Miljötipstråden!

En tvätt är det nog ingen som anmärker på. Men många tvättar "alltid" i 60 grader. Att sänka till 40 grader gör säkert stor skillnad om det handlar om 3-5 maskiner i veckan. Gånger tusentals hushåll.

Ättika som spolglans är löjligt bra faktiskt! Jag köpte först en falska vanlig spolglans, men vinglasen blev inte så fina. Av en slump tog den slut, jag hällde dit ättika och de blev sjukt rena. Bättre än de jag hade handdiskat. Sen är jag osäker, ska riktiga kristallglas inte alltid handdiskas?

600 kWh per år per hushåll. Så det gör mycket mer skillnad , men ändå ”bara” några procent.

Men många bäckar små, särskilt det man gör slentrianmässigt utan att ens ha provat alternativet.
 
600 kWh per år per hushåll. Så det gör mycket mer skillnad , men ändå ”bara” några procent.

Men många bäckar små, särskilt det man gör slentrianmässigt utan att ens ha provat.
Ja, precis! Jag tror ingen inte tycker att duscha mindre inte gör skillnad, utan att även en insats som gör en "mindre skillnad" kan i det stora hela ha en positiv påverkan.
 
En tvätt i månaden i 90 grader istället för 60 grader, blir uppvärmning av 480 liter vatten i 30 grader till per år, vilket är 17 kWh. I ett normalt villahushåll är det mindre än en promille om året.

Så om man trivs med att få tvätta då och då i 90 grader kan man kompensera det med att slå av en enda radiator i ett dygn per år. Eller 15 Netflix-filmer.

Med reservation för fel.
Självklart är det viktigast att se till vad som har störst betydelse men det funkar inte så att man kan kompensera eftersom vi oavsett lever långt över vad som är hållbart. Att resonera så leder fel, man kan då också lika gärna säga att ens egen påverkan på miljön saknar betydelse eftersom den är en så försvinnande liten del av den totala. Men alla bidrag har betydelse.
 
Självklart är det viktigast att se till vad som har störst betydelse men det funkar inte så att man kan kompensera eftersom vi oavsett lever långt över vad som är hållbart. Att resonera så leder fel, man kan då också lika gärna säga att ens egen påverkan på miljön saknar betydelse eftersom den är en så försvinnande liten del av den totala. Men alla bidrag har betydelse.
Det var inte så jag tänkte. Däremot tycker jag att man måste vara beredd att avstå mycket mer livskvalitet för de åtgärder som hjälper mycket. All slentriankonsumtion bör vi ta bort oavsett.
 
Och så länge det enbart kostar av miljövänlig el är detta väl mer en ekonomisk tanke?
Nej det gör det inte. Även om du köper mindre miljöskadlig el (vi måste sluta tänka saker som miljövänliga det finns tex ingen miljövänlig producerad energi) så gör en högre förbrukning av den elen att de som köper "restelen", alltså den mer miljöskadliga, får mer av den. Om alla slösar på den mindre miljöskadliga elen så ökar det det totala energibehovet och därmed produktionen av kolkraft.
Den enda miljövänlig kWh som finns är den som inte produceras
 
Ättika som spolglans är löjligt bra faktiskt! Jag köpte först en falska vanlig spolglans, men vinglasen blev inte så fina. Av en slump tog den slut, jag hällde dit ättika och de blev sjukt rena. Bättre än de jag hade handdiskat. Sen är jag osäker, ska riktiga kristallglas inte alltid handdiskas?
Finns nyare som klarar det som är äkta, tex vissa Orrefors. Gamla handlade mest om temp, de tål inte temperaturskillnaderna som blev i äldre diskmaskiner. Vad det inte disken som var för varm, blev sköljvattnet för kallt och ofta var torkningen det som knäckte dem. Men just vår har inte dessa bekymmer och som sagt någon disk om året går fint... Det blir mjölkiga /vita (testade på ett trasigt)...
 
Om man inte tappar ur badkaret förrän vattnet svalnat borde man kunna återvinna uppemot 3/4 av energin tycker jag. I en dusch kyls vattnet nog bara någon grad innan det går ut i avloppet.
Duschar man i badkaret är väl det mest optimala att samla upp vattnet, spola av fötterna så de är avsköljda när man kliver ut och låter vattnet svalna. Då slösar man inte på att fylla karet men ändå återanvänder värmen.
 
Vill tipsa om diskmedel i form av hård 'tvål'. Jag köper en sån och lägger på kanten av diskbänken, sen gnuggar jag blöt svamp eller borste mot den lite när jag behöver. Lättare att dosera, ingen plastförpackning, drygare. Jag handdiskar 1-2 ggr i veckan och en 'tvål' räcker i nästan ett helt år :)
 
Intressant läsning!

"Svenska baljväxter klimatsmart lösning – Sveriges Natur
Baljväxter såsom bönor, ärter och linser är något av det klimatsmartaste man kan konsumera i matväg. Att dessutom välja svenskodlat bidrar till lägre utsläpp av växthusgaser och mindre negativ påverkan på den biologiska mångfalden. Trots det fylls livsmedelsbutikernas hyllor med importerade baljväxter från Kina, Nordamerika och Turkiet. En del av de baljväxter som faktiskt odlas i Sverige transporteras till Italien för att kokas och förpackas, autoklaveras, i tetraförpackningar för att sedan transporteras tillbaka.

I en ny studie från Sveriges lantbruksuniversitet analyseras miljöprestandan hos fem svenska baljväxter (gulärt, gråärt, åkerböna, trädgårdsböna och lins) som sedan jämförs med de importerade alternativen. Resultatet? Baljväxter som odlas, förpackas och säljs som torrvaror i Sverige har åtta gånger lägre klimatpåverkan än de importerade som processas och förpackas i Italien."

"Svenska baljväxter klimatsmart lösning – Sveriges Natur
Pernilla Tidåker, huvudförfattaren bakom studien, förklarar att hela livscykeln som innefattar odling, förpackning och transport vägdes in i jämförelsen och att det framförallt är de långväga transporterna som bidrar till höga utsläpp. "


https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/svenska-baljvaxter-klimatsmart-losning/
 
Vill tipsa om diskmedel i form av hård 'tvål'. Jag köper en sån och lägger på kanten av diskbänken, sen gnuggar jag blöt svamp eller borste mot den lite när jag behöver. Lättare att dosera, ingen plastförpackning, drygare. Jag handdiskar 1-2 ggr i veckan och en 'tvål' räcker i nästan ett helt år :)
Själv har jag blandat diskmedel och vatten som jag har i en sprayflaska på diskbänken. Spar in massa diskmedel det med.
 
En del av de baljväxter som faktiskt odlas i Sverige transporteras till Italien för att kokas och förpackas, autoklaveras, i tetraförpackningar för att sedan transporteras tillbaka.
Hur sjutton får vi stopp på de här dumheterna? Det är ju inte en sorts mat som hanteras på det här sättet. Fisk transporteras från Norge (?) till Kina för att fileas och skickas sedan tillbaka. Apelsiner åker från Spanien till Holland till Tyskland för att i flera steg bli marmelad som skickas till.... Spanien. Hur mycket miljöförstöring skulle vi bli av med om vi inte skickade maten fram och tillbaka på det här sättet. Det är ju ännu mer meningslöst än att äta Brasiliansk Papaya som iallafall bara åker en resa (nej det är inte heller hållbart men....)
 
Hur sjutton får vi stopp på de här dumheterna? Det är ju inte en sorts mat som hanteras på det här sättet. Fisk transporteras från Norge (?) till Kina för att fileas och skickas sedan tillbaka. Apelsiner åker från Spanien till Holland till Tyskland för att i flera steg bli marmelad som skickas till.... Spanien. Hur mycket miljöförstöring skulle vi bli av med om vi inte skickade maten fram och tillbaka på det här sättet. Det är ju ännu mer meningslöst än att äta Brasiliansk Papaya som iallafall bara åker en resa (nej det är inte heller hållbart men....)
Som jag förstod av artikeln finns det ingen närmare anläggning för förädling och förpackning av bönor/linser i tetraförpackningar än Italien. Den som gjort studien hade velat se en nordeuropeisk fabrik vilket radikalt hade minskat transporterna för sådana bönor.

Det tråkiga är ju att vi exporterar bönor och sedan köper in samma bönor från Kina... vilka har helt andra tillverkningsmetoder med persticider bland annat. Att våra svenska bönor åkt till Italien och kommer tillbaka i ett tetrapack visade sig ändå vara mycket mer klimatsmart än att äta animalier och då har vi även gjort vinsten med ett mycket mer hårt kontrollerat jordbruk än Kina.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp