Miljardkostnader för ombyggnad av stallar

Jag kör linjebuss och har alltså Kommunal jag med. Men ja, det fackliga arbetet är under all kritik det håller jag med om. Hos oss är det mycket att man förhandlar fram avtal som ger oss förare rätt att neka köra bussar som är kalla/varma osv. Inte mycket förebyggande arbete, känns lite som man lägger ansvaret på oss. För det tar vi ut en buss som är kall på morgonen (ska hålla minst 5 plusgrader på förarplats vid uttag) så får vi skit av vissa skyddsombud. Men att facken blivit mer tandlösa med tiden är ju tydligt och en jäkligt trist utveckling. Vi har flera som jobbat fackligt och sen gått över till ledande positioner inom företaget, det sticker i ögonen på medlemmarna kan jag lova.
Vad hindrar dig att jobba fackligt?
 
Så mocka 30 boxar minst en gång per dag är inte tidskrävande eller dyrbart. Vad kostar den anställda som ska utföra det arbetet? Ta brutto-timlönen gånger två så hamnar du ungefär på rätt timkostnad.

Hästarna ska inte behöva stå inne för att förhindra vattnet att frysa. Fryser vattnet så får man installera värmeslingor eller annat.

De problemen som du beskriver är problem som djurhållare inom andra djurslag har löst för väldigt många år sedan. Tänk om hästfolket kunde ta till sig de enklaste förbättringar som kommit fram genom åren, så mycket bättre det skulle bli både ekonomiskt, arbetsmiljömässigt och för hästarna då.
De där timmarna det tar för den anställda att mocka dessa boxar betalar en ensilagerivare på två-tre månader. utöver det skulle driften av traktorn betalas av den anställdas mockningstim-penning också. Entraktor behövs i alla fall för att harva och flytta ensilagebalar.

Du har helt rätt i det du skriver. Det är bara det att man inom hästnäringen ofta inte betalar för mockningen.

Inte ovanligt utförs den av svart och grå arbetskraft som man betalar mycket lite eller inget alls för. Räcker med att se på hur mycket människor som kommit ut på olika hästverksamheter i så kallade "arbetsmarknadspolitiska åtgärder". Eller hur man använder sig av praktikanter och ridskoleelever för att mocka i stallen eller ute i lösdriften. Människor som nonchaleras och som inte företräds av något fack.

Med tillgång på en sådan arbetskraft behöver man inte investera i balrivare eller andra maskiner som underlättar och förpassar gamla arbetssätt till historien. Och då funkar det att låta människor mocka lösdrift med grep flera timmar i veckan...
 
Vad hindrar dig att jobba fackligt?

Kommunal är ett toppstyrt förbund där man motarbetar insyn och förändringar. Man för sällan eller aldrig någon dialog med arbetstagarna inom hästnäringen vilket lett till fortsatta oacceptabla arbetsvillkor.

Därför släpper man heller inte in vem som helst i det fackliga arbetet...
 
Sucka på bäst du vill, återkom när du gör något.

Detta blir en ny lärdom för dig, men den bjuder jag på. Det är ju ändå fredag.
Man kan driva saker även utan fackets inblandning. Med bra kontakter och sunda åsikter om hur saker ska fungera, så kan man påverka rätt mycket. Jag har nyligen drivit igenom en sak som facket först vägrade gå med på, men där jag och mina kollegor fick dom att fatta vad vi ville ha ut av just den saken.
 
Detta blir en ny lärdom för dig, men den bjuder jag på. Det är ju ändå fredag.
Man kan driva saker även utan fackets inblandning. Med bra kontakter och sunda åsikter om hur saker ska fungera, så kan man påverka rätt mycket. Jag har nyligen drivit igenom en sak som facket först vägrade gå med på, men där jag och mina kollegor fick dom att fatta vad vi ville ha ut av just den saken.
Bra för dig, men jag undanber mig att bli uppfostrad av dig.
 
Detta blir en ny lärdom för dig, men den bjuder jag på. Det är ju ändå fredag.
Man kan driva saker även utan fackets inblandning. Med bra kontakter och sunda åsikter om hur saker ska fungera, så kan man påverka rätt mycket. Jag har nyligen drivit igenom en sak som facket först vägrade gå med på, men där jag och mina kollegor fick dom att fatta vad vi ville ha ut av just den saken.

Vill du berätta om vad du drev igenom? Och är det relaterat till hästnäringen?
 
Vill du berätta om vad du drev igenom? Och är det relaterat till hästnäringen?

Nej, det var ett sidorspår och ett svar på att man inte får klaga på facket om man inte jobbar fackligt enligt vissa. Så förvisso samma förbund, men inte mer relaterat än så. Det handlade i det fallet om övervakningskameror och deras placering i en lokal som alltför ofta drabbats av inbrott, stölder och "vandalisering"/nedskräpning. Mer än så vill jag inte ta öppet.
Jag hade inte blivit långvarig inom hästnäringen med den inställningen alltför många arbetsgivare har.
 
Senast ändrad:
Nej, det var ett sidorspår och ett svar på att man inte får klaga på facket om man inte jobbar fackligt enligt vissa. Så förvisso samma förbund, men inte mer relaterat än så. Det handlade i det fallet om övervakningskameror och deras placering i en lokal som alltför ofta drabbats av inbrott, stölder och "vandalisering"/nedskräpning. Mer än så vill jag inte ta öppet.
Jag hade inte blivit långvarig inom hästnäringen med den inställningen alltför många arbetsgivare har.

Nej, attityd och inställning hos arbetdgivare finns det rätt mycket att göra med när det berör hästnäringen. Hoppas på att man kan åstadkomma förändringar till det bättre för alla...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringen är en viktig näringsgren, inte minst för våra landsbygdsföretagare. Det finns över 350 000 hästar i Sverige som omsätter...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På Kvarndammskolan i Hovmantorp har man byggt ett stall – för 15 leksakshästar.
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Karlslundsområdet ska utvecklas till ett attraktivt rekreationsområde för både örebroare och besökare. En del av områdets utveckling är...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp