Miljöträna gammal häst?

inaa

Trådstartare
Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och ganska reaktiv. Ridbana tycker han är tråkigt och rida ut kan jag inte göra ensam då han blir för rädd för att det ska kännas säkert för mig. Jag har hittills koncentrerat mig på att stärka vår relation så att han ska bli trygg med mig (hans ägarinna kan rida ut själv!) men känner mig lite handfallen med en så väldigt gammal häst. Hur mycket kan jag egentligen prägla honom? Hade han varit 20 år yngre hade jag lagt mycket tid på miljöträning men nu vet jag inte om det är någon större vits. Vad säger ni som har erfarenhet av så gamla hästar? Jag kommer att göra det ändå, om inte annat så för att ha något att göra med honom med frågan är om jag kan förvänta mig någon förändring hos honom..
 
Jag har ingen egen erfarenhet av det men min magkänsla säger att det kan absolut gå. Sen har ju en äldre häst mer bagage. Men jag tror inte att förmågan att ta till sig av miljöträning blir mindre.
 
Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och ganska reaktiv. Ridbana tycker han är tråkigt och rida ut kan jag inte göra ensam då han blir för rädd för att det ska kännas säkert för mig. Jag har hittills koncentrerat mig på att stärka vår relation så att han ska bli trygg med mig (hans ägarinna kan rida ut själv!) men känner mig lite handfallen med en så väldigt gammal häst. Hur mycket kan jag egentligen prägla honom? Hade han varit 20 år yngre hade jag lagt mycket tid på miljöträning men nu vet jag inte om det är någon större vits. Vad säger ni som har erfarenhet av så gamla hästar? Jag kommer att göra det ändå, om inte annat så för att ha något att göra med honom med frågan är om jag kan förvänta mig någon förändring hos honom..
Jag tror du ska bortse hästens ålder och istället arbeta med er relation. Förtroende är ju inget man kan kräva utan något man förtjänar. Hur går det att gå ut på promenad i skogen tillsammans?
 
Om inte annat stimulerar och varierar du ju tillvaron för honom med miljöträningen för honom tänker jag.

Jag har dock märkt att mina äldre hästar, i samma ålder, fortfarande verkar lära sig olika saker rätt snabbt, framförallt om det är kopplat till belöning eller mat ;)
 
Jag tror du ska bortse hästens ålder och istället arbeta med er relation. Förtroende är ju inget man kan kräva utan något man förtjänar. Hur går det att gå ut på promenad i skogen tillsammans?
Jag har hittills bara gått väldigt korta promenader (några hundra meter från stallet) och det går hyfsat. Han stannar då och då för att speja men sedan går han vidare. Sist började han slappna av lite och åt lite ur diket, det ser jag som ett gått tecken. Tanken är att gå lite längre för varje ggn, och gärna med annat hästsällskap om det blir tillfälle till det.
 
Jag har hittills bara gått väldigt korta promenader (några hundra meter från stallet) och det går hyfsat. Han stannar då och då för att speja men sedan går han vidare. Sist började han slappna av lite och åt lite ur diket, det ser jag som ett gått tecken. Tanken är att gå lite längre för varje ggn, och gärna med annat hästsällskap om det blir tillfälle till det.

Det låter som en bra strategi.

Om han är typen som går bättre och mindre tittig på hemvägen så kan det vara en bra idé att leda hästen bortåt och sen rida hemåt. Så gjorde jag i början med min medryttarhäst innan vi lärde känna varandra och litade på varandra. Sen kortade jag sträckan jag ledde successivt. Nu behöver jag bara hoppa av och leda förbi ibland när vi möter nåt extra läskigt och hon har en sämre dag.
 
Det låter som en bra strategi.

Om han är typen som går bättre och mindre tittig på hemvägen så kan det vara en bra idé att leda hästen bortåt och sen rida hemåt. Så gjorde jag i början med min medryttarhäst innan vi lärde känna varandra och litade på varandra. Sen kortade jag sträckan jag ledde successivt. Nu behöver jag bara hoppa av och leda förbi ibland när vi möter nåt extra läskigt och hon har en sämre dag.
Det här tycker jag är ett jättebra tips! Har gjort samma med min när han var osäker, ingen idé att börja bråka och försöka "tvinga" förbi hästen något, sånt ger bara mer problem tror jag.
 
Hur länge har du ridit hästen? Jag tänker spontant att om ägaren inte har problem med att rida ut den så handlar det kanske snarare om er relation än om att hästen behöver miljötränas. I din sits hade jag nog fokuserat på att göra trevliga, säkra saker ihop för att förstå er på varandra.
 
Hur länge har du ridit hästen? Jag tänker spontant att om ägaren inte har problem med att rida ut den så handlar det kanske snarare om er relation än om att hästen behöver miljötränas. I din sits hade jag nog fokuserat på att göra trevliga, säkra saker ihop för att förstå er på varandra.
Ja, det är precis det jag gör nu. Att miljöträna kan ju vara en sådan trevlig sak, jag får se lite mer av hur han reagerar (för han ÄR reaktiv).
 
Miljöträning fyller flera syften, det handlar inte bara om desensitering.

Minst lika viktigt är att hästen lär sig att i olika situationer så finns det en trygg punkt, hos den specifika människan.

Dvs, att hästen är trygg med ägaren men inte med dig är för att hästen inte vet att den kan vara det med dig också.

Dessutom så behöver människo-individen på samma sätt lära känna häst-individen. Vad brukar hästen reagera på, vad gör den då, på vilket sätt kan man bäst stötta hästen, hur stor roll spelar ens eget kroppspråk och mentala hållning till hästens reaktioner, etc.

Så miljöträning och "titt-promenader" är absolut en bra idé, så ni lär känna varandra och lär er vara trygga med varandra.
 
Äldre hästar kan bli osäkrare ute p g a att deras sinnen försämras med åldern. De kan t ex se lite sämre och därför känna sig mer sårbara. Jag tycker därför att man ska akta sig för att pressa gamla hästar i sådana situationer då det inte är rättvist mot dem. Ägaren litar hästen troligtvis tillräckligt på för att det ska fungera ändå, men dig känner han inte ännu.
 
Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och ganska reaktiv. Ridbana tycker han är tråkigt och rida ut kan jag inte göra ensam då han blir för rädd för att det ska kännas säkert för mig. Jag har hittills koncentrerat mig på att stärka vår relation så att han ska bli trygg med mig (hans ägarinna kan rida ut själv!) men känner mig lite handfallen med en så väldigt gammal häst. Hur mycket kan jag egentligen prägla honom? Hade han varit 20 år yngre hade jag lagt mycket tid på miljöträning men nu vet jag inte om det är någon större vits. Vad säger ni som har erfarenhet av så gamla hästar? Jag kommer att göra det ändå, om inte annat så för att ha något att göra med honom med frågan är om jag kan förvänta mig någon förändring hos honom..
Nu är jag "tråkig" men reagerade på din mening om att han inte är så arbetsvillig längre. Vill han verkligen bli riden mera eller har han ont någonstans? 26 år är ändå en hög ålder och man måste lyssna på dem när dom inte vill mera.
Jag har en väldigt gammal häst som jag inte "miljötränar" utan försöker hålla så lugn och trygg som möjligt för att undvika stress dvs jag håller samma rutiner för den. Nu rids inte denna hästen eftersom jag tycker den förtjänar sin pension och den är väldigt nöjd med att bara bli borstad och gå i stor härlig hage. Äldre hästar kan vara svårare att lära saker så jag hade inte förväntat mig ngn förändring, risken är att du istället stressar hästen.
 
Äldre hästar kan bli osäkrare ute p g a att deras sinnen försämras med åldern. De kan t ex se lite sämre och därför känna sig mer sårbara. Jag tycker därför att man ska akta sig för att pressa gamla hästar i sådana situationer då det inte är rättvist mot dem. Ägaren litar hästen troligtvis tillräckligt på för att det ska fungera ändå, men dig känner han inte ännu.
Jag har också tolkat situationen så. Ägarens instruktion till mig: att han kan ”testa” nya ryttare och inte vilja gå fram, men det är bara att vara bestämd, han gör inget ”dumt”. Den enda gång jag försökt uppsuttet stod han dock bara en bit från stallet, hyperventilerade och skuttade åt olika håll, flyktberedd. Det kändes som genuin stress och rädsla, inte som test. Jag satt av och ledde honom till ridbanan för bådas säkerhet. Även det var en utmaning; han skuttade sidleds bredvid mig och flämtade. Väl inte på ridbanan gick luften ur honom som en ballong..
 
Det har jag också tänkt på och provar mig fram lite. Han är i god form (vet kollad) och mycket välutbildad. När ägarinnan rider honom gör han allt han kan, men med mig ids han inte. Han har även två andra medryttare (varsin dag i veckan) och jag tror de rider honom mera ambitiöst än jag, så på mina dagar brukar jag ta det lugnt. Gå promenad, skritta över lite bommar på ridbanan, ibland bara ta in och borsta, ibland inte ens det. När jag väl rider är det mest skritt för att mjuka upp leder, och lite trav för konditionen.
 
Jag har också tolkat situationen så. Ägarens instruktion till mig: att han kan ”testa” nya ryttare och inte vilja gå fram, men det är bara att vara bestämd, han gör inget ”dumt”. Den enda gång jag försökt uppsuttet stod han dock bara en bit från stallet, hyperventilerade och skuttade åt olika håll, flyktberedd. Det kändes som genuin stress och rädsla, inte som test. Jag satt av och ledde honom till ridbanan för bådas säkerhet. Även det var en utmaning; han skuttade sidleds bredvid mig och flämtade. Väl inte på ridbanan gick luften ur honom som en ballong..
Jag tycker inte att man ska pusha och tvinga så pass gamla hästar alls egentligen. Det är absolut jättebra att hålla igång gamla hästar så att de håller sig fräscha, men den dag de uppenbarligen har lessnat/är rädda/inte vill mer så tycker jag att det är dags att lägga ner. Säger inte att det måste vara så i den här hästens fall, men att ha en massa olika personer som rider på den känns inte schysst när den reagerar så. Jag tycker att man bara ska ha ryttare som känner hästen väldigt väl i den åldern - ryttare som har känt hästen länge och därmed verkligen kan känna vad problemen beror på och vet hur man ska hantera dem (om det är läge att hantera dem alls). Det är väldigt svårt att veta om det beror på osäkerhet/ovilja p g a åldern om man inte känner hästen väldigt väl och vet hur den reagerat tidigare i livet.
Som sagt, mycket bra att hålla igång gamla hästar, men bara så länge och på ett sätt de vill själva. Man måste gå på dagsformen och ha en väldigt bra känsla för dem. Det är min åsikt.
 
Så totalt fyra ryttare per vecka på en 26-åring?
Jag tror inte ägarinnan rider honom längre, hon har en annan häst som hon prioriterar. Så vi är tre stycken. Jag vet inte om de andra två rider varje gång heller. Jag rider ca en dag av tre, de andra dagarna gör jag annat.
 
Jag tror inte ägarinnan rider honom längre, hon har en annan häst som hon prioriterar. Så vi är tre stycken. Jag vet inte om de andra två rider varje gång heller. Jag rider ca en dag av tre, de andra dagarna gör jag annat.

Det kanske är läge att prata ihop ni tre då, och lägga upp ett rimligt schema för en häst i den åldern. Ha en gemensam dagbok där ni skriver vad ni gjort och hur han kändes. Kan nog vara bra att ta ut en erfaren tränare också (ni kan ju dela alla tre på kostnaden) som kan hjälpa er utvärdera och planera. Sen behöver ni regelbundet prata ihop er om hur han går och mår.

Det är bra att hålla igång en gammal häst, men det ska göras med viss fingertoppskänsla.
 
Ja, har tänkt på dagbok. Jag vet att de gjort så förut men inte nu av någon anledning.

Jag och min hästägare har en liten almanacka i stallet där man skriver vad man gjort, hur hon kändes och om det var nåt speciellt som hände osv. Jag kollar alltid i den det första jag gör när jag kommer till stallet och sen anpassar jag ridningen efter vad hästen gjort de senaste dagarna.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 935
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp