Bukefalos 28 år!

Mikrofon till systemkamera

keramin

Trådstartare
Jag har en Nikon D7000 och tänkte filma lite med den och undrar om någon kan hjälpa mig med tips om mikrofoner. Jag är bra på bild men totalkass på ljud så jag vet ingenting. Vad ska jag titta efter när det gäller prestanda eller vad det kan kallas. Märk väl, jag vet inte vad något betyder, så var gärna övertydlig :) Det behöver inte vara förslag på specifika märken eller modeller men har du något du vet är bra så kör på.
 
Lyckligtvis finns det numera ett rätt ok urval av prisvärda mikrofoner till systemkameror och mindre camcorders. Prestanda är ungefär jämförbara mellan många av dem, och på en sådan mikrofon säger inte heller angivna prestanda allt. Hur vindkänslig mikrofonen är spelar till exempel mycket stor roll, och det finns inga mätvärden för. Samma sak med känslighet för handljud från kameran (läs: kamerafästet).

Det finns en övergripande sak du behöver bestämma dig för; om du vill ha en mono- eller stereomikrofon. Vill du framför allt spela in dialog (tal, föredrag, intervjuer, podcast, videoblog) så är en monomikrofon ofta ett bättre val, eftersom de finns i varianter med väldigt smal riktningskarakteristik. Det betyder att mikrofonen är känslig för det ljud som kommer rakt framifrån, och (mycket) mindre känslig för ljud från andra vinklar. Det i sin tur gör att man kan få en tydligare ljudupptagning eftersom man slipper en del omgivande störljud.
Vill du å andra sidan spela in exempelvis musikframträdanden, naturmiljöer (eller miljöbilder i allmänhet) eller mer allmän vimmel- eller actionfilm så är en stereomikrofon ett bättre val. Du får en bredare och mer naturlig ljudbild, på gott och (ibland) ont.

En mikrofon som är lika känslig för ljud från alla håll kallas rundtagande, eller omnidirektionell. Den karakteristiken är opraktisk att filma med, utan man vill gärna ha någon grad av riktningskänslighet. Den vanligaste och mest användbara varianten är det som kallas njure, eller cardioid. En sådan mikrofon är känsligast för ljud rakt framifrån och minst känslig (i teorin helt döv) för ljud rakt bakifrån, och känsligheten avtar alltså ju mer från sidan ljudet når mikrofonen.

Ännu mer riktade mikrofoner kallas supernjure (supercardioid) eller hypernjure (hypercardioid) och ger ännu "smalare" känslighet. Där finns dock en fallgrop. För att uttrycka det enkelt så vill vi ju att ljud som kommer från andra håll än rakt framifrån skall låta bra, men bara litet svagare. Men ju mer riktningskänslig en mikrofon är, desto svagare och sämre kommer ljudet från sidan att låta. Det ger en tråkig och otydlig ljudbild. Njure eller möjligen supernjure är därför en lämplig kompromiss.

Om jag själv skulle köpa en prisvärd stereomikrofon till min systemkamera skulle jag titta på i första hand denna eller denna och som litet billigare alternativ t ex denna. Skulle jag köpa en monomikrofon skulle jag titta på denna eller denna, eller som billigare men fortfarande riktigt bra alternativ denna.
Vet du att du kommer att vilja filma ute i blåsigt väder så rekommenderar jag att du redan från början köper till ett extra vindskydd av "pälsmodell", det finns som tillbehör till de flesta mikrofoner, antingen som originaltillbehör eller universella modeller.
 
Tack för ett otroligt utförligt svar som hjälper mig i mitt sökande. Jag ska filma lite instruktioner till mina elever där det mest är prat så dina tips passar perfekt.
 
Jag har en separat mikrofon/inspelare, Zoom H1 tror jag den heter, som ger väldigt bra ljud. Fördelen med att ha den lös är bla. att man slipper kameraljud från autofokus samt att den kan placeras närmre ljudkällan (eller längre bort) än kameran.
 
Jättebra inpass, det finns många fördelar med att använda en separat ljudinspelare av liknande typ. :up: Nackdelen är förstås att produktionsflödet blir litet bökigare eftersom man behöver eftersynka ljudmaterialet.

(Ytterligare ett alternativ är ju att använda en separat mikrofon - antingen en liten "mygga" på personen som talar eller en traditionell mikrofon på stativ i eller utanför bild - som ansluts till kameran med kabel eller trådlöst. Då hamnar ljudet ju direkt i videofilen.)
 
Tack för fler tips, det känns som att jag har en liten aning om vad det handlar om nu och kan göra ett bättre val som passar oss.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har ett liknande bifogad bild som varit bättre än andra jag testat vad gäller att reducera bort bakgrundsljud. Har dock senaste tiden...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
IT & mobiler Hej! Jag har problem med ljudet på Netflix när jag tittar på min dator (Windows 10). Alla andra typer av ljud (Youtube, filmer på...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp