Miljardkostnader för ombyggnad av stallar

Traktorkörning är förövrigt inte alltid det "lätta arbete" som många vill göra det till.

Traktorer (och lastmaskiner) är i allmänhet byggda för män över 1.80. När människor som inte har motsvarande fysik skall köra dem och använda dem i exempelvis lösdriften märker man hur dålig arbetsmiljön är för mindre människor.

Kopplingen är tung och har ett för stort avstånd från förarsätet. Förarsätet är ofta gammalt och utslitet samt saknar bälte vilket gör det svårt för många människor att sitta bra i det. Man når inte spakar mm utan att behöva sträcka sig och reglagen är ofta tunga att röra på. Värst blir det när exempelvis frontlastare skall användas under ett antal timmar. Då känns det i nacke, axlar och armbågar efteråt. Knappast en "ergonomiskt vettig arbetsplats" för många kvinnor. Sedan har vi det där med sikten ut ur hytten för mindre människor. Sitter backspeglarna bra? Ser man draget och hydraularmar när man backar och samtidigt skall kunna trycka ner broms och en tung koppling? Ser man frontlastare med skopa, gödselgrep eller balklämma?

Den som säger att "köra traktor" inte är ett tungt arbete, den människan har aldrig suttit i och arbetat i (och utanför) en traktor en längre stund...
Jag håller inte riktigt med. Jag har kört några olika traktorer, däremot inte haft möjlighet att testa en nyare. De nyare modellerna är säkerligen mycket bättre än t ex en gammal grålle, sen går utvecklingen framåt varje dag och jag tror (och hoppas) att dagens moderna traktorer är mer lättarbetade än de gamla.
Skulle användningen ökas och om nu inte traktorer passar alla så kommer efterfrågan öka från tillverkarna att ta fram ny modeller som är mer anpassningsbara till alla. Må ej vara en snabb lösning men på sikt.

Köra traktor är kul. Vet att traktorn på ridskolan där jag rider används flitigt och det är en kvinna som kör den, det är hennes bästa arbetskamrat enligt henne själv och jag har aldrig hört henne säga att det är tungjobbat, snarare att hon tycker det är kul.
IMG_7666.JPG
 
Jag håller inte riktigt med. Jag har kört några olika traktorer, däremot inte haft möjlighet att testa en nyare. De nyare modellerna är säkerligen mycket bättre än t ex en gammal grålle, sen går utvecklingen framåt varje dag och jag tror (och hoppas) att dagens moderna traktorer är mer lättarbetade än de gamla.
Skulle användningen ökas och om nu inte traktorer passar alla så kommer efterfrågan öka från tillverkarna att ta fram ny modeller som är mer anpassningsbara till alla. Må ej vara en snabb lösning men på sikt.

Köra traktor är kul. Vet att traktorn på ridskolan där jag rider används flitigt och det är en kvinna som kör den, det är hennes bästa arbetskamrat enligt henne själv och jag har aldrig hört henne säga att det är tungjobbat, snarare att hon tycker det är kul.
Visa bifogad fil 33250

Det är roligt att det finns maskiner som människor trivs och fungerar med. Det är dock inte verkligheten överallt.

Det finns stora och små traktorer och nya och gamla. Att de är nya betyder inte alltid att de är bättre. Handlar oftare om märke och storlek än ålder.

Något som man märker när man granskar tillbud och olyckor. Ofta var det så att man inte nådde ner till bromspedalen eller hade den kraft som krävdes för att trampa ner eller mjukt släppa kopplingen vilket ledde till att traktorn tog det där "skuttet" så att något kördes sönder eller någon kom i kläm.

Mätte upp kopplingen på en traktor som många hade problem med härom veckan. Det var 35 centimeter mellan topp och bottenlaget. Man var tvungen att ta tag i ratten för att orka trycka ner kopplingen i botten för att få i kraftuttaget. När man sedan släppte upp kopplingen så tog den först de sista fem centimetrarna vilket gjorde det närmast omöjligt att mjukt rulla igång. Traktorn tog närmast alltid ett kliv framåt eller bakåt helt utan kontroll.

När sätet var som lägst så var mina fötter fortfarande hängande i luften med fem centimeter ner till golvet i hytten. Och jag är 1.72. Ingen på verksamheten var längre än mig och alla hade svårt för att köra traktorn.

Det här var en traktor av välkänt märke och bara två år gammal. Har kört gamla Ford Supermajorer som varit lättare att köra.

Värsta exemplet var nog en Massey Ferguson som var helt omöjlig att backa till säkert om man var under 1.70. Man fick sänka sätet max, ligga raklång och vriden samt tag om ratten för att trycka ner kopplingen och samtidigt skymta hitchkroken. En ställning som det var närmast fysiskt omöjligt i för att trycka ner bromspedalerna för att få dem att ta.

Till saken hör att man skall kunna sitta med bälte i förarsätet och ändå på ett säkert och ergonomiskt sätt nå alla pedaler och reglage. Det gör man inte i alla traktorer...
 
Arbetsmiljöföreskriften för traktorer. Hur många har läst den eller känner till den? Har den nämnts i utbildningen på rid och naturbruksgymnasium?

Hur många har en traktor med säkerhetsbälte och provat att köra den med bältet kopplat? Funkar sätet som det skall och är då anpassat för förarens vikt och längd? Finns det förbandslåda i traktorn om olyckan inträffar?

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...andning-av-traktorer-afs-200406-foreskrifter/
 
Det är roligt att det finns maskiner som människor trivs och fungerar med. Det är dock inte verkligheten överallt.

Det finns stora och små traktorer och nya och gamla. Att de är nya betyder inte alltid att de är bättre. Handlar oftare om märke och storlek än ålder.

Något som man märker när man granskar tillbud och olyckor. Ofta var det så att man inte nådde ner till bromspedalen eller hade den kraft som krävdes för att trampa ner eller mjukt släppa kopplingen vilket ledde till att traktorn tog det där "skuttet" så att något kördes sönder eller någon kom i kläm.

Mätte upp kopplingen på en traktor som många hade problem med härom veckan. Det var 35 centimeter mellan topp och bottenlaget. Man var tvungen att ta tag i ratten för att orka trycka ner kopplingen i botten för att få i kraftuttaget. När man sedan släppte upp kopplingen så tog den först de sista fem centimetrarna vilket gjorde det närmast omöjligt att mjukt rulla igång. Traktorn tog närmast alltid ett kliv framåt eller bakåt helt utan kontroll.

När sätet var som lägst så var mina fötter fortfarande hängande i luften med fem centimeter ner till golvet i hytten. Och jag är 1.72. Ingen på verksamheten var längre än mig och alla hade svårt för att köra traktorn.

Det här var en traktor av välkänt märke och bara två år gammal. Har kört gamla Ford Supermajorer som varit lättare att köra.

Värsta exemplet var nog en Massey Ferguson som var helt omöjlig att backa till säkert om man var under 1.70. Man fick sänka sätet max, ligga raklång och vriden samt tag om ratten för att trycka ner kopplingen och samtidigt skymta hitchkroken. En ställning som det var närmast fysiskt omöjligt i för att trycka ner bromspedalerna för att få dem att ta.

Till saken hör att man skall kunna sitta med bälte i förarsätet och ändå på ett säkert och ergonomiskt sätt nå alla pedaler och reglage. Det gör man inte i alla traktorer...
Om det inte fungerar så har de köpt fel, tror dock tyvärr att många inte tänker på att det kanske är fler som ska kunna använda än bara en person.
 
Om det inte fungerar så har de köpt fel, tror dock tyvärr att många inte tänker på att det kanske är fler som ska kunna använda än bara en person.

Nej, det är ju tyvärr så det ofta är. Och i än högre grad har prislappen fått bestämma vilket fått gå ut över det ergonomiska. Och det är tragiskt när det berör en maskin som kanske är igång mellan 4 och 8 timmar per dag kanske sju dagar i veckan. Har man då inte den fysik som maskinen kräver så kommer de fysiska besvären som ett brev på posten. Och det på arbetsplatser där man sällan visar något intresse för friskvård när det berör den egna personalen...
 
Nä, om till och med skyddsombuden tycker att gammal "hederlig" mockning med tunga lyft och utslitna axlar och rygg är bättre än att försöka utvecklas framåt så förstår jag att det kommer ta tid att vända om hästsporten.

Jag tycker inte gammal hederlig mockning i stallen är bra. Men jag tycker heller inte om att man flyttar ut mockningen till lösdriften och ligghallen och låtsas om att den inte existerar.

Problemet är att vi inte har en öppen diskussion om det här och låter arbetsgivare, tränare och ridskolechefer komma undan sitt ansvar.

Tungarbetade lösdrifter är ingen lösning om vi inte har maskiner som är anpassade för människor och arbetet. Vi får precis lika mycket utslitna nackar, axlar och ryggar där som inne i stallen.

Vi måste börja diskutera och ifrågasätta de verksamheter som uppvisar bristerna och då även fack som Kommunal och deras "RSO" (regionala skyddsombud) som knappt talar med de arbetstagare de skall företräda.
 
Det är mycket enklare för ridskolebarn att hantera hästar som står i en spilta än i en box. Dels är en del hästar fräcka och smiter förbi barnet när det öppnar boxdörren. Man brukar inte borsta och sköta hästar som är lösa i boxarna, för barn är det till och med farligt. Man brukar ställa hästen i stallgången, men inte många får plats där och då är den ju i vägen om någon ska in eller ut... Jag tycker ridskolorna gott kan bygga lösdriftsstall och behålla de gamla spiltorna som skötselspiltor.
Men va? Det är ju hur enkelt som helst att binda upp hästen i boxen? Man brukar absolut inte ställa hästarna på stallgången. I varje box finns ett grimskaft som bara är att haka fast hästen i. Har aldrig någonsin varit med om att en ridskolehäst smitit ut ur en box när någon öppnat dörren faktiskt.. och vi har måååånga hästar hos oss. Lösdrifter är nog inte så lätt att finna plats för på många orter och det om något är väl i så fall en säkerhetsrisk. Ser mycket större risk att en häst smiter eller att någon annan olycka händer om en unge ska ut och hämta den på en lösdrift än om ungen en ska gå in till den i en box...
 
Lösdrift är ju inte svaret för alla hästar heller. En del blir stressade och får inte den ro att äta och vila som de får i en box. En trött och grinig häst på en ridskola tror jag de flesta av oss kan räkna ut vad det kan leda till.

Hästar i stallgången är dock fortfarande inget ovanligt på ridskolor och heller inte spiltor. Föredrar själv att göra iordning hästen i boxen före stallgången och spiltan.

Men sådant här går ju bara att förändra genom att diskutera och ifrågasätta.
 
Jag tycker inte gammal hederlig mockning i stallen är bra. Men jag tycker heller inte om att man flyttar ut mockningen till lösdriften och ligghallen och låtsas om att den inte existerar.

Problemet är att vi inte har en öppen diskussion om det här och låter arbetsgivare, tränare och ridskolechefer komma undan sitt ansvar.

Tungarbetade lösdrifter är ingen lösning om vi inte har maskiner som är anpassade för människor och arbetet. Vi får precis lika mycket utslitna nackar, axlar och ryggar där som inne i stallen.

Vi måste börja diskutera och ifrågasätta de verksamheter som uppvisar bristerna och då även fack som Kommunal och deras "RSO" (regionala skyddsombud) som knappt talar med de arbetstagare de skall företräda.

Ute på en lösdrift finns en klart mycket större möjlighet att mocka maskinellt. Att mocka och fodra i ett stall kommer alltid innebära tunga lyft och tokiga vridmoment. Sen tycker jag det är lite tråkigt att du anser att maskinell mockning = 100% uselt för att det idag utförs med ibland felaktiga maskiner. Det går knappast att ställa krav på hur många bajskluttar du får ta på grepen, men det går att sätta upp regler för hur maskiner ska funka/vara utformade för stalljobb. Att det idag inte finns med i hippologutbildningen är ett ganska tunt argument, mig veterligen fanns inte ergonomi med i den utbildningen tidigare heller.
Vad jag ser, så kommer en bra utförd maskinell mockning alltid vara bättre än fysisk mockning och tunga kärror som ska puttas iväg. Nej, i dag kanske det alltför ofta sker med maskiner som inte är lämpliga och där personalen inte har nån utbildning, men det är ju nått som faktiskt är möjligt att börja jobba på.
Vårt fackfördbund jobbar fortfarande på att det ska finnas en lag som reglerar innetemperatur i bussarna. Idag finns inga, eftersom bussen inte räknas som arbetsplats. Det gör att vi varje sommar kan tvingas sitta 8 h i bussar som håller 45 grader, då kör vi i <100 km/h med upp till över 100 personer i bussen. Detta är på EU-nivå och har drivits i de 20 år jag kört buss. Men tack och lov struntar man inte i att driva det bara för att det idag inte funkar som det borde och inte finns inom synhåll att få det ändrat heller.
Och jag kan säga att bältesanvändning i linjebussar inte är 100% bra heller, många av mina kollegor fäster bältet bakom sätet för att de får ont i axlarna om man måste ratta mycket.

Men nej, lösdrift passar inte alla. Så är det ju.
 
Och angående ergonomi och att använda mer maskiner i stallarbete så har jag definitivt fått med mig det från hippologen. Både föreläsningar och studiebesök med tema bygga smarta (ridskole)stall och träffar både teoretisk och i gym där vi snackar hållbara kroppar. Tycker definitivt att det har genomsyrat hela utbildningen, jag gick ut nu i våras så vi är säkert den årskullen som fått med det bäst hittills.

Åh vad jag kommer sakna höpotioneringsmaskinen på flyinge, de eldrivna skottkärrorna och den maskindrivna utmockningen av permanentbäddsboxar på strömsholm. Effektivisera mera :heart
 
Jag undrar om det hjälper med eldrivna skottkärror och liknande hjälpmedel. Det som skadar mest är nog monotona arbeten, typ sitta i kassan i en matvarubutik.
 
Och angående ergonomi och att använda mer maskiner i stallarbete så har jag definitivt fått med mig det från hippologen. Både föreläsningar och studiebesök med tema bygga smarta (ridskole)stall och träffar både teoretisk och i gym där vi snackar hållbara kroppar. Tycker definitivt att det har genomsyrat hela utbildningen, jag gick ut nu i våras så vi är säkert den årskullen som fått med det bäst hittills.

Åh vad jag kommer sakna höpotioneringsmaskinen på flyinge, de eldrivna skottkärrorna och den maskindrivna utmockningen av permanentbäddsboxar på strömsholm. Effektivisera mera :heart

Det där lät ju bra. För fyra år sedan när jag konfronterade ansvariga på Flyinge kände man inte till arbetsmiljöföreskrifterna. Man hävdade att man följde ridsportförbundet's reglemente. Jag fick ge ansvarig en snabbutbildning om arbetsmiljölagen och berörda föreskrifter...
 
Ute på en lösdrift finns en klart mycket större möjlighet att mocka maskinellt. Att mocka och fodra i ett stall kommer alltid innebära tunga lyft och tokiga vridmoment. Sen tycker jag det är lite tråkigt att du anser att maskinell mockning = 100% uselt för att det idag utförs med ibland felaktiga maskiner. Det går knappast att ställa krav på hur många bajskluttar du får ta på grepen, men det går att sätta upp regler för hur maskiner ska funka/vara utformade för stalljobb. Att det idag inte finns med i hippologutbildningen är ett ganska tunt argument, mig veterligen fanns inte ergonomi med i den utbildningen tidigare heller.
Vad jag ser, så kommer en bra utförd maskinell mockning alltid vara bättre än fysisk mockning och tunga kärror som ska puttas iväg. Nej, i dag kanske det alltför ofta sker med maskiner som inte är lämpliga och där personalen inte har nån utbildning, men det är ju nått som faktiskt är möjligt att börja jobba på.
Vårt fackfördbund jobbar fortfarande på att det ska finnas en lag som reglerar innetemperatur i bussarna. Idag finns inga, eftersom bussen inte räknas som arbetsplats. Det gör att vi varje sommar kan tvingas sitta 8 h i bussar som håller 45 grader, då kör vi i <100 km/h med upp till över 100 personer i bussen. Detta är på EU-nivå och har drivits i de 20 år jag kört buss. Men tack och lov struntar man inte i att driva det bara för att det idag inte funkar som det borde och inte finns inom synhåll att få det ändrat heller.
Och jag kan säga att bältesanvändning i linjebussar inte är 100% bra heller, många av mina kollegor fäster bältet bakom sätet för att de får ont i axlarna om man måste ratta mycket.

Men nej, lösdrift passar inte alla. Så är det ju.

Inom hästnäringen är det Kommunalarbetareförbundet som är berört fackförbund. Där arbetar man överhuvudtaget inte för en bättre arbetsmiljö inom hästnäringen. Tvärtom hävdar man att arbetsmiljön är "god" på hästverksamheter med stora brister. Bland annat då när det berör arbetet i stallar, ridhus och lösdrifter. Det tråkiga är att man inte ens vill ha en dialog och tala om problemen och bristerna fast taken närmast bokstavligen håller på att rasa ner över arbetstagare. Det finns inte ens omklädningsrum med skåp och handdukar på många ställen. Något som säger något direkt om elementära brister när man får åka hem i sina skitiga arbetskläder...
 
Inom hästnäringen är det Kommunalarbetareförbundet som är berört fackförbund. Där arbetar man överhuvudtaget inte för en bättre arbetsmiljö inom hästnäringen. Tvärtom hävdar man att arbetsmiljön är "god" på hästverksamheter med stora brister. Bland annat då när det berör arbetet i stallar, ridhus och lösdrifter. Det tråkiga är att man inte ens vill ha en dialog och tala om problemen och bristerna fast taken närmast bokstavligen håller på att rasa ner över arbetstagare. Det finns inte ens omklädningsrum med skåp och handdukar på många ställen. Något som säger något direkt om elementära brister när man får åka hem i sina skitiga arbetskläder...
Kommunal har ju aldrig varit något att hänga i granen men det här tar nog priset:rage:. Skulle behövas några med mer klös i, locka några från hamnfyran :angel:
 
Jag undrar om det hjälper med eldrivna skottkärror och liknande hjälpmedel. Det som skadar mest är nog monotona arbeten, typ sitta i kassan i en matvarubutik.
Att sitta i kassan förekommer inte ens i kommunal utan tillhör handels, hur mycket det fuskas med hur länge någon får sitta i kassan har jag ingen aning om och har inget med hur tafatt det är med arbetsmiljön i stall.
 
Att sitta i kassan förekommer inte ens i kommunal utan tillhör handels, hur mycket det fuskas med hur länge någon får sitta i kassan har jag ingen aning om och har inget med hur tafatt det är med arbetsmiljön i stall.
När jag jobbade i matbutik var min huvudsakliga uppgift att sitta i kassan, det är över 15 år sedan nu. Det jag kommer ihåg var att vi hade raster och då blev avbrutna, sen tog man sin rast och när rasten var slut var det åter i kassan. Kanske har ändrat sig lite under dessa år, inget jobb jag direkt saknar om vi säger som så. :p
 
Inom hästnäringen är det Kommunalarbetareförbundet som är berört fackförbund. Där arbetar man överhuvudtaget inte för en bättre arbetsmiljö inom hästnäringen. Tvärtom hävdar man att arbetsmiljön är "god" på hästverksamheter med stora brister. Bland annat då när det berör arbetet i stallar, ridhus och lösdrifter. Det tråkiga är att man inte ens vill ha en dialog och tala om problemen och bristerna fast taken närmast bokstavligen håller på att rasa ner över arbetstagare. Det finns inte ens omklädningsrum med skåp och handdukar på många ställen. Något som säger något direkt om elementära brister när man får åka hem i sina skitiga arbetskläder...

Jag kör linjebuss och har alltså Kommunal jag med. Men ja, det fackliga arbetet är under all kritik det håller jag med om. Hos oss är det mycket att man förhandlar fram avtal som ger oss förare rätt att neka köra bussar som är kalla/varma osv. Inte mycket förebyggande arbete, känns lite som man lägger ansvaret på oss. För det tar vi ut en buss som är kall på morgonen (ska hålla minst 5 plusgrader på förarplats vid uttag) så får vi skit av vissa skyddsombud. Men att facken blivit mer tandlösa med tiden är ju tydligt och en jäkligt trist utveckling. Vi har flera som jobbat fackligt och sen gått över till ledande positioner inom företaget, det sticker i ögonen på medlemmarna kan jag lova.
 
Lösdrift är inte svaret på allt. Som du skriver så blir det andra problem istället. Risken att hela flocken kommer ut i samhället är en risk.

Det förändrar även arbetet i stallarna på gott och ont. Utan hästar i stallet så blir frysrisken vintertid i stallen påtaglig. Vattenledningar och vattenkoppor fryser sönder liksom brandposter.

Ute vid lösdriften blir det även arbete. Hur ofta skall det mockas till exempel i och framför vindskydd? Och hur ströas det? Finns det gödselplatta i nära anslutning?

Tvingas man mocka dagligen och köra dyngan med traktor till gödselplattan så blir det ett rätt mycket tyngre, kallare och dyrare än att mocka i stall. Det blir rätt mycket att plocka upp efter 25, 30 hästar. Och gör man det inte så kommer anmälningarna till länsstyrelsen på löpande band.

På vinterhalvåret behövs det även väg och arbetsbelysning för hästar, människor och maskiner. Och hur är det med att ströva i lösdriften? Hur lätt är det att rulla ut 500 kilo halmbal i lösdriften i brist på balrivare?

Känner inte att lösdrift alltid är svaret på alla stora anläggningars driftproblem.
Så mocka 30 boxar minst en gång per dag är inte tidskrävande eller dyrbart. Vad kostar den anställda som ska utföra det arbetet? Ta brutto-timlönen gånger två så hamnar du ungefär på rätt timkostnad.

Hästarna ska inte behöva stå inne för att förhindra vattnet att frysa. Fryser vattnet så får man installera värmeslingor eller annat.

De problemen som du beskriver är problem som djurhållare inom andra djurslag har löst för väldigt många år sedan. Tänk om hästfolket kunde ta till sig de enklaste förbättringar som kommit fram genom åren, så mycket bättre det skulle bli både ekonomiskt, arbetsmiljömässigt och för hästarna då.
De där timmarna det tar för den anställda att mocka dessa boxar betalar en ensilagerivare på två-tre månader. utöver det skulle driften av traktorn betalas av den anställdas mockningstim-penning också. Entraktor behövs i alla fall för att harva och flytta ensilagebalar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
504
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringen är en viktig näringsgren, inte minst för våra landsbygdsföretagare. Det finns över 350 000 hästar i Sverige som omsätter...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 509
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp