Min 3-åring är viiiild... hur ska jag göra??? *långt*

S

Sidney

Har som sagt bara haft min häst i tre veckor, och vi håller som bäst på att lära känna varandra. Jag har ridit honom några gånger, visserligen bara i skritt och trav ute i naturen, men han svarar på hjälperna, är framåt men inte rusig. Lite unghästig förståss, men modig.

Nu till mitt problem; Jag vill kunna jobba min häst från marken, och tycker dessutom inte att man rider en unghäst 6-7 dagar i veckan. Jag vill variera träningen, med promenader, tömkörning och löshoppning bla.

Jag har gjort tappra försök att promenera med min häst, men vi har stora problem. Han har överskottsenergi som jag inte vet hur jag ska bli av med. Han busar och idag höll det på att gå riktigt illa då han kickade mot mig och jag fick släppa linan. Självklart handlar detta också om ledarskap, vilket jag naturligtvis kommer att jobba intensivt med från och med nu!

Hur gör ni med era 3-åringar? Inte rider ni väl varje dag? Hur ofta rider ni och vad gör ni för att variera träningen? Hur har ni gjort om ni haft problem, och vilka problem har dykt upp för er?

Kvinnan i mitt stall (som är duktig dressyrryttare) sa idag att det är trist för hästen att promenera (vi klättrar små vallar, går serpentiner och i varierad terräng så gott det går här nere i platta Skåne), och att jag borde rida honom istället. Hon menar att skritta 7 dagar i veckan inte skulle göra någon skillnad, men jag tycker inte man ska sitta på en 3-åring så ofta, och där ändrar jag mig inte. Vad tycker ni? Kvinnan i stallet blev nästan sur på mig idag, och jag tror att hon tycker att jag inte aktiverar min häst :confused:
 
Givetvis måste du kunna hantera din häst även från marken hur trist han än tycker att det är. Att sparka mot sin matte är fullständigt oacceptabelt och den typen av beteende (när hästen hotar med våld, eller rent av genomför hotet) är de enda gånger jag propagerar för att man tillrättavisar snabbt och även kanske till och med med slag. Det är ju beroende av om man kommer åt det med ens. Blir det försent har man ju försatt sin chans och hästen kan ändå inte koppla det till sin handling.
Starta i paddock och se till att ha ett långt rep så att hästen har en del spelrum och du inte tappar den. Sedan är det bara att lära hästen stå still och bli berörd överallt även ute, gå framåt i precis den fart du vill och stannar när du vill. Använd hela din kropp till att visa hästen vad du vill att den skall göra. Träna och se om du kan få en mänsklig kompis till att förstå vad du vill att hon skall göra, bara genom att använda ditt kroppsspråk först, så förstår du vad som krävs.
Jag har aldrig upplevt att hästar tycker att det är tråkigt att hanteras från marken. Inte när de ser en som ledare och man hittar på saker hela tiden. Går i olika riktningar, stannar, går åt sidan. Vandrar i skogen och tittar på allt möjligt man kan hitta där ute i skogen. :D Det är ju ett äventyr ni är ute på ihop och du visar vägen och visar mod genom att gå först om hästen tycker något är läskigt.
Vad det gäller ridning så tycker inte jag att man rider mer än sådär en halvtimme varannan dag och då in långsamma gångarter på en häst som nyligen fyllt tre. Sedan ökar man på under året och ger även gärna några veckors vila från ridningen då och då.
 
TAck för ditt svar!

Jag har haft unghäst tidigare, även om det är väldigt många år sedan nu, och vi gjorde massor tillsammans på marken. Hon tyckte aldrig det var trist och vi hade inga stora ledarskapsproblem (köpte henne som ohanterad 2 åring).

Hästen jag köpt nu går bra att hantera i lina i padocken. Han kan visserligen inte så många kommandon än (vet inte riktigt hur de gjort då de ridit in), men förstår saaakta aaav. Han går i lugnt tempo och lyssnar på röst och smackningar. Gör halt då jag ptroooar mycket.

När vi är ute och går gör han också halt när jag stannar, men sen är det som om det "slår över" någon gång under promenaden, ofta på hemvägen. Självklart är det inte acceptabelt att kicka mot mig, men det är omöjligt att bestraffa i en sådan situation (förutom att vara arg på rösten) då jag är alltför långt från hästen för att handgripligen göra något.

Han är också mycket snäll i stallet, och jag kan röra honom överallt. I hagen likaså, där han är mycket sällskaplig. Just nu litar jag inte på honom dock (och han förmodligen inte på mig), men självklart ska vi jobba med det!
 
Detta med överskottsenergi: En unghäst behöver vara ute hela dagarna i stora hagar o leka med jämnspelta, det är grunden. Sen en bra foderstat - lagom med havre. En rymlig box till natten med mkt att titta på o nåt att göra när man inte sover. :)
Sen är ju alla dagar olika - kommer det ett jättesprall när man precis kommit iväg på promenad - så är det bättre att få gå tillbaks till hagen o spralla av sig det värsta först - o sen gå. ;)
Ibland kan de gå o "ladda" för alla intryck o "spöken" tills de exploderar - då är det bra att vara förutseende o planera turen så att det inte blir FÖR mkt "spöken" och kanske trava en sträcka ibland för att släppa loss energin.
Lär känna hästen i lugn o ro utan prestationskrav - och bry dig inte så mkt om vad andra tycker runt omkring. Gå på känslan av vad som fungerar o känns rätt. :cool: Ju mer variation desto roligare blir det ju - även om en viss kontinuitet ger trygghet - att man känner igen en runda etc. Ridningen är inte bråttom.
Hoppas jag gett dig ett bra stöd. Lycka till! :banana:
 
Tack för ditt svar!

Ja, jag har inte krävt så mycket av min häst då jag ju haft honom så kort tid. Allt har gått förhållandevis bra, men jag känner att jag måste komma till rätta med att han fösöker kicka mot mig och sticka iväg... Jag upplever inte honom som speciellt "laddad" heller och försöker ge honom möjlighet att både trava och galoppera av sig... dock utan direkt resultat :crazy:

Han går ute dygnet runt fortfarande (vi har stora hagar, tyvärr platta men möjligheten till mycket spring finns!). Hanstår inne ett par timmar/dag och får mat, bli borstad osv. För övrigt fodrar vi med hö i hagen minst 3 gg/dag. Tyvärr har hans jämnåriga kompisar åkt iväg, vilket jag tror kan ha betydelse för honom. Han har en lite äldra valack till kompis nu, som tyvärr inte är så pigg på att busa... Senare i höst kommer unghästkompisen tillbaka.

Håller med dig om att ridningen inte är bråttom, men det är svårt när man har andra i stallet "mot" sig. Jag brukar inte lägga mig i hur andra sköter/hanterar sina hästar, om de inte ber om det, men vissa har ett stort behov av det har jag märkt :(
 
Bara för att du ska få veta hur någon annan gör:
Jag "arbetar" min 3-åring ca 4 dagar i veckan. Vanligtvis tömkör jag en av dagarna och rider de andra. Jag försöker varva uteritt med ridning på bana. För tillfället rider jag i 20-25 minuter. Upplägget såg ungefär likadant ut i våras och nu har jag satt igång igen efter 10 veckors sommarvila.

Målet är att jag vid årsskiftet kan rida ca 45 minuter 4 dagar i veckan + lättare arbete (t ex tömkörning) ca 2 ggr/vecka. I vår ska hästen grundutbildas i hoppning under ryttare. Hästen går naturligtvis ute i stora hagar tillsammans med kompisar (nu fortfarande dygnet runt). Jag tycker INTE man ska sitta på en 3-åring 6-7 dagar i veckan!
 
Du har inte haft din häst så länge om jag förstått rätt. Börja om från början-är mitt råd. Du säger själv att det är problem med ledarskapet och då är det ju bra att börja med mycket markträning för att stärka ditt ledarskap. Det finns flera ledarskapslekar som är bra att börja med. Titta på NH sidorna och/eller sök på "seven games". Varva dessa lekar med att rida ett par kortare turer i veckan. Mer än så skulle inte jag rida en treåring. Lägg in longering eller tömkörning någon dag också. När ditt ledarskap blir mer befäst kan du börja gå promenader igen. Ha helst hästen i kapson när du är ute och går (men det kanske du redan har?)
Lycka till ifortsättningen
Jag kan bara tillägga att min treåring är tvärtemot din häst. Min är sååå uttråkad när vi är ute och går att det knappt är styrfart på oss. Så olika det kan vara.
 
Hej!

Visst är det roligt med unghästar! Har själv en underbar treåring som vi haft nu i ungefär 3-4 månader.

Vi hade samma problem som du i början, när vi gick ut och promenerade så kunde han få lite "spel" eller vad man ska kalla det. Han stegrade sig och busade lite väl nära om man säger så. :crazy:

Vad vi gjorde var faktiskt att vi skrittade ut en kort bit med ryttare samtidigt som en av oss ledde honom. Grejen är den att han hade aldrig tidigare (innan vi fick honom) blivit riden ute eller kommit ut överhuvudtaget faktiskt mer än i hagen, sä det kanske inte var så konstigt att det var spännande. :)

Iallafall. Sen la vi ner det lite när han blev släppt på sommarbete. Vi ville under sommaren utnyttja skogen som betet låg vid, eftersom vi har väldigt ont om skog där vi står i vanliga fall. Så nu, sen juni, har vi bara ridit ut max 3 ggr/vecka i skog och mark :). Han har haft möjlighet att hitta sin egen framåtbjudning och lyfta på benen osv, det har varit helt underbart. Han har även haft ett par veckors vila då han fått gå och mysa med sina kompisar i hagen som oxå är kuperad. Och nu är han som en helt annan häst! Han har verkligen utvecklats bara under sommaren :love:. Han känns mycket stabilare och tryggare.

Man märker att dessa månader har behövts på flera olika sätt, t.ex. för att verkligen lära känna varandra ordentligt och få honom att lita på en. Men oxå att vilan gjort sitt och att kunna gå ute i skog och mark och haft riktigt roligt tillsammans!


Jag tror det är viktigt att låta det ta sin tid, att lära känna varandra, att bygga upp ett förtroende. Sen håller jag absolut med dig om att inte rida så många dagar/vecka. Sen måste jag nog slå ett slag för viloperioder, de är underskattade, de gjorde underverk för min pålle.

En enkel grej om det nu "bara" var fråga om överskottsenergi, släpp honom i paddocken lite innan och låt honom springa av sig.


jag tror att hon tycker att jag inte aktiverar min häst
Det finns ju massor av andra sätt att aktivera hästen på än att rida!

Lycka till med din treåring!
 
Tack för ditt svar!! Det är roligt och lärorikt att höra hur andra med unghästar gör :)

Jo, vilan är ytterst viktigt! Och att lära känna varandra! Det är just därför jag vill arbeta från marken också, även om jag rider ett par dagar i veckan och det funkar bra. Har ridit både själv och med sällskap. Hittils har han inte fösökt dra iväg eller busa några stora bus med mig på ryggen.

Jag tror inte min häst blivit hanterad vid handen speciellt mycket hos uppfödaren, och säkert är det delvis därför han gör som han gör.

Jag tycker att jag aktiverar min häst. Går, rider, longerar och tränar kommandon i padocken. Jag gör något varje dag, men ibland är det bara pyssel i stallet. Snart börjar löshoppning och jag ska också börja tömköra.

Det är jobbigt dock när andra lägger sig i och kritiserar... jag känner mig påhoppad och förstår inte varför inte jag kan får göra som jag vill då jag inte skadar någon :confused: Antar att jag får bli lite bättre på att stänga öronen :D
 
Jag tycker ditt upplägg låter jättebra! Nu är jag absolut ingen expert av ngt slag, men jag tycker det verkar jättebra! Du aktiverar ju honom jättemycket! Det är precis såna grejer jag menar, man måste ju inte rida för att aktivera som sagt. :bump:

Jag tror allt kommer gå jättebra, det låter som det iallafall!
 
Just "duktiga dressyr ryttare" eller för den delen folk som anser sig :devil:-igt duktiga på det ena och det andra träffar man överallt. Och tänk så olika de alla tycker! Om alla var så :devil:-a duktiga skulle de väl ha rätt allihop och då borde de väl också vara mer överens?

Nej, jag har lärt en sur läxa av en sådan "duktig" typ (höll på att ta kål på häststackarn) och har sedan dess fått lära mig att ta reda på saker på egen hand för att ha bättre underlag för mina beslut, kunna stå emot dumma påtryckningar och känna mig någorlunda säker på mina val.

Man kan och bör visst lyssna på råd, men inte utan att ta reda på vad de grundar sig på, vad det finns för fakta underlag, erfarenhetsunderlag, resultat. Sedan kan man värdera råden och avgöra om de passar en själv och sin häst eller ej.
Välj vilka du tycker verkar vettiga att lyssna på, plocka råd från olika håll och försök sätta ihop din egen "handbok" för hur du tycker hästen bör skötas. Du låter som en vettig person, det klarar du. Låt de andra tjura om de vill det, det blir ju upp till dem, men stå på dig.

Min unghäst är dryga 3,5 och rids sedan två månader en - två gånger i veckan, mest i skritt och lite trav i upp till en halvtimme. Sedan lite promender, tömkörning och löshoppning på det, men hon står helt varannan dag och har nyss haft en veckas helvila. Men vi har snarast lite sommarfetma och -lathet att jobba bort, så några överskottsenergiska bocksprång har vi sluppit.

Löslongering har jag haft stor nytta av vid tidigare faser när hon haft enorm överskottsenergi. Har använt det för att både markera ledarskap och låta henne få utlopp för en massa energi. Har hon tagit ut sig ordentligt (när hon bara sprungit och sprungit och inte alls velat sakta av) så har hon varit lugn i en - två veckor. Det har väl med glykogenförråden att göra - töms de spritter det mindre i kroppen, de blir rejält trötta och behöver vila lite efteråt. Löshoppning är säkert en jättebra idé - hoppen kan kanalisera ut en hel del bock-energi. :D
 
Nej, jag har inte haft kapson på min häst. Har funderat på att köpa dock. Jag har lett i grimman, eftersom jag är emot att leda i träns. Min häst har dessutom lite problem med sina tänder just nu, varför jag är extra försiktig med hans mun.

Detta är ytterligare en sak som vissa runt i kring mig har svårt för, att jag har valt att hantera min häst i grimma...

Tack för dina synpunkter! Jag ska den närmaste tiden jobba med ledarskapet, vilket jag också tycker är mycket viktigt!! :)
 
TACK!!

Det är värderfullt för mig att höra hur ni andra gör med era 3-åringar!! :D
 
Ja, du har helt rätt!

Jag måste ju gå min egen väg och göra vad som känns rätt för mig. Självklart vill jag lyssna på andra, men det är som du säger att det gäller att ta ställning och ifrågasätta det man hör...

Jag har också endel liknande erfarenheter i bagaget, där jag lämnade lite för stort ansvar på en annan person som visade sig stjälpa mer än hjälpa... Nåja, förhoppningsvis lär man sig av sina misstag!

Jag skulle så gärna vilja löslongera, men vi har en padock som är inhägnad med enbart elsnören, och jag vet inte om jag vågar släppa honom i den... önskar så att vi hade en padock med vanligt staket :crazy:

Tack för att du delar med dig av hur du och din 3-åring gör!
 
P behöver aktivera hjärnan med problem för kroppen, ex cavaletti, slalom, löshoppning osv.

När vi är i skogen så går vi off-road och ibland på stigar.

Hon går som handhäst och jag tömkör överallt.

Hon är riden några gånger men har haft problem med bakändan, ska börja ridas igen när jag hittar en bra sadel.

Jag skulle börja på noll, dvs kunna bli borstad och ledd snällt och fint till och från hagen och sen bygga på.

P säger till när vi jobbat för mkt, ibland går det bra tre dagar på raken, ibland bara en och ibland flera veckor i sträck. Det beror på om vi har gjort ngt nytt för huvudet. Kroppen är rätt så vältränad och orkar massor.

Så jag skulle aktivera aktivera aktivera men akta mig för att överstimulera.

Och gör det efter eget huvud i samråd med någon du känner som har trevliga hästar som går att hantera i alla situationer.
 
:bow: Jag, med en tvååring som blir en treåring en vacker dag :smirk: smyger in och tackar för alla tips och synpunkter.
 
Hej
Tänkte bara komma med ett litet tips till. Bygg några kavalettibockar. Det har jag gjort och de är användbara till så mycket. I början kan du ju leda hästen över dem. Sedan kan du använda dem när du longerar. Hästen tycker säkert att det är väldigt roligt samtidigt som den faktiskt får nyttig träning. De är ju lika användbara vid ridning.
Lek och ha kul med din häst och strunta i vad "försåsigpåare" tycker om ditt sätt att träna din häst.
Du är ju helt inne på rätt spår.
 
Mitt 3,5 åriga sto är en mycket envis dam, men hon vet att jag är envisare och att jag alltid vinner men man måste försöka :D
Jag är ute och går med henne mycket, det är jätte kul!!
Hon brallade åxo med mig i början, sprang runt eller förbi och småbockade, jag blev såklart lite osäker och tog hjälp av en NH instruktör.
Hon hjälpte mig med träningen en gång i veckan.
Vi markarbetade henne i rundpaddck lös,( dansa med hästar) och jag lärde mig mycket, det gjorde även min häst.
Först när det funkade i paddocken och hon kunde bli ledd på olika sätt och förstod, var hon skulle gå när vi var ute och promenerade.

Detta hände efter jag hade köpt henne, då blev hon 2 år, och hon är nu en riktigt pärla.
Hon litar på mig.
Nu går hon för andra gången på ett stort naturreservat(sommarbete) bland andra hästar och lär sig flockbeteendet ( detta har hjälpt henne mycket isamband med den övriga träningen)

Hon är inkörd, så till jul ska vi skotta snö på gården :D!!

Nu när hon kommer hem ska jag påbörja inridningen.
Hon är sutten på och kan de sju lekarna (NH)

Vi har utvecklats tillsammmans, och vi lär oss alltid något nytt, och detta tack vare min NH instruktör!!

Nu i sommar har jag hjälpt henne med två unghästar, och jag har sugit åt mig all kunskap hon delat med sig.
:bump: :rofl:

Mitt tip:
Hitta någon du trivs bra med som kan, som du vill
Lyssna på dig själv, där finner du sanningen
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
332
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp