Min 5 åring är förbytt

namebyvi

Trådstartare
Min kära 5 åring som är en islandskorsning har blivit som förbytt.
Från att alltid varit genomcool i alla lägen, har hon nu börjat få nerviga "flippar".
Hon vågar inte längre gå ut på promenad själv, hon fick häromdagen nys på en hingst som hon visade upp sig för och ville till då kickade hon mot mig rusade några varv i full galopp slet sig och drog iväg i full fart ut på en åker. Vi har ridit förbi den hingsten tidigare, då med annat sällskap. Även gått förbi hyffsat lungt. För några v sedan gjorde hon samma sak med ett sto i en hage. Hon flyger i luften av ingenting, men enbart när vi är ute och går. På gården är hon som vanligt.
Vad har hännt? Hon hade föl i sommras, kan det vara ett skäl till att hon blivit som förbytt. 😳 Tänkte börja rida in henne ordentligt nu, men känns ju som att vi är tillbala på ruta - 1....
 
Min kära 5 åring som är en islandskorsning har blivit som förbytt.
Från att alltid varit genomcool i alla lägen, har hon nu börjat få nerviga "flippar".
Hon vågar inte längre gå ut på promenad själv, hon fick häromdagen nys på en hingst som hon visade upp sig för och ville till då kickade hon mot mig rusade några varv i full galopp slet sig och drog iväg i full fart ut på en åker. Vi har ridit förbi den hingsten tidigare, då med annat sällskap. Även gått förbi hyffsat lungt. För några v sedan gjorde hon samma sak med ett sto i en hage. Hon flyger i luften av ingenting, men enbart när vi är ute och går. På gården är hon som vanligt.
Vad har hännt? Hon hade föl i sommras, kan det vara ett skäl till att hon blivit som förbytt. 😳 Tänkte börja rida in henne ordentligt nu, men känns ju som att vi är tillbala på ruta - 1....

Oklart om detta är anledningen till din hästs flipp men min nyblivna 5åring har också nån sorts flipp. Tror det är vädret. Eller nåt.

Min plan är att göra saker som funkar tills han lugnar ner sig. (och att se till att han får utlopp för sin överskottsenergi iom att underlaget i hagen gör att de mest står still just nu)
 
Kan hon ha brunstat när ni passerade hingsten?

Min medryttarhäst blir alltid mer intresserad av alla andra hästar när vi rider ut när hon brunstar. Hon är betydligt äldre än 5 år.

En del hästar har mer energi på vintern när det är kallt. Mer energi = fler spöken och större reaktioner på allt. Kan det vara nåt sånt?
 
Min kära 5 åring som är en islandskorsning har blivit som förbytt.
Från att alltid varit genomcool i alla lägen, har hon nu börjat få nerviga "flippar".
Hon vågar inte längre gå ut på promenad själv, hon fick häromdagen nys på en hingst som hon visade upp sig för och ville till då kickade hon mot mig rusade några varv i full galopp slet sig och drog iväg i full fart ut på en åker. Vi har ridit förbi den hingsten tidigare, då med annat sällskap. Även gått förbi hyffsat lungt. För några v sedan gjorde hon samma sak med ett sto i en hage. Hon flyger i luften av ingenting, men enbart när vi är ute och går. På gården är hon som vanligt.
Vad har hännt? Hon hade föl i sommras, kan det vara ett skäl till att hon blivit som förbytt. 😳 Tänkte börja rida in henne ordentligt nu, men känns ju som att vi är tillbala på ruta - 1....
Det är inte så enkelt som att hon börjat brunsta? En del ston i stallet hos oss har börjat få lite brunstkänningar. Och det kunde ju förklara responsen på hingsten, menar jag.
 
Det är inte så enkelt som att hon börjat brunsta? En del ston i stallet hos oss har börjat få lite brunstkänningar. Och det kunde ju förklara responsen på hingsten, menar jag.

Jag är övertygad om att min medryttarhäst brunstade i vintras. Hästarna vi passerade på en uteritt blev tossiga när vi red förbi. Även såna som vanligtvis inte bryr sig. Speciellt en som jag inte vet om det var en hingst eller ej då den hade täcke på sig. Tur att staketet var extra högt för annars hade den nog hoppat över. Medryttarhästen var också lite tossig men är äldre, hyfsat klok och lydig så det gick bra. Men hon verkade tycka att det var läskigt med den starka reaktionen från den andra hästen.
 

Ja jag vet inte varför jag inte tänkt på det innan men det var en tjej som upplevde sin häst oliksidig nu och sen läste på sin Equiterapeut facebooksida att;

"I januari händer det mycket med våra hästars päls, många upplever hästarna irriterade och ilskna vid borstning, täckespåtagning och vid sadling /selning. Det beror på att hårsäckarna förbereder sig på att fälla vinterpälsen och låta sommarpälsen komma upp mot ytan, den här processen brukar ta 3-6 v innan fällningen kommer igång och det är igentligen då hästen är som mest känslig.

Mitt råd är att ha så mycket tålamod det går fram till fällningen kommer igång, ta lite tid med täckespåtagningen, sadling /selning, borsta minsta möjliga och med borstar hästen står ut med, lägg eventuellt renskinn under sadeln som irriterar mindre, lägg bara på täcken med blank insida osv.

Låt hästen gå utan täcke några timmar om det är sol och vindstilla så den kan tillgodogöra sig D-vitamin.
Under den här tiden kan hästen också vara väldigt ojämn i arbetet, ena dagen känns den fantastisk medan nästa dag är den knappt ridbar, ta varje träningspass för vad det är, gör det som ni tycker fungerar de dåliga dagarna eller bara ta en promenad eller lugn joggingtur.

Det kommer inte vara för alltid och det är den här tiden alla mår bra av lite kravlös motion eller viloperiod."
 
Jag tror att en del femåringar får en sådan tonårsperiod... Har hört förra säga samma sak.
Jag hade en liknande upplevelse med min fjording. Från världens coolaste unghäst till en ombytlig tonåring.
 
Min häst är 6år och får tok-perioder ibland, allting är jätteläskigt och han jagar upp sig för minsta lilla. Ibland är den perioden en vecka, ibland 2 veckor. Brukar sänka alla krav på honom då, släpper honom lös på inhägnat område så han får springa av sig lite och låter honom vara annars. Han har alltid fått sånna perioder under de åren jag ägt honom, annars är han trygg och glad. Brukar oftast hänga ihop med årstiderna 🤷‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp