Min älskade Floor

Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par veckor sedan också men hämtade sig då snabbt med värme och extra mat. Vet inte om detta är relaterat. Tack och lov så äter hon själv iallafall! Jag har fått tid hos min vanliga veterinär 10.30 men de kan inte göra så mycket mer än röntga för urinsten så jag ska ringa till en annan klinik så fort de öppnar och hoppas på att de har tid.

Detta känns så jävla hopplöst! I princip varje gång jag försökt rädda sjuka marsvin de sista åren så har det slutat med att de dör ändå eller jag fått avliva dem pga komplikationer 😭 Epica lyckades jag rädda för knappt ett år sedan men inte Onesie, Tangle, Trassel, Elli, Trubbel eller LS 😭 Bonnie, Nathalie och Lonlon fick jag avliva för de var så pass gamla att det hade inte varit snällt mot dem med operationer. Och Nosti som bara låg död en morgon. Och detta är bara senaste 3-4 åren 😭

Floor är min ögonsten! Jag älskar henne så att det gör ont! Jag älskar såklart de andra också men Floor har något extra.
033CCF7F-6640-4C18-B402-229CDEDDCE60.png
 

Hon ligger och pendlar mellan 795-810g så fortfarande stabilt men alldeles alldeles för lite. Hon äter fortfarande allt hon kommer över, utom recovery som jag får tvinga i henne ungefär varannan gång. Ger henne 1-2 gånger om dagen nu. Hade velat ge mer men jag är så fruktansvärt trött så det är svårt när hon krånglar. Hon har börjat få lite pellets och ärtplättar på morgonen och det är mycket uppskattat! Stänger in henne på övervåningen med sin pellets och så får resten sin på nedervåningen. Hö vräker hon i sig och när de får grönsaker får jag stå vakt för hon slukar sina och stjäl sedan de andras 😅 De har fått paprika utöver morot och gurka sista dagarna och även det verkar magen tåla.

Så fortsatt stabilt, men jag vill ju se förbättring!
Fortsatt stabilt är jättebra. Att hon klarar paprika också, för den är ju en utmärkt C-vitaminkälla. Recovery en gång om dagen borde räcka nu, när tarmarna fått en chans att börja återhämta sig. Får hon fortfarande Metacam?

Det kan ta tid innan de börjar gå upp efter en sån här pärs, för min hane tog det många månader innan uppgången kom.

Håll ut!
 
Jag har inte vägt henne idag ännu. Igår låg hon på 808g och det känns helt okej, men hon brunstar idag så gissar att hon kommer ha tappat lite igen.
Hon har sjukt mycket energi och är hur glad som helst. All mat (utom recovery) försvinner fortare än blixten. Jag har börjat ge pellets på morgonen när jag går upp och tar min medicin och hon har lärt sig jättefort att hennes mat serveras på övervåningen så hon far upp som ur en katapult och nästan rycker skålen ut min hand om jag inte är tillräckligt snabb att ställa ned den 😂 De andra får sin pellets på nedervåningen men de äter bara lite lagom. Floor får jag begränsa för hon hade nog ätit sig sjuk igen annars.

Så det känns verkligen som att det går åt rätt håll nu! Så nu är det bara att vänta på att vågen ska börja ticka uppåt. Jag tror också att det kommer att ta ett tag
 
Fortsatt stabilt är jättebra. Att hon klarar paprika också, för den är ju en utmärkt C-vitaminkälla. Recovery en gång om dagen borde räcka nu, när tarmarna fått en chans att börja återhämta sig. Får hon fortfarande Metacam?

Det kan ta tid innan de börjar gå upp efter en sån här pärs, för min hane tog det många månader innan uppgången kom.

Håll ut!
Glömde i förra inlägget. Ingen metacam sedan i lördags och varken gaser eller ont någonstans!
 
Det förstår jag absolut! Jag minns hur glad jag blev när min pojk äntligen började öka i vikt efter sin första omgång magproblem.
Ja, det har verkligen lyst upp mina dagar när jag har vägt henne nu när hon har ökat så bra 😍 Jag vågar fortfarande inte hoppas på för mycket för det kommer säkert att komma något bakslag men jag känner mig hoppfull!

Och TACK för all hjälp! Jag hade aldrig tänkt på att ta bort spannmål och då hade hon troligen varit död istället för att fara runt som en glad guttaperkaboll
 
Men hon är väldigt missnöjd just med rostemackorna för hon fick alltid en liten kant innan men det vågar jag ju inte nu så hon fick en bit gurka istället. Hon och Yannis har ständigt fullt ös och drar även med sig både Ailyn och Sirenia på popcornrace med jämna mellanrum. Kan inte minnas när jag hade en såhär rolig och harmonisk flock senast 😍
 
Men hon är väldigt missnöjd just med rostemackorna för hon fick alltid en liten kant innan men det vågar jag ju inte nu så hon fick en bit gurka istället. Hon och Yannis har ständigt fullt ös och drar även med sig både Ailyn och Sirenia på popcornrace med jämna mellanrum. Kan inte minnas när jag hade en såhär rolig och harmonisk flock senast 😍
Det är verkligen jättebra att hon rör sig. Rörelse är bra för matsmältningssystemet, och allt som är bra för matsmältningssystemet är bra för Floor. Viktuppgången kan ta väldig tid, speciellt när hon är så aktiv, men det gör inte så mycket.

Det som är viktigt på riktigt är att hon mår bra och är lycklig.
 
FAN! Jag glömde ta ut pelletsen när jag släppte ut Floor och när jag kom tillbaka till köket satt hon och mulade i sig för fullt 😫 Jag vet inte hur mycket hon hann få i sig men med tanke på takten hon äter så kan det vara en hel del. Så nu är det bara att hoppas på att vi inte får börja om helt från början. 😞
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 068
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp