Miljötipstråden!

Hur sjutton får vi stopp på de här dumheterna? Det är ju inte en sorts mat som hanteras på det här sättet. Fisk transporteras från Norge (?) till Kina för att fileas och skickas sedan tillbaka. Apelsiner åker från Spanien till Holland till Tyskland för att i flera steg bli marmelad som skickas till.... Spanien. Hur mycket miljöförstöring skulle vi bli av med om vi inte skickade maten fram och tillbaka på det här sättet. Det är ju ännu mer meningslöst än att äta Brasiliansk Papaya som iallafall bara åker en resa (nej det är inte heller hållbart men....)

Min huvudtes är att transporter är alldeles för billigt. Det driver den typen av lösningar.
 
Någon annan här som plastbantar? Jag skulle behöva plastfritt alternativ till tratt (fylla flaskor och så vidare med). Nån som vet var det finns kanske?
 
Jag har en i rostfritt. Köpt på min lokala Coop tror jag.
Aha. Kanske får leta lite noggrannare i hyllorna här då.
Konstigt. Bland bilderna kommer det upp metalltrattar från alla möjliga företag när jag googlar.
Kan vara min VPN som ställer till det. Ska kolla i affären här och annars söka vidare. Nu vet jag att det finns.

Eller så försöker jag bygga något lämpligt själv med sugrör, tejp, och en kruka. Eller nåt :laugh:
 
Någon annan här som plastbantar? Jag skulle behöva plastfritt alternativ till tratt (fylla flaskor och så vidare med). Nån som vet var det finns kanske?

Jag gillar tanken, men här mycket svårt för att byta ut fullt fungerande grejer bara för att de är tillverkade i fel material. Det är resursslöseri i mina ögon.
Däremot undviker jag att köpa nyproducerad plast. Till viss del. Jag köpte till exempel en tvättmaskin, i plast.
 
Någon annan här som plastbantar? Jag skulle behöva plastfritt alternativ till tratt (fylla flaskor och så vidare med). Nån som vet var det finns kanske?

Jag blir mer och mer nojig över plast som slits ut/mikroplaster. Har inte köpt diskborstar, svampar och trasor o dylikt på år och dag, sliter väldigt lite på sådant. Men nu har jag faktiskt köpt hem några av de sakerna i naturmaterial och då tänkte jag slänga mina gamla plastprylar.
 
Jag blir mer och mer nojig över plast som slits ut/mikroplaster. Har inte köpt diskborstar, svampar och trasor o dylikt på år och dag, sliter väldigt lite på sådant. Men nu har jag faktiskt köpt hem några av de sakerna i naturmaterial och då tänkte jag slänga mina gamla plastprylar.
Jag gör likadant. Jag försöker undvika att köpa fleece, men använder de tröjor jag redan köpt.
 
Någon annan här som plastbantar? Jag skulle behöva plastfritt alternativ till tratt (fylla flaskor och så vidare med). Nån som vet var det finns kanske?
Aha. Kanske får leta lite noggrannare i hyllorna här då.

Kan vara min VPN som ställer till det. Ska kolla i affären här och annars söka vidare. Nu vet jag att det finns.

Eller så försöker jag bygga något lämpligt själv med sugrör, tejp, och en kruka. Eller nåt :laugh:
Kolla på jordklok.se. De har en massa bra alternativ till plast, inkl plastfri bakplåtspapper osv.
 
Jag blir mer och mer nojig över plast som slits ut/mikroplaster. Har inte köpt diskborstar, svampar och trasor o dylikt på år och dag, sliter väldigt lite på sådant. Men nu har jag faktiskt köpt hem några av de sakerna i naturmaterial och då tänkte jag slänga mina gamla plastprylar.
Jag använder sådan där påse att tvätta i för att kolla microplaster som tvätten släpper ut. Då ser man snabbt om kläderna är en bov eller ej. Jag kör med mi n påse för att fånga päls just nu i fällningstider....
 
Någon annan här som plastbantar? Jag skulle behöva plastfritt alternativ till tratt (fylla flaskor och så vidare med). Nån som vet var det finns kanske?
Jonas of Sweden tillverkar många bra köksredskap i metall i Motala. De finns online på Rekoshoppen men säkert i många fysiska butiker också (rekoshoppen har också fysisk butik i Jönköping och massa andra bra grejer).

Sen kan jag rekommendera att leta efter köksredskap i metall på second hand. Jag har bl.a. köpt en stor bricka i rostfritt stål från armén som är perfekt när man rensar bär. Man brukar även hitta Kockums gamla emaljerade byttor m.m. men de vet att ta betalt för dem. ;)

Angående plastbanta så slänger inte jag heller plast bara för att. Men när jag köper nytt föredrar jag verkligen mer hållbara material som rostfritt stål, gjutjärn m.m. Jag har ett antal gjutjärnspannor (nej det har ju inte med plast att göra, men det finns gott om billiga teflonpannor...) och våffeljärn och det är ju något som håller längre än min livstid i princip. Vissa av dem har jag ärvt. Det är omöjligt tycker jag att bara göra genomtänkta köp men jag försöker i alla fall att inte falla för en snabb frestelse utan tänka mer långsiktigt i mina inköp, när det gäller köp som kan vara långsiktiga.
 
Jag gillar tanken, men här mycket svårt för att byta ut fullt fungerande grejer bara för att de är tillverkade i fel material. Det är resursslöseri i mina ögon.
Däremot undviker jag att köpa nyproducerad plast. Till viss del. Jag köpte till exempel en tvättmaskin, i plast.
För mig beror det på. Har enskilt avlopp så plastkläder är big no att tvätta här. Likaså saker i trädgård och så vidare, som lätt går in i ekosystemet.
Kolla på jordklok.se. De har en massa bra alternativ till plast, inkl plastfri bakplåtspapper osv.
Men duh. Där handlar jag ju redan. De har trattar såklart. Tack:D
Jag använder sådan där påse att tvätta i för att kolla microplaster som tvätten släpper ut. Då ser man snabbt om kläderna är en bov eller ej. Jag kör med mi n påse för att fånga päls just nu i fällningstider....
Plaster som kommer av tvätt är mikroskopiskt små tyvärr. Det finns ingen påse i världen som kan fånga dem. En tepåse i plast släpper ut miljarder av mikroplaster. Kläderna lär inte vara bättre, tyvärr.
 
För mig beror det på. Har enskilt avlopp så plastkläder är big no att tvätta här. Likaså saker i trädgård och så vidare, som lätt går in i ekosystemet.

Men duh. Där handlar jag ju redan. De har trattar såklart. Tack:D

Plaster som kommer av tvätt är mikroskopiskt små tyvärr. Det finns ingen påse i världen som kan fånga dem. En tepåse i plast släpper ut miljarder av mikroplaster. Kläderna lär inte vara bättre, tyvärr.
Håller med ang påse tänker mer att det som fångas är bra hur som!
 
Jag behöver köpa nya hörlurar. Försökte googla hållbart producerade men jag är sämst på att googla 😅 Tips? Har nog ganska specifika krav egentligen men finns det något öht? Har bara hört om Fairphone.
 
Jag behöver köpa nya hörlurar. Försökte googla hållbart producerade men jag är sämst på att googla 😅 Tips? Har nog ganska specifika krav egentligen men finns det något öht? Har bara hört om Fairphone.
Bästa är väl begagnat, om du kan tänka dig det. Finns ju vissa som är knappt använda, men kanske inte så lätt att veta alltid vilket skick de är i. Annars tänker jag personligen att det bästa är att gå på de i riktigt bra kvalitet, så att de åtminstone håller så länge som möjligt.
 
Jag förstår inte varför jag ska behöva sänka min livskvalitet samtidigt som man använder kol- och gaskraft i Australien och Östeuropa och skräpar ner nå så kapitalt i kina och Indien. Varför är det i väst man ska känna klimatångest och lära barnen att känna samma?
 
Jag förstår inte varför jag ska behöva sänka min livskvalitet samtidigt som man använder kol- och gaskraft i Australien och Östeuropa och skräpar ner nå så kapitalt i kina och Indien. Varför är det i väst man ska känna klimatångest och lära barnen att känna samma?

Vem är det som tycker att man ska "känna ångest"?

Vi har världens chans att visa hur man kan ha en hög livskvalitet med låg klimatbelastning, det är inspirerande och inte ångestfyllt. Även om jag såklart talar för egen del.
 
Bästa är väl begagnat, om du kan tänka dig det. Finns ju vissa som är knappt använda, men kanske inte så lätt att veta alltid vilket skick de är i. Annars tänker jag personligen att det bästa är att gå på de i riktigt bra kvalitet, så att de åtminstone håller så länge som möjligt.

Sant, är så jävla kass både på att köpa och sälja begagnat! Det spelar mig ingen roll alls eg. Borde ju kolla om man kan skicka in dem för reparation förresten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp