Lyckligtvis finns det numera ett rätt ok urval av prisvärda mikrofoner till systemkameror och mindre camcorders. Prestanda är ungefär jämförbara mellan många av dem, och på en sådan mikrofon säger inte heller angivna prestanda allt. Hur vindkänslig mikrofonen är spelar till exempel mycket stor roll, och det finns inga mätvärden för. Samma sak med känslighet för handljud från kameran (läs: kamerafästet).
Det finns en övergripande sak du behöver bestämma dig för; om du vill ha en mono- eller stereomikrofon. Vill du framför allt spela in dialog (tal, föredrag, intervjuer, podcast, videoblog) så är en monomikrofon ofta ett bättre val, eftersom de finns i varianter med väldigt smal riktningskarakteristik. Det betyder att mikrofonen är känslig för det ljud som kommer rakt framifrån, och (mycket) mindre känslig för ljud från andra vinklar. Det i sin tur gör att man kan få en tydligare ljudupptagning eftersom man slipper en del omgivande störljud.
Vill du å andra sidan spela in exempelvis musikframträdanden, naturmiljöer (eller miljöbilder i allmänhet) eller mer allmän vimmel- eller actionfilm så är en stereomikrofon ett bättre val. Du får en bredare och mer naturlig ljudbild, på gott och (ibland) ont.
En mikrofon som är lika känslig för ljud från alla håll kallas rundtagande, eller omnidirektionell. Den karakteristiken är opraktisk att filma med, utan man vill gärna ha någon grad av riktningskänslighet. Den vanligaste och mest användbara varianten är det som kallas njure, eller cardioid. En sådan mikrofon är känsligast för ljud rakt framifrån och minst känslig (i teorin helt döv) för ljud rakt bakifrån, och känsligheten avtar alltså ju mer från sidan ljudet når mikrofonen.
Ännu mer riktade mikrofoner kallas supernjure (supercardioid) eller hypernjure (hypercardioid) och ger ännu "smalare" känslighet. Där finns dock en fallgrop. För att uttrycka det enkelt så vill vi ju att ljud som kommer från andra håll än rakt framifrån skall låta
bra, men bara litet svagare. Men ju mer riktningskänslig en mikrofon är, desto svagare
och sämre kommer ljudet
från sidan att låta. Det ger en tråkig och otydlig ljudbild. Njure eller möjligen supernjure är därför en lämplig kompromiss.
Om jag själv skulle köpa en prisvärd stereomikrofon till min systemkamera skulle jag titta på i första hand
denna eller
denna och som litet billigare alternativ t ex
denna. Skulle jag köpa en monomikrofon skulle jag titta på
denna eller
denna, eller som billigare men fortfarande riktigt bra alternativ
denna.
Vet du att du kommer att vilja filma ute i blåsigt väder så rekommenderar jag att du redan från början köper till ett extra vindskydd av "pälsmodell", det finns som tillbehör till de flesta mikrofoner, antingen som originaltillbehör eller universella modeller.