Jag har också migrän. Både hormonstyrd (får alltid runt 2 dagar innan/efter mensstart) samt stress (missar jag mer än 1 timmes sömn över mer än 1 dag så får jag migrän).

Jag får en smygande värk som är ensidig, oftast vänster sida men kan även sitta på höger. När den blir värre så börjar det hugga vid varje liten rörelse/anspänning. Blir också illamående (men brukar få diaré istället för kräkningar) och får ibland aura (ljusblixtar i takt med smärtan). Tack o lov brukar smärtan bara hålla i sig en dag, men dagen efter är jag bakis, blir 'tjock' i huvudet osv.

Jag får hemska biverkningar av typ alla mediciner så det starkaste jag kan ta är ipren + paracetamol. Sen gäller det att ligga helt still i ett tyst och mörkt rum.
 
Min migrän har förresten ofta varit hormonell. Märkte det när vi gjorde IVF och jag fick det som biverkning av hormonsprutorna, likaså hade jag det ofta första halvan av graviditeten med sonen.
Tidigare hade jag det en viss tid i menscykeln (minns dock inte när nu, men även min mamma hade hormonell migrän).
Min migrän är oxå hormonell, innan ägglossning för min del.
När jag åt ppiller så fick jag marken migrän eller mens, det var så skönt!
 
Jag har också spänningshuvudvärk och migrän och precis som du kan jag känna när det blir migrän. Detta har andra människor lite svårt att förstå, att jag vill bryta en huvudvärk som kan bli migrän. Den biten tycker jag är väldigt jobbig. Jag känner ju i huvudet att "det här är spänningshuvudvärk som kan bli migrän och därför måste den brytas" och " det här är spänningshuvudvärk som ännu inte är i närheten ens av migrän och därför kan jag fortsätta", det verkar vara omöjligt att förklara för andra människor.

Viss sorts huvudvärk kan jag fortsätta lyssna på musik med, annan huvudvärk kan jag bara lyssna på lugn klassisk musik, inget annat fungerar, och en huvudvärk- migrän, kräver enbart och total tystnad, helst ska inte ens andetag höras.

Har du alltid ont på vänster sida när du inte har ont på båda? Jag har 98 % av gångerna ont på höger sida. Jag trodde det växlade sida men på mig är det nästan uteslutande höger sida, bakom höger öga stort och brett mot höger öra och runt som i ett smalt band till en punkt i nacken som är öm när jag tar på den också.

Hur reagerar din chef på din migrän?
Jag har 98% av gångerna ont på vänstersidan. Så fort jag känner att det kommer lite i nacken på vänster så måste jag börja förebygga. Ibland så fortsätter det över till andra sidan. Du beskriver exakt så som jag känner.

Jag jobbar inte egentligen. Men jag arbetstränar hos några bekanta. Dom har förståelse och den ena av cheferna (dom är två) har själv haft mycket migrän som yngre. Så hon förstår precis när jag får dåligt samvete för att jag inte kan "jobba". Jag får nästan panik och mår verkligen dåligt för jag vet att det finns andra som tror att man bara överdriver eller bluffar. Men mina chefer förstår mej.

Tyvärr så har det även blivit så att jag ibland när jag har min ångest och inte klarar av att umgås med folk, så har jag fått skylla på migränen. För då fattar dom att jag inte är kapabel att umgås. Men säger jag att jag mår dåligt och har ångest så är det bara att "rycka upp sig".
 
Angående omgivningens reaktioner så har jag faktiskt bara blivit ifrågasatt av en bukefalist som själv hade migrän och ansåg att eftersom jag inte ligger på golvet och kräks så är det inte migrän jag har.
Det där blir jag så förbannad på. Har en kompis som resonerade likadant tills jag tryckte upp flera medicinska beskrivningar av migrän i nyllet på henne. Då var det sluttjaffsat. Då kunde hon inte säga emot längre. Jag kräks sällan. Undviker så gott det går.
 
Jag har kronisk kombinationshuvudvärk (migrän + spänning) och jag har utan undantag huvudvärk varje dag. Jag brukar kalla all huvudvärk utan aura för huvudvärk och när jag får aura så kallar jag det migrän, men egentligen har jag ofta migrän när jag har huvudvärk också. Min huvudvärk är i princip alltid ensidig, sitter bakom ett öga och blir värre om jag rör mig. Jag blir ofta ljuskänslig och illamående.

När jag får migrän med aura så är den brutal. Sist fick jag åka in med ambulans för jag var helt okontaktbar och bara låg och yrade. Det börjar med aura, sen blir huvudvärken stegvis starkare, balansen försvinner och allt börjar luta kraftigt åt ett håll så att jag inte kan gå alls utan att ramla. Sen försvinner i princip synen och jag börjar spy. Efter det så blir jag okontaktbar och halvt medvetslös, kan inte ens hålla nacken stabil utan blir slapp i hela kroppen.

Huvudvärken kan jag hantera, men migränen är vidrig. Det värsta är att om den kommer när jag inte är hemma är jag körd, för jag kan inte ta mig hem själv. Sist så blev jag strandad på Stockholm central då jag tog mig dit men inte längre, sen fick jag hänga över en papperskorg där i någon timma innan någon kunde komma och rädda mig. Är verkligen livrädd för att det ska hända igen.. Det är ju en sak om jag är hemma eller iallafall utomhus, men när man är fast på allmän plats sådär.. Usch.

Angående det här med att folk ifrågasätter migrän. Det har inte hänt mig, men det har hänt att andra berättar för mig att "han säger att han har migrän, men han blir inte alls lika dålig som dig så han har nog inte det" och det håller jag verkligen inte med om. Smärta är ju individuellt och att man får olika symptom eller olika styrka betyder ju inte att det ena inte är migrän längre. Migrän kan ju se väldigt olika ut utan att sluta vara migrän liksom. Och migrän suger, och då menar jag alla former av migrän.
 
Jag har haft hormonutlöst migrän sedan tolvårsåldern.
Det börjar med aura, rörliga blixtar som förflyttar sig i synfältet samt synbortfall.
Om jag i det här läget har möjlighet att ta tabletter och lägga mig och sova så kan jag slippa själva migränen. I annat fall utvecklas det till huvudvärk där all ljus, ljud, beröring etc är fruktansvärt smärtsam. Blir som ett kolli.
Är helt bortdomnad i hjärnan flera dagar efteråt.

Efter att jag fick utmattningssyndrom så har jag kunnat lägga till en ny typ av migrän.
Den är mer stressutlöst och börjar med spänningshuvudvärk som övergår i migrän. Den varianten jag mer rädd för eftersom den gett mig otäcka kramper.
Den behöver också en annan typ av medicinering eftersom den vanliga migränmedicinen jag använder är helt verkningslös.

Har både migrän och Hortons i släkten, så sålänge jag "bara" har migrän är jag ändå glad.
 
Jag lyckades få bort min migrän och har inte haft på flera år. Men när jag hade det upplevde jag inte att någon ifrågasatte det. Däremot verkade det vara lättare för de som hade ögonmigrän att bli sjukskrivna då "det syntes mer".
 
Jag hade migrän rätt ofta som tonåring och sen lugnade det med sig under några år med anfall mer sällan men de sista tåren har det börjat spöka oftare. Misstänker att hormonerna bråkar lite, även om jag bara är strax över 40.
Min migrän triggas av att jag slappar av efter stress och ska göra något roligt. Så frustrerande!
Har jag jag lite känningar och struntar i att göra något åt det i tid förvärras det rejält när jag dyker kallt ( under 10 grader) Så till denna vinter ska jag vara bättre på att förebygga och har skaffat ishuva.

Jag har nu insett att jag blir ovanligt törstig flera timmar innan och sen börjar det som vanlig huvudvärk, sen blir jag mer om mer ljuskänslig, kan inte öppna/ se alls på höger öga och tillslut spyr jag om jag försöker öppna ögonen eller röra på mig.

Jag har inte tagit tag i att gå till läkare och kan oftast hejda det med treo om det inte gått för långt så att det krävs migräntabletter men sist var jag så fruktansvärt dålig så länge att jag (mot alla regler och bättre vetande) tog min partners migränspruta och den började verka och det kändes som kroppen domnade bort tänkte "det är nog så här en anafalytisk chock känns, men jag bryr mig inte bara smärtan försvinner "
 
Jag blir trodd av folk i min närhet och på arbetsplatsen. Till och med den gången jag hade brorsdottern, då 5år gammal, på besök och jag behövde gå och lägga mej pga huvudvärk av svårare art. Hon lekte själv drygt en timme och när hon kom in så frågade om jag behövde nått och svarade ”huvudvärkstablett!” Så sprang hon ner och hämtade mina p-piller :D

men när migränen kommer med illamående, synbortfall och svårt att fokusera så märks det.
 
Tack så jättemycket för era svar! Det är intressant att se hur olika det är, men också så lika på samma gång.

Jag har också fått höra av lärare att huvudvärk inte är så farligt, ta Alvedon och drick, skolan är ju viktig! Fast det hjälpte ju inte alls, utan jag fick ju vara hemma i alla fall.

Tyvärr tycker jag att det ofta bemöts lite så här. Både av familj, vänner och på jobbet. Jag har ju turen med en familj som inte bemöter det så men vet ju andra som blir bemötta så av sina närmaste.
Jag har gräsligt dåligt samvete de dagarna jag inte jobbar. Speciellt om jag migränen sitter i under natten och blir bättre fram mot lunch, då är jag ju uppe och rör mig efteråt, med en trögtänkt hjärna, men ändå. Brukar jobba dagen efter och märker hur segt coh jobbigt allt är. Jag klantar till och får göra om saker och hjärnan orkar liksom inte fungera, skitstörigt!

Vi har som sagt flera i familjen med migrän- min äldre bror och två av tre yngre systrar har migrän. Vad jag minns om pappa var att han ofta hade huvudvärk, han sa migrän pga väderomslag. Mamma hävdar envist att det var huvudvärk pga bakfylla, men jag minns så tydligt att han alltid sa till mig att det var migrän och att det säkert var åska på gång eller annat väderomslag (vilket det ofta var). Så migrän eller bakfylla vette tusan. Ligger i släkten i alla fall.

Jag är glad att jag slipper aura i alla fall, verkar väldigt jobbigt, som om det inte räcker med värken liksom. Men jag undrar om det inte gör att migränen kommer snabbare på än när man har aura. Gäller verkligen att se de små tecknen, och det är ibland svårt när man kör på med allt. Jag har lyckats lära mig känna igen den där speciella huvudvärken precis innan, tänker jag "jag ska bara..." då så blir det migrän så jag tar värktabletter och bryter det jag gör. Ibland funkar det och ibland inte.

Tack i alla fall för era svar! Mina anfall låter mer lik flera av era än en del i min närhet, och som jag läst om, och det känns bra att inte vara helt udda!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 781
Senast: Dimmoln
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 396
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp