Mild vinter orsakar lerkris i hästhagar: ”Det går inte i längden”

Det milda vintervädret i västsverige innebär att många hagar är fulla av lera, på grund av att den inte har frusit. Något som innebär problem för hästägare och ridskolor.
– Det värsta som kan hända är att vi inte kommer kunna använda våra hagar, säger Erica Lundqvist, verksamhetschef på Göteborgs Fältrittklubb.
 
Sen även om man har grusat upp och gjort i ordning så det inte är någon lera, måste man även ta hand om det området. Mocka, ta bort höspill osv annars blir det snart lerigt igen också.
Verkar som många tror att det bara är att göra i ordning och sen låta det va.
 
Intressant på den sprillans nya ridskolan i stan att de lagt sånt arbete på dränering, underlag på paddockar och parkering men de små rutorna som är kvar som ska föreställa hagar har inget sånt gjorts?
Enligt en vän som rider där har alla hästarna mugg just nu.
Visst är sådant spännande! Jag undrar alltid hur man tänker i de lägena? Människans väl går före? Eller? Hur kan man glömma bort det viktigaste av allt? Dvs. hästarnas väl.
 
Intressant på den sprillans nya ridskolan i stan att de lagt sånt arbete på dränering, underlag på paddockar och parkering men de små rutorna som är kvar som ska föreställa hagar har inget sånt gjorts?
Enligt en vän som rider där har alla hästarna mugg just nu.
Menar du ridskolan som är i artikeln så är det verkligen inget nytt stall eller någonting som är nytt alls, inget har förändrats där på många många år.

Dränerat parkeringar och paddockar? Pratar du verkligen om GFRK? Parkeringen är ju asfalterad och dom har bara en paddock under tak.
 
Vi h ar en ridskola i närheten som la ner ordentligt med jobb på sina hagar. De är inte stora men det är många hästar på liten yta och inte tillstymmelse till lera.
Tyvärr så kostar det ju en del vilket kan vara svårt för ridskolor att göra.

Investerar man dock i nya ridhus/paddockar mm så borde en stor aspekt vara hagarna speciellt om man inte har så mycket mark
 
Menar du ridskolan som är i artikeln så är det verkligen inget nytt stall eller någonting som är nytt alls, inget har förändrats där på många många år.

Dränerat parkeringar och paddockar? Pratar du verkligen om GFRK?

Nej det var ett generellt svar om lera och jag refererar till en ridskola i min kommun.
 
Intressant på den sprillans nya ridskolan i stan att de lagt sånt arbete på dränering, underlag på paddockar och parkering men de små rutorna som är kvar som ska föreställa hagar har inget sånt gjorts?
Enligt en vän som rider där har alla hästarna mugg just nu.
De har ju sand i hagarna?
Nu har jag inte varit där på ett tag så vet inte hur hagarna ser ut efter allt regn men när det var nytt så var delar av hagarna sandade.
 
De har ju sand i hagarna?
Nu har jag inte varit där på ett tag så vet inte hur hagarna ser ut efter allt regn men när det var nytt så var delar av hagarna sandade.

Ja alltså jag gick förbi med hunden häromveckan och min kompis sa förra helgen att nästan alla har mugg så sanden verkar ha sjunkit ner.
 
Ja alltså jag gick förbi med hunden häromveckan och min kompis sa förra helgen att nästan alla har mugg så sanden verkar ha sjunkit ner.
Okej. Så kan det säkert vara. Menade mer att de kanske försökte med någon lösning från början, även om lösningen då inte höll i längden..
 
Det milda vintervädret i västsverige innebär att många hagar är fulla av lera, på grund av att den inte har frusit. Något som innebär problem för hästägare och ridskolor.
– Det värsta som kan hända är att vi inte kommer kunna använda våra hagar, säger Erica Lundqvist, verksamhetschef på Göteborgs Fältrittklubb.

Alltså GFRK är ju verkligen ett extremexempel eftersom hagarna är stora som frimärken. Tänker inte att mildvädret är det grundläggande problemet där... GFRK har ju återkommande fått kritik för att inte leva upp till djurskyddslagstiftningar.
 
Jag tror faktiskt inte det. Förra året var det värsta jag set ur lersynpunkt men året har slagit det eländet med hästlängder. Jag tror man måste se, eller ännu hellre klafsa i skiten för att verkligen förstå hur illa det är.

Ja och det kan vi nog alla skriva på att vi gjort
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 045
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp