Miljötipstråden!

Jag sänker inte min livskvalitet genom att sopsortera och bli glad åt sopräkningen som sjunkit med 80 %, detta gynnar oss också och ju mer vi vet, desto mer kan vi göra.
 
Sant, är så jävla kass både på att köpa och sälja begagnat! Det spelar mig ingen roll alls eg. Borde ju kolla om man kan skicka in dem för reparation förresten.

Edit. Vill hitta ett företag som man kan skicka skiten på reparation hos! Alt få ett nytt par och de gör något vettigt med det gamla, inte bara ger mig ett nytt par för att göra mig nöjd. Får nog maila runt lite.
 
Lite tråkigt att det är så lite man kan göra, enligt hur jag tolkar det då. Bara att ta en liten bit i taget.
Beror väl på lite. Absolut största är ju när människor går samman och pushar på stora förändringar. Då kan det gå väldigt snabbt helt plötsligt, från "småsaker" som att byta från tandkrämstub till tandkrämstabletter, till stora saker som att tvinga statsmakten att ta bort subventioner. Gäller bara att tillräckligt många pushar tillräckligt hårt :)
 
Beror väl på lite. Absolut största är ju när människor går samman och pushar på stora förändringar. Då kan det gå väldigt snabbt helt plötsligt, från "småsaker" som att byta från tandkrämstub till tandkrämstabletter, till stora saker som att tvinga statsmakten att ta bort subventioner. Gäller bara att tillräckligt många pushar tillräckligt hårt :)
Sant, utan ett positivt gemensamt tänkande lär vi stå stilla (eller för den delen backa) i utvecklingen.
 
Sant, är så jävla kass både på att köpa och sälja begagnat! Det spelar mig ingen roll alls eg. Borde ju kolla om man kan skicka in dem för reparation förresten.

Vad är det för modell? (Och vad är det för fel?) I vissa fall är det enkelt att laga, men billigare in-ear-modeller är snudd på omöjligt. Det finns dock tillverkare som gör riktigt bra in-ear som enkelt kan lagas om det behövs. Tyvärr är de både fula och dyra. Over ear har jag lagat många gånger innan de till sist varit för illa tilltygade för att lappa ihop igen.
 
Fick lära mig idag att Serlas papper inte är 100% returfiber. Vet ni om det finns något toa- och hushållspapper som är det?
 
Jag förstår inte varför jag ska behöva sänka min livskvalitet samtidigt som man använder kol- och gaskraft i Australien och Östeuropa och skräpar ner nå så kapitalt i kina och Indien. Varför är det i väst man ska känna klimatångest och lära barnen att känna samma?

Därför att det är västvärlden som har mest att förlora? Och, trots Kina, Östeuropa osv är det västvärlden som konsumerar mest, särskilt om man räknar med produkterna till västvärlden som 'våra' inte till de länder som producerar dem för vår konsumtion.

Fö, vore en idé om västvärlden/EU istället för att höja moms och importkostnader till tredje världen (som sitter på majoriteten av råvaror) skulle satsa på att bygga upp miljövänliga industrier i Afrika vilket skulle komma lokalbefolkningen till godo - vilket i sin tur ger ekonomiskt svaga grupper chansen att leva mer miljövänligt. Istället importeras råvaror till Kina, produceras till vitvaror och elektronik där och skeppas sedan till västvärlden. En majoritet av Kinas miljöförstöring, inte bara i Kina utan även i många afrikanska länder handlar om att uppfylla behovet av varor till väst.
 
Jag förstår inte varför jag ska behöva sänka min livskvalitet samtidigt som man använder kol- och gaskraft i Australien och Östeuropa och skräpar ner nå så kapitalt i kina och Indien. Varför är det i väst man ska känna klimatångest och lära barnen att känna samma?

Jag tänker att de länder som drabbas av utbredd öken, jorderosioner, extrema temperaturer och extrema väder och ingen/dålig vattentillgång känner nog av klimatförändringarna på ett betydligt mer skrämmande sätt än vad vi gjort här i väst än så länge. Att det bara skulle vara vi i väst som känner klimatångest, blir nog ett missvisande påstående.
 
Jag tänker att de länder som drabbas av utbredd öken, jorderosioner, extrema temperaturer och extrema väder och ingen/dålig vattentillgång känner nog av klimatförändringarna på ett betydligt mer skrämmande sätt än vad vi gjort här i väst än så länge. Att det bara skulle vara vi i väst som känner klimatångest, blir nog ett missvisande påstående.
Ja, jag tror definitivt att till exempel dessa invånare på Salomonöarna har ganska mycket klimatångest.
 
Jag tänker att de länder som drabbas av utbredd öken, jorderosioner, extrema temperaturer och extrema väder och ingen/dålig vattentillgång känner nog av klimatförändringarna på ett betydligt mer skrämmande sätt än vad vi gjort här i väst än så länge. Att det bara skulle vara vi i väst som känner klimatångest, blir nog ett missvisande påstående.

Skillnaden är också att vi i västvärlden har ekonomisk möjlighet till förändring, både personligen och industriellt/nationellt. Ett exempel jag tyvärr sett är att småbönder hugger ner skog/växter för att elda för matlagning osv. Utan växtligheten så binder inte längre rötterna jorden, topsoil (vet inte vad det heter på svenska) blåser bort och marken förvandlas från semi-arid till en slags öken vilket i sin tur innebär att småbonden inte längre kan odla sin gröda. Naturligtvis kan hen sluta att hugga ner träd och annan växtlighet men vilket val har hen?
 
Skillnaden är också att vi i västvärlden har ekonomisk möjlighet till förändring, både personligen och industriellt/nationellt. Ett exempel jag tyvärr sett är att småbönder hugger ner skog/växter för att elda för matlagning osv. Utan växtligheten så binder inte längre rötterna jorden, topsoil (vet inte vad det heter på svenska) blåser bort och marken förvandlas från semi-arid till en slags öken vilket i sin tur innebär att småbonden inte längre kan odla sin gröda. Naturligtvis kan hen sluta att hugga ner träd och annan växtlighet men vilket val har hen?

Men är det verkligen ett reellt problem i jämförelse med skogsbolagens kalhyggen? :confused: Eller pratar vi utomlands nu? Oavsett geografiska plats, i och för sig, så skulle jag fortfarande påstå att det är just industrin och de stora bolagen som är störst bekymmer.
 
Men är det verkligen ett reellt problem i jämförelse med skogsbolagens kalhyggen? :confused: Eller pratar vi utomlands nu? Oavsett geografiska plats, i och för sig, så skulle jag fortfarande påstå att det är just industrin och de stora bolagen som är störst bekymmer.

Sorry, ja utomlands, i Östafrika för att vara mer precis. Det var otroligt tragiskt när småbönder tvingades in till storstäderna. Många lever redan på marginalerna och med El Nina så blev det värre. Regnperioderna har kommit på helt fel årstider de senaste åren eller uteblev.
 
Sorry, ja utomlands, i Östafrika för att vara mer precis. Det var otroligt tragiskt när småbönder tvingades in till storstäderna. Många lever redan på marginalerna och med El Nina så blev det värre. Regnperioderna har kommit på helt fel årstider de senaste åren eller uteblev.

Ah, ja, då förstår jag vad du menar.

Ja, det är djupt problematiskt. Samtidigt som det finns så stora strukturella problem som är mer grunden till det hela att det blir svårt att belasta småbönderna, förstås.
 
Jag tycker Ecosia verkar ha en rimlig inställning till sånt här som bönder som tvingas hugga ner träd, när de går in i ett område och planterar nya träd så tar dom dels hjälp av de lokala bönderna och de planterar även sådan träd som kan ge bönderna något i framtiden (alltså frukt eller annat ätbart) Jag tycker det känns väldigt avigt om vi i väst ska klampa in i tex afrika och säga "nä såhär får ni INTE göra, ni behöver mer träd" Det som jag sett från Ecosia så är det betydligt mer inriktat på att hjälpa lokalbefolkningen och dessutom plantera träd, inte plantera träd för att vi i väst ska känna oss duktiga. Inte för att jag tror att dom på nåt sätt kommer rädda klimatet men jag tror att deras modell är bättre än att de företag som bara verkar inriktade på att säga att man planterat så mycket som möjligt utan att berätta speciellt mycket om hur/varför/var osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp