Miljöträning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju rätt sugen på att rida på andra sidan riksvägen så småningom för där finns jättefina trav- och galoppsträckor mellan åkrarna, plus en del trevlig skog. Men för att kunna göra det förutsätter det att herr islandshäst inte bryr sig om den tunga trafiken som blåser förbi i 90 knyck på riksvägen. Ägaren har aldrig ridit över vägen så det är något han inte är van vid, även om han är okej med trafik på mindre vägar. Så idag gick promenaden till stora vägen. Det var en ny promenadväg för honom så det var lite spännande, men jag gjorde lite vanliga övningar med honom medan vi gick, framförallt tempoväxlingar i skritten och halter, ibland någon volt.

Vi stannade cirka 20-30 meter från stora vägen. Han tittade storögt på trafiken som dundrade förbi men rörde inte en fena. Sen dök han ner i diket för att hitta gräs under snön. Det fick han göra. Jag tänkte det skulle bidra till en positiv upplevelse för honom att stå där och äta en stund.

Sen var det dags att gå hem. Då började cirkusen. Han for runt, stegrade sig, bockade och sparkade bakut. Så sjövild har jag aldrig sett honom, även om jag sett en del av den sidan hos honom tidigare. Bra för mig att han hade repgrimma så jag kunde hålla honom och ett spö så jag kunde hålla honom på avstånd ifrån mig. Så småningom kunde vi hitta tillbaka till ordningen igen och resten av promenaden var inga bekymmer.

Det här kommer vi att göra om. Jag är övertygad om att han så småningom kommer bli helt cool med det här.
 

Jag var på en turridning norröver och där gick vi på de mest halsbrytande , ljudliga , stimmiga och "trafikfarliga" ställen :crazy: men hästarna var hur coola som helst. Det var vi som var oroliga och turledaren sa att vi bara skulle lita på islandshästarna. De hade säkert gått där flera gånger och var miljötränade, till skillnad från oss tanter :D. En oförglömlig vecka synd bara att jag inte hade kamera med mig. :( . Jag lärde mig då att korsar man E4 så går hästarna över i bredd. :angel: Vem tänker på sånt när man mest rider ensam i skogen?
 
Jag var på en turridning norröver och där gick vi på de mest halsbrytande , ljudliga , stimmiga och "trafikfarliga" ställen :crazy: men hästarna var hur coola som helst. Det var vi som var oroliga och turledaren sa att vi bara skulle lita på islandshästarna. De hade säkert gått där flera gånger och var miljötränade, till skillnad från oss tanter :D. En oförglömlig vecka synd bara att jag inte hade kamera med mig. :( . Jag lärde mig då att korsar man E4 så går hästarna över i bredd. :angel: Vem tänker på sånt när man mest rider ensam i skogen?
Jag hade ingen aning om att hästarna går i bredd över en så stor väg, men när jag tänker på det så känns det rimligt.

Seniorhästen som jag red var ju också van vid allt möjligt. Den här lilla lurviga killen är inte lika stabil. När jag tog ut honom på grusvägen första gången efter konvalescensen så var han lite stimmig, trots att jag tidigare ridit där ofta. Sen har det gått bättre och sist vi gick där så var han som ett lamm, mycket lyhörd och trevlig. Men med tiden ska väl de där myrorna han har i brallorna ibland, försvinna. De har en tendens att visa sig när vi avviker från det vanliga, har jag märkt.
 
Jag hade ingen aning om att hästarna går i bredd över en så stor väg, men när jag tänker på det så känns det rimligt.

Seniorhästen som jag red var ju också van vid allt möjligt. Den här lilla lurviga killen är inte lika stabil. När jag tog ut honom på grusvägen första gången efter konvalescensen så var han lite stimmig, trots att jag tidigare ridit där ofta. Sen har det gått bättre och sist vi gick där så var han som ett lamm, mycket lyhörd och trevlig. Men med tiden ska väl de där myrorna han har i brallorna ibland, försvinna. De har en tendens att visa sig när vi avviker från det vanliga, har jag märkt.
Min 20-åring kunde få myror i brallan också men då sa jag väl bara Skärp dig eller nåt . :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 774
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag gick jag åter på promenad med grannens islandshäst. Vi är nu uppe i 50 minuter promenad. Han kändes väldigt lugn och trevlig idag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp