett område stort som en knytnäve, och det gör ont ända ner i ögat. Det känns som om ögat sväll och inte får plats i ögonhålan.
Det bästa som finns är att få en kall fuktig handduk över huvudet, eller en vetepåse som legat i frysen!
Mina migrän tabletter BRUKAR fungera och jag brukar vara människa efter 2-4 timmar, men för drygt en månad sedan så vaknade jag med hemsk migrän. Tog en tablett och la mig igen. Det hjälpte inte. Tog en dusch, mådde inte bättre. Efter 3 timmar (tror jag) kan man ta en ny tablett, vilket jag gjorde. Den hjälpte inte.
Upp igen, duschade, mådde inte bättre. Tog en tredje tablett. Sov i omgångar.
Till slut vaknade jag och kräktes. Tog en dusch och la i mig i 2 timmar till. Sen var klockan 17.00 :o

Försökte äta vid 18-snåret men eftersom jag inte hade ätit på hela dagen så blev jag illamående igen. Men efter att jag hade fått i mig några tuggor så blev jag piggare & efter maten så var jag helt återställd.

Men där är ett exempel på att sumatriptaner inte fungerar.
Men jag tycker nog ändå, som övriga, att du borde kolla upp vad den egentliga orsaken var. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har väldigt dåligt samvete över en fågel. Jag och sambon var påväg hem från ett kalas som var cirka 45 min från vårt hem. När vi kör...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
4 803
Senast: AraSlei
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 955
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 107
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp