Milersättning i jobbet

emma-vsm

Trådstartare
Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vad den faktiska kostnaden är per mil utifrån vilken bil man har?

Jag jobbar för en ideell organisation där det ingår en del resande. Vi är inte många anställda och det är bara jag som har bil, vilket innebär att jag ofta får åka till platser längre bort eller där kollektivtrafiken är sämre. Nu i Corona-tider kommer jag troligtvis få ta alla resor eftersom cheferna inte vill ta några risker med kollektivtrafik. Fullt förståeligt såklart, men det gnager lite ändå.
Jag får den skattefria ersättningen på 18,50 kr/milen. Och det är givetvis bekvämt för mig att ta bilen, och jag sparar mycket arbetstid (åt min arbetsgivare). Men när det krävs av mig att använda min privata bil i jobbet, och det inte är mitt eget val, känns det inte bra att i princip stå för delar av kostnaden själv. Jag har stor lojalitet för organisationen och vet om att budgeten är tight, vilket gör det svårt för mig att försöka kräva högre milersättning.

Tips på hur jag kan tänka?
 
Fråga ditt fack. Frågeställningen kan inte vara ny, T.ex. lyfte kommunal frågan om hur orimligt det var att städare inte fick en tjänstemobil när de antogs vara kontaktbara under arbetstid. Det var någon mer tvist i frågan som jag inte minns. I alla fall kolla med facket.
 
Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vad den faktiska kostnaden är per mil utifrån vilken bil man har?

Jag jobbar för en ideell organisation där det ingår en del resande. Vi är inte många anställda och det är bara jag som har bil, vilket innebär att jag ofta får åka till platser längre bort eller där kollektivtrafiken är sämre. Nu i Corona-tider kommer jag troligtvis få ta alla resor eftersom cheferna inte vill ta några risker med kollektivtrafik. Fullt förståeligt såklart, men det gnager lite ändå.
Jag får den skattefria ersättningen på 18,50 kr/milen. Och det är givetvis bekvämt för mig att ta bilen, och jag sparar mycket arbetstid (åt min arbetsgivare). Men när det krävs av mig att använda min privata bil i jobbet, och det inte är mitt eget val, känns det inte bra att i princip stå för delar av kostnaden själv. Jag har stor lojalitet för organisationen och vet om att budgeten är tight, vilket gör det svårt för mig att försöka kräva högre milersättning.

Tips på hur jag kan tänka?

Be om en hyrbil så får arbetsgivaren stå för kostnaden.
Allt annat är orimligt enligt min mening. Kräver de att du kör får de också ordna ett fordon.
 
Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vad den faktiska kostnaden är per mil utifrån vilken bil man har?

Jag jobbar för en ideell organisation där det ingår en del resande. Vi är inte många anställda och det är bara jag som har bil, vilket innebär att jag ofta får åka till platser längre bort eller där kollektivtrafiken är sämre. Nu i Corona-tider kommer jag troligtvis få ta alla resor eftersom cheferna inte vill ta några risker med kollektivtrafik. Fullt förståeligt såklart, men det gnager lite ändå.
Jag får den skattefria ersättningen på 18,50 kr/milen. Och det är givetvis bekvämt för mig att ta bilen, och jag sparar mycket arbetstid (åt min arbetsgivare). Men när det krävs av mig att använda min privata bil i jobbet, och det inte är mitt eget val, känns det inte bra att i princip stå för delar av kostnaden själv. Jag har stor lojalitet för organisationen och vet om att budgeten är tight, vilket gör det svårt för mig att försöka kräva högre milersättning.

Tips på hur jag kan tänka?

De kan aldrig kräva att du ska använda din egen bil i tjänsten. När det nu verkar bli mer att köra för dig, går det inte att iaf tillfälligt hyra en bil? Det behöver ju inte vara någon tjusig historia, tex Rent-a-Wreck har ju helt ok bilar (det går att få ett bättre pris per dag om man hyr dem en längre period också).

Jag som egen företagare tar 50kr/mil plus moms, då skattar jag för summan som går över 18,50.

Vill du visa vad det kostar dig så får du slå ihop de fasta kostnaderna för bilen på ett år (skatt, försäkring, service och däckskifte) och dela det med antalet mil. Det finns säkert någon schablon vad gäller slitaget också. Sedan får du ju också högre premie på försäkringen om du kör över ett visst antal mil, det är viktigt att komma ihåg.
 
Senast ändrad:
De kan aldrig kräva att du ska använda din egen bil i tjänsten. När det nu verkar bli mer att köra för dig, går det inte att iaf tillfälligt hyra en bil? Det behöver ju inte vara någon tjusig historia, tex Rent-a-Wreck har ju helt ok bilar (det går att få ett bättre pris per dag om man hyr dem en längre period också).

Jag som egen företagare tar 50kr/mil plus moms, då skattar jag för summan som går över 18,50.

Vill du visa vad det kostar dig så får du slå ihop de fasta kostnaderna för bilen på ett år (skatt, försäkring, service och däckskifte) och dela det med antalet mil. Det finns säkert någon schablon vad gäller slitaget också. Sedan får du ju också högre premie på försäkringen om du kör över ett visst antal mil, det är viktigt att komma ihåg.
Och värdeminskning om det börjar bli ett märkbart antal mil.
 
De kan aldrig kräva att du ska använda din egen bil i tjänsten. När det nu verkar bli mer att köra för dig, går det inte att iaf tillfälligt hyra en bil? Det behöver ju inte vara någon tjusig historia, tex Rent-a-Wreck har ju helt ok bilar (det går att få ett bättre pris per dag om man hyr dem en längre period också).

Jag som egen företagare tar 50kr/mil plus moms, då skattar jag för summan som går över 18,50.

Vill du visa vad det kostar dig så får du slå ihop de fasta kostnaderna för bilen på ett år (skatt, försäkring, service och däckskifte) och dela det med antalet mil. Det finns säkert någon schablon vad gäller slitaget också. Sedan får du ju också högre premie på försäkringen om du kör över ett visst antal mil, det är viktigt att komma ihåg.
Men varför ska arbetsgivaren stå för kostnader som du haft oavsett med din bil? Ts har ju inte skaffat bil för att det krävs i jobbet utan hon använder bil som hon skulle haft oavsett.
Tänker på de fasta kostnaderna då som inte påverkas av hur många mil man kör.
 
Men varför ska arbetsgivaren stå för kostnader som du haft oavsett med din bil? Ts har ju inte skaffat bil för att det krävs i jobbet utan hon använder bil som hon skulle haft oavsett.
Tänker på de fasta kostnaderna då som inte påverkas av hur många mil man kör.

Som du kanske läste skrev jag utslaget per mil för att visa vad det kostar att köra bilen. Varför i hela friden ska någon sponsra sin AG med den kostnaden?! Kostnaderna och slitaget skiter i om bilen körs privat eller åt en arbetsgivare.
 
Som du kanske läste skrev jag utslaget per mil för att visa vad det kostar att köra bilen. Varför i hela friden ska någon sponsra sin AG med den kostnaden?! Kostnaderna och slitaget skiter i om bilen körs privat eller åt en arbetsgivare.
Ja men alla kostnader påverkas ju inte av körda mil. I övrigt håller jag med.
Men typ skatten påverkas väl inte av körda mil? Däckbyte (om du menade säsongsbyte) påverkas inte heller.
 
Däcken slits med antal mil = fler körda = tätare inköp av nya däck.

Varför ska AG slippa driftskostnader när de kräver bilkörning i tjänsten?
Ja det förstår jag. Jag tolkade det dock som säsongsskifte när det stod däckbyte och den kostnaden är samma oavsett slitage.
Jag tycker inte heller att AG ska slippa undan.
 
Ja men alla kostnader påverkas ju inte av körda mil. I övrigt håller jag med.
Men typ skatten påverkas väl inte av körda mil? Däckbyte (om du menade säsongsbyte) påverkas inte heller.

Men snälla. Skatten kostar per mil (exakta summan per mil varierar givetvis med antalet mil som körs). Det är en kostnad som AG inte har om de låter sin anställda köra. Dvs den anställde sponsrar AG med den om bilen används i tjänsten.

I det här fallet måste man tänka som en företagare, dvs man ska ha täckning för alla sina kostnader.
 
Den faktiska totalkostnaden skiljer stort mellan bilmodeller men det är rätt lätt att göra en sådan kalkyl själv. Det bökigaste är uppskattningen av den värdeminskning som beror på körsträckan. Har man en hyfsat vanlig bil kan man få ledning av Blocket, genom att söka på samma bilmodell och årsmodell och sedan plotta (enkelt att estimera grafiskt i t ex Excel) priserna för bilar med olika körsträckor.
Min egen åtta år gamla personbil kör jag för ungefär 20 kr inkl allt, den hade varit ett par kronor dyrare om den vore nyare eftersom körsträckan påverkar värdeminskningen brantare då. Även ett par-tre kronor dyrare om den haft en familjebils-normaltörstig bensinmotor istället för en snål diesel.
 
@emma-vsm: Sedan kom jag att tänka på en annan sak, vad händer om du är med om en olycka när du kör i tjänsten. Självrisk osv? Plus att medger din försäkring att du kör den i tjänsten i någon större omfattning? En del försäkringar har begränsningar för hur man får använda bilen i tjänsten.
 
@emma-vsm: Sedan kom jag att tänka på en annan sak, vad händer om du är med om en olycka när du kör i tjänsten. Självrisk osv? Plus att medger din försäkring att du kör den i tjänsten i någon större omfattning? En del försäkringar har begränsningar för hur man får använda bilen i tjänsten.
Finns det ens ett avtal med AG om användandet av bilen undrar jag som fortsättning på det...
Alltså utöver "rapportera antal mil så får du X kr"

Har du t.ex. en skyldighet att kunna använda din bil vid behov, eller är det bara en möjlighet som du kan välja fritt? Vad betalas i så fall i utbyte för den förpliktelsen? Vad händer om du kommer till jobbet utan bilen en dag?
 
Tack för alla tips!
Jag har pratat med mitt fack och fått lite råd, vissa samma som de ni gett. Ska också göra en egen uträkning på vad min bil faktiskt kostar.
Vi har inget avtal förutom ”skriv upp dina resor så får du ersättning (18,50)” typ. Resor inom kommunen får jag inte ersättning för, men då är det avstånd som jag kan gå (eller använda resekort till kollektivtrafiken som jobbet står för).
Det är svårt för att det inte är så tydligt: min chef har inte rakt ut krävt att jag ska använda bilen, men när arbetsuppgifter ska delas upp så får jag ta de saker som underlättar att ha bil för (ibland till och med kräver). Om vi ska hålla utbildning i X och det tar 3,5 h med kollektivtrafik pga dålig och det tar 45 min med bil så får jag ta den helt enkelt. Rimligt men ändå känns det som ett krav med privat bil. Jag pendlar med bil till och från jobbet också så jag har den ju alltid tillgänglig.

När jag tog upp detta i början var chefens erbjudande att ta hennes (privata) bil. Det känns inte bra alls och inget jag kommer göra.
 
Jag räknade nu att jag på 6 månader kört drygt 200 mil i tjänsten. På ett år (om det fortsätter i samma omfattning) så kommer jag troligtvis behöva utöka försäkringen i antal mil. Men jag behöver nog även kolla med försäkringsbolagen vad som gäller när man använder bilen i tjänst.
 
Jag arbetar också i en ideell förening och när jag började där, förväntades jag köra privat bil i tjänsten, och då bara till ersättning av 18,50/mil. Det stod lite luddigt i mitt anställningsavtal att jag skulle ha tillgång till egen bil.
Jag körde egen bil i något år, innan jag började räkna på det ordentligt och dessutom i frågasätta både försäkringar och trygghet i att jag körde tunga varor i min privata bil. Vid det laget var det dessutom så att jag i princip enbart använde bilen till jobbet - resten av tiden stod den och kostade pengar.

Så jag tog upp det med min arbetsgivare och frågade om de visste vad som gällde med försäkringar = det visste de inte + om de var villiga att bekosta min bil, då den till 98% användes till jobbet => det var de inte.
Där efter fick jag lov att ta hyrbil vid behov i stället och jag sålde min bil.
Nu har vi dessutom införskaffat en lådcykel till alla transporter inom orten, så nu behövs knappt hyrbilarna heller..

Så jag tycker att du bör ta upp den faktiska kostnaden, och framförallt försäkringsfrågan - för det blir inte kul om jobbets arbetsplatsförsäkring "krockar" med din privata bilförsäkring och ingen av dem vill betala om det händer något.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag är anställd på en ort men har även uppdrag på ett par andra. Nu funderar jag på hur jag ska göra med tidsredovisningen när jag åker...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 395
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Kan man ställa det kravet? Vi har, från och till, haft det problemet på min arbetsplats att vissa anställda protesterar mot sitt schema...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 509
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp