Miklem multibridle

hanny

Trådstartare
Hej!
Min häst som jag köpte i somras är spänd med bett. Vi har börjat om och ridit med sidepull i tre månader. Senaste veckorna har vi lagt huvudlag med bett under för att vänja in bett i munnen utan tryck, vilket också gått bra. Tanken så småningom är att använda två tyglar en period. Både huvudlag och sidepull är ganska klumpigt, men skulle man kunna använda ett multibridle på samma sätt? Dvs både bett och som sidepull i ett?
 
Hej!
Min häst som jag köpte i somras är spänd med bett. Vi har börjat om och ridit med sidepull i tre månader. Senaste veckorna har vi lagt huvudlag med bett under för att vänja in bett i munnen utan tryck, vilket också gått bra. Tanken så småningom är att använda två tyglar en period. Både huvudlag och sidepull är ganska klumpigt, men skulle man kunna använda ett multibridle på samma sätt? Dvs både bett och som sidepull i ett?

Köp en lös bridongrem till kandar och sätt bettet i under sidepullet så får ni en billigare och bättre lösning.
 
Tack för tipset! Ska titta på det..😃
Till min kinkiga herre red jag länge med vanligt Micklem Competition och clipsen i nosgrimman. Det tog "udden" av bettet så han slapp vara orolig för den smärta som tidigare ryttare lärt honom, men var ändå som att rida på bett för mig. Så småningom fasade jag ut det, först i dressyren, sedan uteritter och numer även hoppning.
I ett vanligt Micklem kan du sätta tyglarna i nosgrimman så har du ett vanligt sidepull. Du behöver inte tillbehören till multibridle som enligt min erfarenhet inte är lika bra som själva tränset.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 315
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp