Miljötipstråden!

Hur sjutton avgör man sin sopsortering i jämförelse med grannarna :confused:??? Ska jag börja gå runt och lyfta på locken på folks tunnor..... :rofl:

För mig som bor i flerfamiljshus med gemensamt soprum är det relativt lätt att få en hum om grannarnas konsumtion. Det är t.ex. alltid knökfullt med plastförpackningar i vår sortering men ofta gott om plats i pappersåtervinningen.

Förstår att det är svårare som villaägare att ha koll på :D
 
Vi känner ju till våra liv bäst själva och med den utbildningen i bagaget tänker jag att du själv nog kan komma på mer träffsäkra möjligheter att minska ditt klimatsvtryck, än ett generellt nättest som generaliserar utifrån hela världens levnadssätt. Vad tänker du själv att du skulle kunna göra?

Solceller, tilläggsisolera vinden, treglasfönster, ventilation med värmeväxlare. Bland annat. Men jag har inte råd just nu.
 
Att ligga på 0,7 är inte möjligt i Sverige om man räknar med påverkan från hela välfärdssystemet och effekterna av eventuellt sparade på börsen. Visst kan man i sin privata konsumtion leva snålt men vi har ändå en samhällsapparat som slukar oerhörda resurser. Viktigt att tänka på så det blir tydligt var stora förändringar kan göras.
Diskussion om huruvida det är möjligt eller inte hör inte hemma i den här tråden. Men visst är det viktigt att tänka på samhället i stort och vilka förändringar som behövs utanför ens egna lilla sfär också.
 
Diskussion om huruvida det är möjligt eller inte hör inte hemma i den här tråden. Men visst är det viktigt att tänka på samhället i stort och vilka förändringar som behövs utanför ens egna lilla sfär också.

Bestämmer du innehållet för tråden?

Givetvis är det viktigt att sätta din siffra i sitt sammanhang, det blir onyanserat att påstå att man bara förbrukar 0,7 jordklot utan att förklara vilka delar i den totala resursförbrukningen som man valt att inte räkna med.
 
Bestämmer du innehållet för tråden?

Givetvis är det viktigt att sätta din siffra i sitt sammanhang, det blir väldigt knasigt att påstå att man bara förbrukar 0,7 jordklot utan att förklara vilka delar i den totala resursförbrukningen som man valt att inte räkna med.
Ja, jag startade en tråd med ett specifikt syfte, och tycker att det skall respekteras.
 
Ja, jag startade en tråd med ett specifikt syfte, och tycker att det skall respekteras.

Och jag tycker det är viktigt att belysa komplexiteten och de delar i klimatpåverkan som du uppenbart bortser ifrån. Om du inte hade velat ha kommentarer på dina 0,7 jordklot hade du kunnat nöja dig med miljötips.
 
Diskussion om huruvida det är möjligt eller inte hör inte hemma i den här tråden. Men visst är det viktigt att tänka på samhället i stort och vilka förändringar som behövs utanför ens egna lilla sfär också.

Kan du inte berätta rent konkret hur du gör för att leva så klimateffektivt?

Jag kommer inte ner under 1,3 jordklot (enligt det länkade testet) även om jag helt utesluter animaliska produkter och icke närproducerat. Med blandkost och noll nöjesresor, så som det senaste året sett ut, landar jag på 1,5 jordklot. Ett normalt år blir det säkert mer än så trots att jag väljer bort flyg.
 
En grej jag funderar på. Hur definieras närproducerat? Jag vet att det inte finns något bestämt, men hur definierar ni det?
 
? Det är fortfarande fullt rimliga lösningar. Jag förstår inte vart du vill komma
Jag har inte sagt att det är orimliga lösningar, men tänkte att du fick frågan om vad du skulle kunna göra, och svarade med saker du i nuläget inte kan göra. Gick inte ihop för mig.
Kan du inte berätta rent konkret hur du gör för att leva så klimateffektivt?

Jag kommer inte ner under 1,3 jordklot (enligt det länkade testet) även om jag helt utesluter animaliska produkter och icke närproducerat. Med blandkost och noll nöjesresor, så som det senaste året sett ut, landar jag på 1,5 jordklot. Ett normalt år blir det säkert mer än så trots att jag väljer bort flyg.
Jag tror att en stor anledning till att jag kommer ner så mycket är att jag cyklar i princip överallt, aldrig bil, aldrig buss, enstaka tågresor som utslaget på året blir ungefär 3 km i veckan. Sen, som några varit inne på, tror jag inte att en ska stirra sig blind på testresultaten heller. Testen är grovt förenklade. Bäst är att bara göra absolut så mycket som en kan/är villig att göra. Jag har ju hälsa och tid nog att cykla överallt, inte alla som kan det, t.ex.
Det är väldigt svårt att hitta mat som inte är förpackad i vanliga affärer. T.o.m. broccolin är förpackad (inplastad), den svenska gurkan är inplastad. Osv.
Absolut. Samtidigt har olika förpackningar olika miljöpåverkan, och det finns ofta val som har mindre förpackning än andra. Jag köper grönsaker lokalt efter säsong och därmed undviks väldigt mycket förpackningar. Varor som ska åka långt behöver ofta mer skydd och så vidare. En får göra bäst en kan :)
 
Jag har inte sagt att det är orimliga lösningar, men tänkte att du fick frågan om vad du skulle kunna göra, och svarade med saker du i nuläget inte kan göra. Gick inte ihop för mig.

Att jag inte har råd att göra investeringar för hundratusentals kronor i dagsläget är inte samma sak som att jag inte vill, vilket du påstått i tidigare inlägg.
 
En grej jag funderar på. Hur definieras närproducerat? Jag vet att det inte finns något bestämt, men hur definierar ni det?
Jag tror inte det finns så mycket vinst i att definiera det närmare än 'så nära som möjligt'. Generellt tänker jag nog att inom en radie på 30 mil eller så, men om alternativet står mellan 50 mil och 500 så tänker jag ändå att 50 mil är närproducerat för att det är det närmaste alternativet.
 
En grej jag funderar på. Hur definieras närproducerat? Jag vet att det inte finns något bestämt, men hur definierar ni det?
Helt generellt tror jag att det är ett av de stora problemen med den här typen av självtester. Man kan tolka/definiera de flesta påståenden på så många sätt att det nästan är omöjligt att få vettiga resultat. Som t.ex. jämförelsen med grannarna angående sopsortering. Jag har närmsta grannar på 200 meters avstånd. Inte sjutton har jag den blekaste aning om jag är bättre eller sämre på sopsortering än vad de är. Fruktansvärt godtyckliga tester och resultat, anser jag.... Det enda som jag kan tänka är bra med dessa är att kanske få några tankeställare angående vad man skulle kunna fundera lite mer på. Men att det på något vis skulle ge någon rättvis bild av hur "duktig" och miljömedveten man är i förhållande till andra människor, det kan jag aldrig tro.
 
Att jag inte har råd att göra investeringar för hundratusentals kronor i dagsläget är inte samma sak som att jag inte vill, vilket du påstått i tidigare inlägg.
Nej, jag tror att du missuppfattat mig. När jag skriver 'fokusera på vad du kan/vill i nuläget' så menar jag inte bara huset, utan hela livet. Det tjänar ju ingen om du stirrar dig blind på förändringar du skulle vilja göra men inte kan i nuläget, bara för att du låst fast dig vid att tänka på bara huset.
 
Helt generellt tror jag att det är ett av de stora problemen med den här typen av självtester. Man kan tolka/definiera de flesta påståenden på så många sätt att det nästan är omöjligt att få vettiga resultat. Som t.ex. jämförelsen med grannarna angående sopsortering. Jag har närmsta grannar på 200 meters avstånd. Inte sjutton har jag den blekaste aning om jag är bättre eller sämre på sopsortering än vad de är. Fruktansvärt godtyckliga tester och resultat, anser jag.... Det enda som jag kan tänka är bra med dessa är att kanske få några tankeställare angående vad man skulle kunna fundera lite mer på. Men att det på något vis skulle ge någon rättvis bild av hur "duktig" och miljömedveten man är i förhållande till andra människor, det kan jag aldrig tro.
Men precis. Därmed är det trist att stirra sig blind på testerna. Bättre att fokusera på att göra bäst en kan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp