Bukefalos 28 år!

Miljonprogrammet

FadeAway

Trådstartare
Jag vet att jag läst/hört någonstans om att en arkitekt som förbjöds att vistas på området eftersom att stora delar rationaliserades bort. Men alltså jag kan inte för mitt liv komma på varifrån jag har tagit till mig detta.
Det är sjukt störigt eftersom jag skulle vilja veta mer om detta.
 
Jag vet att jag läst/hört någonstans om att en arkitekt som förbjöds att vistas på området eftersom att stora delar rationaliserades bort. Men alltså jag kan inte för mitt liv komma på varifrån jag har tagit till mig detta.
Det är sjukt störigt eftersom jag skulle vilja veta mer om detta.
Vill du veta vilket miljonprogram det är?
Har du någon mer info?
 
Låter mycket märkligt alltihopa.

Dels så är inte miljonprogrammet ett område utan ett namn på ett bostadsbyggnadsprojekt. Många tänker höghus i betongförort men det är ingen synonym. I verkligheten bestod 1/3 av låga flerfamiljshus och 1/3 av småhus (villor och radhus).

Vad är det som skulle ha rationaliserats bort från vad?

Att en arkitekt skulle ha förbjudits vistas i ett område (som denne ritat får man anta) låter väldigt konstigt. Dels för det borde vara omöjligt lagligt. Och dels för att miljonprogrammet som sådant och husen som uppfördes beslutades av politiker. Inte av arkitekten som fick i uppdrag att rita.
 
Låter mycket märkligt alltihopa.

Dels så är inte miljonprogrammet ett område utan ett namn på ett bostadsbyggnadsprojekt. Många tänker höghus i betongförort men det är ingen synonym. I verkligheten bestod 1/3 av låga flerfamiljshus och 1/3 av småhus (villor och radhus).

Vad är det som skulle ha rationaliserats bort från vad?

Att en arkitekt skulle ha förbjudits vistas i ett område (som denne ritat får man anta) låter väldigt konstigt. Dels för det borde vara omöjligt lagligt. Och dels för att miljonprogrammet som sådant och husen som uppfördes beslutades av politiker. Inte av arkitekten som fick i uppdrag att rita.


Det var ett område under denna byggtid. Givetvis omfattar det inte hela miljonprogrammet. Det som rationaliserade bort var storlekar på fönster och grönområden.
 
Du skriver väldigt svårbegripligt.
Har arkitekten förbjudits att vistas i området av myndigheter? I samband med att hen blivit upprörd över att ritningar ändrats kanske?
Eller har dom boende blivit så upprörda över den lägre standarden att arkitekten blivit förbjuden att vistas i området för att risk fanns för att någon skulle ge sig på hen?
 
Men vem var det som förbjöd arkitekten tillträde? Byggherren, kommunen, andra? En snabb goggling hittar ingenting. Du kan inte ringa in det lite mer?
 
Det var ett område under denna byggtid. Givetvis omfattar det inte hela miljonprogrammet. Det som rationaliserade bort var storlekar på fönster och grönområden.

Okej, fast det låter fortfarande jättemärkligt. Även om arkitekten hade ritat hus helt utan fönster och med noll grönytor i området så är det ju fortfarande stadens politiker som har bestlutat om att huset ska byggas, och hur det ska se ut.

Då låter det troligare att invånarna i någon sorts arg upprörd mobb skulle ha jagat bort arkitekten som försökte besöka området. Men det säger ju isf mer om invånarna än något annat.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
967
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
882
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp