Miljöträning & Rädslehantering

Fabian In Memoria

Trådstartare
Är det någon som har genomfört Lina Zachanox on-line kurs Miljöträning & Rädslehantering? Jag köpte den för jag tänkte att min tittiga/nerviga/skvättiga (eller vilket ord som egentligen beskriver honom) skulle kunna lära sig att reagera mindra men har inte haft möjlighet att påbörja den än. Funkar det? Får hem honom efter det som skulle vara uppbyggnad av kondition och muskler inför försäljning, men som nu blir rehab ett tag. Tänkte jag kan ju lika gärna köra lite miljöträning samtidigt.
 
Alltså jag kör mer på det som numera fått ett namn, triggerstapling.
Provar saker och lär mig vad de är rädda för, vill jag rida ut börjar jag med promenader. Låter hästen stanna o kolla.
279170.jpg
 
Jag har gått Lina Zachas första onlinekurs (är väl kanske 5 år sen) och var mycket nöjd. Mycket tankeställare.

Så även om jag inte kan bolla det specifika innehållet i denna kurs med miljöträning, så pratar jag gärna om de filosofiska bitarna (som första kursen hade mkt om).
 
Jag har gått Lina Zachas första onlinekurs (är väl kanske 5 år sen) och var mycket nöjd. Mycket tankeställare.

Så även om jag inte kan bolla det specifika innehållet i denna kurs med miljöträning, så pratar jag gärna om de filosofiska bitarna (som första kursen hade mkt om).
Vad i gick i den kursen?
 
Vad i gick i den kursen?
Den handlade om vårt sätt att förhålla oss till hästen och oss själva. Man kan nog säga att det var en equi-filosofisk kurs. Hästens Autentiska Visdom hette den, finns kvar på autentisk.nu men man kan inte gå den längre, bara de som redan gått kan logga in. Nu när jag tänker efter kanske det är lite mer än 5 år sen, förmodligen ca 8 år 😅.

Zachas första kurser var alltså före Belöningsbaserat lanserades.
 
Den handlade om vårt sätt att förhålla oss till hästen och oss själva. Man kan nog säga att det var en equi-filosofisk kurs. Hästens Autentiska Visdom hette den, finns kvar på autentisk.nu men man kan inte gå den längre, bara de som redan gått kan logga in. Nu när jag tänker efter kanske det är lite mer än 5 år sen, förmodligen ca 8 år 😅.

Zachas första kurser var alltså före Belöningsbaserat lanserades.
Aha! Ja, jag har ju tänkt jobba med lite belöningsbaserat tänk i vissa moment, men jag har nog inte tänkt gå hela vägen och rida på det sättet, om jag nu skulle komma till uppsutten träning. Tänker att miljöträning kunde vara lagom.
 
Aha! Ja, jag har ju tänkt jobba med lite belöningsbaserat tänk i vissa moment, men jag har nog inte tänkt gå hela vägen och rida på det sättet, om jag nu skulle komma till uppsutten träning. Tänker att miljöträning kunde vara lagom.
Så säger många i början 🤭.

Det är svårt att blanda, speciellt på en oinriden häst, men om din häst redan kan ridas med tryck och eftergift och inte har så starka åsikter om att "nu gäller lön för mödan annars får det va" så kan det gå bra. En del hästar kan bli osäkra av att man blandar språk, andra kränkta, vissa bryr sig inte. Se till att alltid använda ett tecken på "nu är det godisträning". Jag har alltid samma väska för att tydliggöra för mina.

Men börja läs lite kurser först :).
 
Så säger många i början 🤭.

Det är svårt att blanda, speciellt på en oinriden häst, men om din häst redan kan ridas med tryck och eftergift och inte har så starka åsikter om att "nu gäller lön för mödan annars får det va" så kan det gå bra. En del hästar kan bli osäkra av att man blandar språk, andra kränkta, vissa bryr sig inte. Se till att alltid använda ett tecken på "nu är det godisträning". Jag har alltid samma väska för att tydliggöra för mina.

Men börja läs lite kurser först :).
Han är 14 och riden mycket! Han är just nu under behandling för hälta och jag kommer köra en längre rehab från marken. Men jag behöver börja om och stärka relationen med denna häst. Vet inte om jag någonsin kommer rida på honom igen:
 
Det kan vara ett väldigt givande projekt :). Kul för hästen med hjärngympa under rehaben också. Tänk efter före du lär in ett trick, eftersom hästen kan börja spontanbjuda på just det tricket.

Jag brukar ha en dutt (ej nafs) med mulen på knuten näve som första trick jag lär in. En del lär in "vända bort huvudet" som första :). Vinka hov är inte så bra att lära in som första, då får du en vevande häst haha.
 
Det kan vara ett väldigt givande projekt :). Kul för hästen med hjärngympa under rehaben också. Tänk efter före du lär in ett trick, eftersom hästen kan börja spontanbjuda på just det tricket.

Jag brukar ha en dutt (ej nafs) med mulen på knuten näve som första trick jag lär in. En del lär in "vända bort huvudet" som första :). Vinka hov är inte så bra att lära in som första, då får du en vevande häst haha.
Haha, jo, jag har koll. Påbörjade lite klickerträning med förra hästen. Hann inte så långt, men lärde in en nostarget som var praktisk när jag ville få henne att böja och stretcha lite.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp