Migränkänningar efter måltid

malumbub

Trådstartare
De senaste veckorna har min migrän ändrat karaktär.

När jag äter får jag ont i huvet, blir illamående, kräkfärdig och vill bara försvinna. Jätteont i nacken-bakhuvudet och tryck i öronen. Sprider sig via ovansidan på huvudet till ögonbryna och näsbenet och till slut kindbenen. Typiskt migränanfall för mig, MEN jag har tidigare inte fått det i samband med måltid. Detta sker oberoende av vad jag äter.

Någon som varit med om liknande?
Teorier?
 
Kan du vara enormt känslig för förändringar i blodsockret?

Om jag har migränkänning på gång blir den mycket värre när jag inte ätit på länge så att blodsockret blivit för lågt.
Skriver under på det. Jag är jättekänslig för det där och måste äta regelbundet och på rätt tider för att inte få migrän av blodsockerfall också.
 
Biogena aminer i maten? Den vanligaste är histamin. Kan utlösa kraftig huvudvärk hos överkänslig individ strax efter intag. Hos mig slår det ofta över i migrän. Har du ätit/druckit lagrade livsmedel eller risklivsmedel för detta kan det vara förklaringen.
 
Samma här. Extremt känslig för typ alla förändringar över huvud taget. :banghead:
Kan du vara enormt känslig för förändringar i blodsockret?

Om jag har migränkänning på gång blir den mycket värre när jag inte ätit på länge så att blodsockret blivit för lågt.
Skriver under på det. Jag är jättekänslig för det där och måste äta regelbundet och på rätt tider för att inte få migrän av blodsockerfall också.

Jag äter på regelbundna tider. Attackerna varierar tidsmässigt på dygnet.

Ni är inne på det spår jag oxå spontant tänkte på, om det är nåt med blodsockret.
 
@zesel Som t ex vadå?
Måltidernas innehåll har varierat. Hittar inget gemensamt innehåll.

Exempel på sådan mat är fisk som tonfisk, makrill, ansjovis, sardeller, sardiner, fisksås, ost (särskilt lagrade ostar), tomat, spenat, fermenterade korvar som salami, sojasåser, öl, vin, fermenterade grönsaker, m.m.
 
Exempel på sådan mat är fisk som tonfisk, makrill, ansjovis, sardeller, sardiner, fisksås, ost (särskilt lagrade ostar), tomat, spenat, fermenterade korvar som salami, sojasåser, öl, vin, fermenterade grönsaker, m.m.
Jaha! Jag äter inte det mesta av det du tagit upp som exempel, så kan vara därför jag inte reflekterat över det.
 
Jaha! Jag äter inte det mesta av det du tagit upp som exempel, så kan vara därför jag inte reflekterat över det.

Så kan det vara, men det kan också vara så att du är okänslig för biogena aminer och därför inte har behövt reflektera över dess existens. Det finns många fler livsmedel än de jag nämnde som innehåller någon typ av biogena aminer som t.ex. histamin, tyramin, serotonin och tryptamin.
 
Så kan det vara, men det kan också vara så att du är okänslig för biogena aminer och därför inte har behövt reflektera över dess existens. Det finns många fler livsmedel än de jag nämnde som innehåller någon typ av biogena aminer som t.ex. histamin, tyramin, serotonin och tryptamin.
Helt klart värt att fundera på.
 
Tidigare i veckan fick jag ett anfall hos svärmor. Vi har tidigare kollat blodtrycket, som varit som vanligt, så denna gång kollade vi blodsockret. En kvart innan mätningen (d v s när huvudvärken gått från lite ursäktande till nackspänning till att hela huvet skulle explodera) hade jag ätit lite choklad. Mätningen visade 5,2...
Ska mäta fler gånger. En gång är ingen gång.

Det enda gemensamma för attackerna är att jag suttit ner, antingen just då eller en stund innan. Tog upp det med kiropraktorn i veckan och hon hittade lite "nya" spänningar. Fortsättning följer...
 
Tidigare i veckan fick jag ett anfall hos svärmor. Vi har tidigare kollat blodtrycket, som varit som vanligt, så denna gång kollade vi blodsockret. En kvart innan mätningen (d v s när huvudvärken gått från lite ursäktande till nackspänning till att hela huvet skulle explodera) hade jag ätit lite choklad. Mätningen visade 5,2...
Ska mäta fler gånger. En gång är ingen gång.

Det enda gemensamma för attackerna är att jag suttit ner, antingen just då eller en stund innan. Tog upp det med kiropraktorn i veckan och hon hittade lite "nya" spänningar. Fortsättning följer...
 
Tidigare i veckan fick jag ett anfall hos svärmor. Vi har tidigare kollat blodtrycket, som varit som vanligt, så denna gång kollade vi blodsockret. En kvart innan mätningen (d v s när huvudvärken gått från lite ursäktande till nackspänning till att hela huvet skulle explodera) hade jag ätit lite choklad. Mätningen visade 5,2...
Ska mäta fler gånger. En gång är ingen gång.

Det enda gemensamma för attackerna är att jag suttit ner, antingen just då eller en stund innan. Tog upp det med kiropraktorn i veckan och hon hittade lite "nya" spänningar. Fortsättning följer...
Jag förstår inte vad du menar? 5,2 är ju bra och normalt och det tar nog ett tag och mycket choklad innan sockret stiger mycket för en normal person. Insulinet går ju i ganska direkt och korrigerar, så det hade säkerligen stigit lite och sedan korrigeras av insulinet. Hos frisk människa stiger det aldrig över typ 10.
 
Edit: Äh. Kom inte min text med?
Jag har fattat rätt att det inte är samma klockslag dag efter dag va?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte vad du menar? 5,2 är ju bra och normalt och det tar nog ett tag och mycket choklad innan sockret stiger mycket för en normal person. Insulinet går ju i ganska direkt och korrigerar, så det hade säkerligen stigit lite och sedan korrigeras av insulinet. Hos frisk människa stiger det aldrig över typ 10.
Nä, alltså, normalt är det ett bra värde. Vilket ju är bra. Det var bara lägre än väntat. Lång historia, men jag ligger på "bevakning" för blodsockret.
 
Tänkte samma sak som @em-pirre . Jag som "lekman" tänkte tanken att det kanske möjligen varit intressant att mäta fasteblodsocker om det är så att 5,2 uppfattats som lite långt för TS pga chokladen men vad jag lärt mig är det ett bra värde.
Hittade en lite upplysande artikel om blodsocker, kost och friska personer. Tyckte jag åtminstone.

https://www.gp.se/livsstil/hälsa/därför-behöver-du-inte-tänka-på-blodsockret-1.4652483
Bra skriven artikel. Tack! Ska ta med mig den till läkaren nästa gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kanske inte är rätt forum, men jag försöker hitta all info och kunskap som går att få. För att dra en lång historia kort...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp