Bukefalos 28 år!

Mildaste tillåtna bett?

Anna Lilja

Trådstartare
Rider för tillfället med rakt bett men vad jag vet får man inte tävla dressyr med det (fånigt!). Behöver hitta ett bett som är tillåtet att tävla på och söker efter mildast tänkbara. Vad har ni för åsikt? Det här med bett och vad som är mildast har ju lixom svängt.... Tacksam för tips!
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

3 delat muffbett/eggbett är det mildaste enligt min dam. Och det får du tävla på.

Raka bett upplever jag som ganska skarpa.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Tredelat är mildare än rakt, hur tjockt och tungt de ska vara får din häst själv avgöra. Tycker många hästar trivs med ganska tunga bett.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Sprenger Dynamic RS ligger iaf still i munnen om nu hästen vill ha det så. Det finns med både fasta och rörliga ringar.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Jag skulle vilja påstå att det mest svänger med hästens åsikter. ;)
Det finns liksom inget bett som "ÄR mildast, punkt slut".

Ett vanligt två- eller tredelat i rätt storlek brukar vara ett bra utgångsläge. Testa med fasta ringar om hästen inte uppskattar rörliga.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Jag skulle vilja påstå att det mest svänger med hästens åsikter. ;)
Det finns liksom inget bett som "ÄR mildast, punkt slut".

Ett vanligt två- eller tredelat i rätt storlek brukar vara ett bra utgångsläge. Testa med fasta ringar om hästen inte uppskattar rörliga.

Ja, jag är nog beredd att hålla med dig. Min häst (sto) verkar gilla det raka bäst, men kanske är det just att det ligger mer still. Men eftersom vi inte får tävla på det vill jag hitta det alternativ som kan vara bäst för henne och då så "snällt" som möjligt.

Ni som skriver att tredelat är mildare än rakt, vad grundar ni det på :) är det de reaktioner ni fått från hästen? Jag har även hört många som påstår det omvända nämligen - att rakt är snällast :confused:

break_a_leg - tack för konkret tips!
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Pessoa Magic tipsar jag om, blir nästan som ett rakt bett när man tar i det, då bettet låser sig.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Det är väl något de lärda tvistar om ; ) men jag har själv uppfattningen som sådan iaf, rakt är visserligen mer stilla och så, men det brukar vi inte ha mer än på unghästar, som man inte tar i munnen knappt alls, på dom är det ofta gött att det är så stadigt. Däremot när det börjar komma till ridning och man vill ha stöd i munnen så känns det tredelade mildare, det formar sig bättre. Men det är min tes! Motbevisa mig gärna = )
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Det är väl något de lärda tvistar om ; ) men jag har själv uppfattningen som sådan iaf, rakt är visserligen mer stilla och så, men det brukar vi inte ha mer än på unghästar, som man inte tar i munnen knappt alls, på dom är det ofta gött att det är så stadigt. Däremot när det börjar komma till ridning och man vill ha stöd i munnen så känns det tredelade mildare, det formar sig bättre. Men det är min tes! Motbevisa mig gärna = )

Det var väl en förklaring bra som någon. JAG kommer iaf inte försöka motbevisa dig :) Kan faktiskt inte säga vilket som är mildast. Det är nog som pinky säger, beror på hästen. Samtidigt är det lite intressant eftersom det går trend i bett. För 20 år sen skulle "alla" ha tvådelade bett, ju tjockare dessto bättre. :crazy:
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Jag har tredelat äppelbett (gummi) med fasta ringar på min, köptes egentligen till mitt sto som var oerhört känslig. Tänk på att bettet inte ska vara för långt om det är delat då det gärna ställer sig upp i gommen.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Jag är av åsikten att man kan bara veta genom att testa vad hästen vill ha i sin mun. Min häst är väldigt okmplicerad men jag gillar bett så har testat en hel rad. Vissa bett ser jag knappt skillnad på men damen går olika bra på dem. Känner man henne inte skulle man kanske inte märka skillnaden men jag gör det. Så det är bara att testa sig fram. Börja enkelt och testa olika varianter, fasta ringar, lösa, syntet, mässing, tjocka, smala osv.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Jag föredrar också rakt bett och det har mina senaste hästar också gjort, riktigt synd att man inte får tävla på det!
Jag har ett Sprenger WH Ultra, det är tredelat och har en rulle på mittendelen och det är samma sak som med det raka - mina senaste hästar har älskat det! Vet inte om man kan säga att det är det mildaste, det beror ju på vad hästen trivs på och hur man rider med handen. Men det har fungerat för mig och är godkänt att tävla på.
Alla hästar jag har haft det bettet på har trivts hur bra som helst och jag får en jättebra känsla med det. Tror det har att göra med att det smakar gott också, Sprenger verkar vara ett "gott" bett.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Sprenger Dynamic RS ligger iaf still i munnen om nu hästen vill ha det så. Det finns med både fasta och rörliga ringar.

Dynamic RS är super för känsliga munnar. Det tråkiga är bara att man inte får tävla på det med fasta ringar, pga av att dom är D-formade istf runda......
Har tom börjat förhöra mig om man kan få "bankat dom runda" hos ngn smed, då detta är det enda bett som min ena pålle är helt tillfreds med. :cry:
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

men man får ju ha d-ringsbett? det var ju på tapeten för några veckor sen här på dressyr, jag minns helt klart att man får ha det.
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

:banana::bump: Praise the Lord!!!!!

Tack Breccia och Pommery! Har haft detta bettet länge och vet att det inte var tillåtet tidigare. Men nu gick jag in och kollade lite noggrannare i TR. På alla bilderna är det endast runda ringar som gäller, men går man in och läser i mom 222 så står det ju att D-ring är tillåtet! :banana:

Ni anar inte hur glad jag blir, nu blir det Dynamic Rs på unghästen i helgen!!!!
Ibland är det bättre med buke än sin egen tränare :angel:
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Haha, fast det är svårt att hålla sig uppdaterad med TR ibland, först ändras ingenting på åååååratal och sen pang bom kan man använda vilka bett man vill jämförelsevis.
Jag har bara koll på "mina" egna bett, men det var b_a_l som berättade det! Tror inte hon hade tipsat om det heller annars :)
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

knapplån

men sprenger betten finns bara i stl 11.5 och uppåt va? hörde det någonstans. har varit sugen att prova både det dynamic Rs och WH ultra, men min häst har 10.5. lite dumt!
 
Sv: Mildaste tillåtna bett?

Prova, ibland så beror det på bettets utformning också. Mina tre-fyra senaste hästar + andras hästar jag ridit har alla fått gå på mitt WH ultra :angel: , det är 12,5 (tror jag haha!) och ingen har klagat trots att de på andra bett haft 11 - 11,5 - 12 - 13,5 typ.
Haha seriösa klubben med samma bett till alla, men ALLA har gått bra på det och det är dyrt med sprenger :p Fast jag har fått det jag har :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 937
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag söker efter ett baucherbett som är godkänt att tävla dressyr på - alltså max 5 cm skänkel, se bild. Har hört att HKM ska ha men...
Svar
4
· Visningar
1 247
Senast: Piek
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp