Miljötipstråden!

Nahar

Trådstartare
I tråden om skog och klimat blev jag ombedd att förklara hur jag lyckas med att leva på 0,7 jordklot trots att jag bor i Sverige. Jag sa att det var ett ämne som nog lämpade sig bäst för en egen tråd, men det hade känts lite väl självgott av mig att starta en tråd om hur just jag lever, så jag tänkte att det kanske passar bättre med en tråd där vi som vill leva miljövänligt och klimatsmart kan peppa och tipsa varandra, lite likt träningstråden eller trädgårdstråden :) En tråd där vi (förhoppningsvis!) kan hålla politik och hårda diskussioner borta, och istället fokusera på vår gemensamma strävan, även när vi kanske tänker olika kring vissa saker.

Min största utmaning för närvarande är att jag skulle behöva en kompostkvarn, men jag var tvungen att byta ut min telefon i Januari, så det blir lite väl mycket konsumtion på en gång. Och så mitt eviga problem med att hitta veganska alternativ på lokala matbutiken. Ska jag handla i en stad flera mil bort, eller köpa keso istället för vegansk yoghurt?:(

(Valde prefix kropp&själ för att jag tänker att det handlar mycket om moral och samvete i grunden, fast tråden väl kan beröra alla möjliga delar av livet.)
 
Jag har ingen aning om hur många jordklot jag behöver. Gjort någon test på nätet och det var rent håprresnde.

Jag bor i ett hus från 1882. Jag odlar en stor del mat själv, potatisen får jag från en granne. Kött - i den mån jag äter det - kommer från en annan grannes naturbete eller kaniner. Köper oerhört lite kläder, flyger inte, Förbrukar väldigt lite el i mitt hus.
Ändå påstår testerna att jag behöver ett gäng jordklot.

Så vad ska jag ändra?
 
Jag gjorde nåt sånt där test en gång för att se hur miljövänlig man är. Fick tipset att sluta flyga inrikes. Jag har aldrig flugit inrikes i hela mitt liv.
Fick dessutom tips att äta mindre kött. Jag är vegan.

Jag gillar dock att göra tester, trevligt tidsfördriv. Tips på "antal jordklot-test"?
 
Jag har ingen aning om hur många jordklot jag behöver. Gjort någon test på nätet och det var rent håprresnde.

Jag bor i ett hus från 1882. Jag odlar en stor del mat själv, potatisen får jag från en granne. Kött - i den mån jag äter det - kommer från en annan grannes naturbete eller kaniner. Köper oerhört lite kläder, flyger inte, Förbrukar väldigt lite el i mitt hus.
Ändå påstår testerna att jag behöver ett gäng jordklot.

Så vad ska jag ändra?

Jag gjorde nåt sånt där test en gång för att se hur miljövänlig man är. Fick tipset att sluta flyga inrikes. Jag har aldrig flugit inrikes i hela mitt liv.
Fick dessutom tips att äta mindre kött. Jag är vegan.

Jag gillar dock att göra tester, trevligt tidsfördriv. Tips på "antal jordklot-test"?
Det här testet är det som ger mig 0,7 jordklot. Det är inte perfekt, men det mäter relativt detaljerat de olika kategorierna som ofta drar iväg utsläppen mest, och visar tydligt vad en kan minska på.
 
Nää, det visade väl inte vad man kan minska på? Bara en sammanfattning över svaren? Inga konkreta tips menar jag.
Den var som WWF tycker jag.
Fast efteråt får du upp staplar och diagram på vilka delar av din livsstil som är värst. Sedan är det "bara" att minska på dem. Jag tipsar gärna om det är någon kategori du tycker är svår att minska på :)
 
Fast efteråt får du upp staplar och diagram på vilka delar av din livsstil som är värst. Sedan är det "bara" att minska på dem. Jag tipsar gärna om det är någon kategori du tycker är svår att minska på :)

Ja, man får en sammanfattning. Men inga tips.
Tycker det är ett stort problem med många test, de ger ingen konkret uppföljning.

Mina största poster i alla tester är boende och bil. Framförallt bil. Jag måste ta bilen till jobbet, det finns ingen kollektivtrafik och ingen att samåka med. Huset är som det är, inte mycket jag kan göra där heller i dagsläget.
 
Det här testet är det som ger mig 0,7 jordklot. Det är inte perfekt, men det mäter relativt detaljerat de olika kategorierna som ofta drar iväg utsläppen mest, och visar tydligt vad en kan minska på.
Nu gjorde jag det där testet och fick 0,9 jordklot och det beror på bilen mest, men till jobbet måste jag och vi samåker i hushållet allt vi kan.
Fast lite trubbigt var det, iallafall för oss som bor på landet och har "allt runt knuten" ;)
 
Ja, man får en sammanfattning. Men inga tips.
Tycker det är ett stort problem med många test, de ger ingen konkret uppföljning.

Mina största poster i alla tester är boende och bil. Framförallt bil. Jag måste ta bilen till jobbet, det finns ingen kollektivtrafik och ingen att samåka med. Huset är som det är, inte mycket jag kan göra där heller i dagsläget.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter för uppföljning. Det som är a och o är att minska energiförbrukning och konsumtion. Vi har alla olika utgångslägen men att ett test på internet ska ge dig lösningar anpassade specifikt till din livsstil är lite väl mycket begärt tycker jag.

Om du inte kan minska på just bil och boende alls, så kanske det ändå finns andra saker du kan göra. Känner du att du inte vill eller orkar så kanske det inte är rätt tråd för dig :) Säger det med all välmening. Det är inte nödvändigtvis lätt att minska sitt avtryck, och om det är värt ansträngningen får ju vara upp till var och en.
 
Mitt blev delvis helt missvisande.

Fjärrvärme finns ju tex inte som alternativ (förutom "very efficient"). Vilt som kött-produkt förekommer inte heller alls. Och visst, jag samåker inte, och åker inte kommunalt, men kör inte särskilt mkt bil heller.

Min konsumtion är mkt låg, men å andra sidan har jag både katt och häst.
 
Mitt blev delvis helt missvisande.

Fjärrvärme finns ju tex inte som alternativ (förutom "very efficient"). Vilt som kött-produkt förekommer inte heller alls. Och visst, jag samåker inte, och åker inte kommunalt, men kör inte särskilt mkt bil heller.

Min konsumtion är mkt låg, men å andra sidan har jag både katt och häst.
Jag skulle inte säga att fjärrvärme nödvändigtvis är 'very efficient'. Det är ju ändå oftast något som brinner i andra änden, och därmed släpper ut Co2.

Viltkött håller jag med om är svårt. Lite mer påverkan än vegetabilier men mycket mindre än konventionella animalier skulle jag tippa på.

Katt och häst skulle jag räkna in som din påverkan. Så gör jag med mina djur ( till exempel lite kött på grund av 3% av kattens mat är avsiktligt slaktad för kattmaten och inte köttavfall, tyvärr).
 
Bra såna tester är.

Man fyller i att man aldrig, eller en gång om året åker över gränsen till Norge/Tyskland eller dyl
Råd: "Sluta resa så mycket"

Man fyller i att man har en bil från 2007 som man inte kör särskilt mycket och istället nästan alltid cyklar:
Råd. "Köp en ny elbil"

... :P
 
Bra såna tester är.

Man fyller i att man aldrig, eller en gång om året åker över gränsen till Norge/Tyskland eller dyl
Råd: "Sluta resa så mycket"

Man fyller i att man har en bil från 2007 som man inte kör särskilt mycket och istället nästan alltid cyklar:
Råd. "Köp en ny elbil"

... :P
Ja, de lämnar en del att önska. Poängen med tråden var dock inte testerna utan att tipsa och peppa varandra oavsett.
 
Jag skulle inte säga att fjärrvärme nödvändigtvis är 'very efficient'. Det är ju ändå oftast något som brinner i andra änden, och därmed släpper ut Co2.

I mitt fall är fjärrvärmen byggd på överbliven värme från kemisk industri i närheten, inte förbränning.
 
1,9 jordklot för en som äter vegetariskt till 99%, inte kör bil, aldrig reser och bor ett hus med 100% grön el. Tydligen är vad jag äter den största boven :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp