Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har semester och för mycket tid över ;)

Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är tillgodosedda om man inte ger en mineralblandning berikad med det.

Jag ger ju silage, och en liten 'skvätt' melassfri lucern att blanda tillskott i. Då jag inte har några problem att via silaget fylla behovet av Ca och P och täcker nästan hela Mg-behovet så ger jag bara tillskott av magnesium, selen och multivitaminer. Salt ger jag både via saltsten men även en mindre mängd i fodret, och använder då jodberikat salt. I övrigt får de en liten mängd linfröolja i fodret med.

Att de får vitamintillskott är av flera anledningar, de går inte på gräs, äter silage året om och då jag ger andraskörd så äter de 2011 års skörd till senhösten 2012 osv. De går inte ute dygnet runt och den ena har eksemtäcke sommartid så solljusbestrålning är ju sisådär med. Så jag ger vitaminer året om.

Sen har jag som inte grunnat så mycket, tills nu när jag började fundera på om man kan anta att de får i sig alla mikromineraler/spårämnen eg. Ingen av dem visar minsta lilla bristsymptom, så funderingen kom bara 'apropå'.

HUr gör ni andra - och hur vet man som sagt? Det nämns ju ens sällan behovsnivåer för spårämnen (även om jag kallt utgår från att te x NRC har sådana med)


Om det spelar roll så:
Multivitaminen jag ger innehåller Vitamin A, B1 (hydroklorid), B2 (fosfatester), B6, B12, C, D3, E, K3, samt Pantotensyra, Niacin (amid) Kolinklorid, Biotin och Folinsyra.

Selentillskottet innehåller Vit E (a-tokoferylacetat) och selen (Na-selenit)
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Du måste ha en mineralanalys på höet, annars blir det bara gissning. Och att tillföra ytterligare mineraler kan göra mer skada än nytta eftersom det är viktigt med kvoterna också. Tex innehåller alla mineralfoder jag kollat på alltför mkt järn och för lite zink och koppar i förhållande till vad som är vanligt i hö (samma sak där, för mkt järn). Man gör det alltså bara värre vid att ge standard mineraltillskott. Men det finns vissa platser med väldigt basisk jord där järnhalten i höet är låg.

Mineraler är nästan det viktigaste att analysera tycker jag! Om hästen får för lite MJ eller protein så syns det snabbt, men en obalans i mineraler upptäcker man inte med det första.

Jag lägger till det som behövs utifrån analysen. Varje mineral för sig, i den mängd som gör att kvoterna blir optimala. Magnesium, zink, koppar och selen får jag lägga till.
Den enda vitaminen jag ger är E vitamin, 2000 iu/dag. A och D vit finns det gott om i grovfoder, lagras dessutom i kroppen och det är inte bra om det blir alltför höga värden.

Jag tycker inte om multivit/min varken till människor eller hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Hur kompletterar du, ger du var och ett för sig eller ger du någon färdig blandning? Får man med alla mikromineraler på analys verkligen?

Jag ger ju inget mineraltillskott, så det blir ju varken balans eller obalans från det. Men att jag inte ger är ju för att redan makromineralerna går åt helsike om jag lägger på mineralfoder - just för att jag bara behöver lite magnesium, och försöker jag täcka t ex det och selen med ett mineralfoder går det åt skogen med både Ca och P.

Men som 'minus' får jag ju som sagt inte med varken vitamin eller mikromineral som de ju är berikade med. Vitamin har jag ju tänkt på, men som sagt aldrig funderat på spårämnena förr :S

Apropå analysera mikromineraler, är det som med makromineralerna att halten är oförändrad under lagring i grovfodret?
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Här kan du se behoven för din häst av spårämnen!

Sen måste du göra en analys av ditt hösilage för att se vad som fattas i ditt fall!

http://www.eurofinshq.se/kund/order.aspx

Här erbjuder de mera än grundanalys!

Här är en sida där man kan se genomsnittliga värden för olika fodersorter!
De kan ju dock vara långt ifrån sanningen i ditt enskilda fall!
Shit, nu fanns inte den sidan kavr på adressen jag sparat, norsk sida i alla fall!
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Den enda vitaminen jag ger är E vitamin, 2000 iu/dag. A och D vit finns det gott om i grovfoder, lagras dessutom i kroppen och det är inte bra om det blir alltför höga värden.

Jag tycker inte om multivit/min varken till människor eller hästar.

Multivitamin ger jag med flit och just för det jag skrev. De äter silage, och vitaminhalterna sjunker ju under lagring i grovfoder. Dessutom så får ffa den större herrn inte så mycket solbestrålning. Grovfodergivan är ju dessutom tämligen begränsad.

Så det är inte sannolikt någonstans att de får i sig ens i närheten av ADE-vitamin t ex. De vitaminer de bildar själv (B t ex) är ju eg inte nödvändigt tillföra, men 'gör' ju å andra sidan inget då de är vattenlösliga.

De är lååångt under maxtoleransen på de fettlösliga vitaminerna kanske ska tilläggas.
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Stallägaren tog analys precis på sitt nyslagna hö (innan plastning).

Visade sig vara rel höga värden järn, nästan obefintligt med koppar och ganska lite Mangan och zink.

Inget hästmineralfoder jag kollat på passade. Hittade ett ko-mineral som hade kunnat funka men det innehöll väldiga mängder jod.

Så det blir till att beställa enskilda mineraler och komplettera med. Fått tips om ett företag i polen och om man räknar inkl frakt så kommer det ändå bara att kosta någon krona/dag.

Tråkigt att det inte talas högt om detta i "foder-sverige".
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

På NRC får jag fram Kalcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, klor, svavel, mangan, järn, koppar, kobolt, jod, zink, selen, thiamin, riboflavin och vit ADE.

Eurofins erbjuder som 'max' (med alla tillägg osv) analys för kalcium, fosfor, magnesium, kalium, svavel, natrium, koppar, zink, järn, mangan och så kunde man lägga till molybden (och selen, men det är så lite här i markerna så det kan kvitta).

Men NRC listar ju klor och kobolt med?

En djungel det här..
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Stallägaren tog analys precis på sitt nyslagna hö (innan plastning).

Visade sig vara rel höga värden järn, nästan obefintligt med koppar och ganska lite Mangan och zink.

Inget hästmineralfoder jag kollat på passade. Hittade ett ko-mineral som hade kunnat funka men det innehöll väldiga mängder jod.

Så det blir till att beställa enskilda mineraler och komplettera med. Fått tips om ett företag i polen och om man räknar inkl frakt så kommer det ändå bara att kosta någon krona/dag.

Tråkigt att det inte talas högt om detta i "foder-sverige".

Du får jättegärna PMa var du hittar dem. För det känns som nästa naturliga fråga. Var sjutton hittar man de olika makromineralerna 'rent'? Vissa finns ju, men resten?
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Har du lyckats beställa därifrån? Jag har försökt tre gånger. :angel:
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Står att man ska få en paypalfaktura "inom kort" men det har aldrig dykt upp någon, och det är bara en gång (av tre) jag öht fått något livstecken därifrån i form av en orderbekräftelse, men det hjälper ju inte när man inte kan betala och inte får några grejer.
Men du kan ju prova maila istället, kanske större chans att få personlig kontakt och att det händer något då.
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Ska prova att maila. Vet att en annan härifrån Buke haft mailkontakt med ägaren, men då mer ang produkterna som sådana tror jag.

Annars får det väl bli att beställa fr England men det är betydligt dyrare.
 
Sv: Mikromineralerna/spårämnen, hur vet man de är tillgodosedda eg?

Yep, och se till att inte snåla utan verkligen beställa det du behöver för säg ett år framåt. Gjorde missen att skaffa allt för ett års förbrukning utom ett ämne som kommer räcka tills i höst. :p Man beställer ju inte bara en grej med frakt på sisådär 300kr..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp