Min älskade hund.. Hjälp?

Glimten

Trådstartare
Jag har en 15 årig Golden som igår kväll drabbades av plötslig yrsel.
Han blev orolig, kunde inte kontrollera bakdelen riktigt (som redan är lite försvagad) och lutade åt höger. När han la sig ner hade han huvudet snett åt höger hela tiden och vänster ögra rullade då och då.

Jag ringde genast vet. som sa att det lät som en godartat (långt namn som jag inte minns)? Det fanns ett namn på detta sa hon och hon sa att det antagligen skulle gå över. Det första som skulle sluta var rullningarna med ögonen, att han lutar med huvudet skulle fortsätta ett lite längre tag.

Han sov ingenting inatt, var orolig och så fort någon av oss rörde på sig i sängen så reste han sig upp.
Nu ligger han här brevid mig och sover och är helt utmattad.
Han är fortfarande yr, huvudet lägger han långsamt åt höger när han lyfter det från golvet och han är bara gått korta sträckor.
Vet. sa att det var bra ifall han gick runt lite idag, men han är ju så trött nu med tanke på att han inte sovit nåt inatt så det är knappt att tänka på...

Han var glad i morse, viftade på svansen och han är lugn nu, men jag är så orolig ändå.

Vi vet inte alls hur vi ska göra, och jag vill gärna höra era synpunkter på det här och om ni har varit med om det själva?

Han har inte kräkts och dricker lite vatten, men vill inte äta.
Han var jättepigg igår, helt som vanligt, men så sa det bara pang verkar det som.

Han är så pigg i vanliga fall, han busar, äter och har livsglädje.

Jag är helt förvirrad, vet ingenting..
Jag vet inte vad som är rätt och vad som är fel, det enda jag vet är att mitt hjärta är trasigt och att min älskade hund plötsligt har blivit gammal :cry:
 
Sv: Min älskade hund.. Hjälp?

Låter som en "tia-attack" som gamla kan få. Det är en mindre propp som ger strokesymptom i stora drag beskrivet. Det brukar vara symptom som yrsel, förvirring och snedhet under en kortare tid (ca 10 minuter) och sedan blir de som vanligt igen. Vår gamla labrador som skulle ha fyllt 15 år idag hade ett par sådana attacker förra året, men de kom inte tillbaka sedan. Däremot avlivades hon för ett par veckor sedan pga en tumör som började växa i galopperande fart.
Eftersom din hund fortfarande verkar sned och trött borde du nog söka vet och utesluta att han har fått en stroke.
Visst är det hemskt när tiden börjar rinna ut för de gamla? 15 år på en retriever är ju hemskt gammalt och jag är så glad att vår Tilda inte behövde bli så sjuk att hon led. Vi tog bort henne innan det gick så långt.
Hoppas att det inte är allvarligt och att din vovve blir bättre.
 
Sv: Min älskade hund.. Hjälp?

tack för ditt svar.
Ja, jag ska låta han vila lite mer och ringa veterinären igen lite senare tänkte jag.
Han vaknade precis och åt upp sin mat och gick ut i solen och ligger där och solar nu och vädrar lite. Han ramlade några gånger när han kom ut men balansen tycktes bli bättre ju mer han gick. Han träffade på lite hästar och människor här utanför och han betedde sig som vanligt, men som sagt, balansen är inte med han än.. usch.
Jag hoppas han blir bättre, samtidigt vet jag att jag måste tänka på hans bästa.
 
Sv: Min älskade hund.. Hjälp?

Jag vet inte mycket om hundars åkommor men jag tycker också din beskrivning liknar stroke. Jag skulle nog göra som du; vänta en kort tid till för att se om det blir ytterligare bättre, så länge det inte verkar gå någon direkt nöd på hunden utan den repar sig, men så fort den blev sämre eller om det inte går över inom en dag eller två skulle jag söka veterinär.

Men jag kan inget om hundars hälsa, i stort sett. Bara tänker att vad skan vet göra; kan han lindra, hjälpa, eller kan man bara vänta och se resultatet?
 
Sv: Min älskade hund.. Hjälp?

Nu har jag ringt vet. igen då Lodde (som hunden heter) kräktes.
Vet. sa att det inte var någon fara och att jag skulle ge han en vecka på sig att repa sig. Så länge det inte blir sämre skulle jag inte komma in med han sa dom.

Den här gången pratade jag med en annan veterinär och med tanke på att båda två verkar ganska lugna och tror på att han kommer bli bra så försöker vara lugn och tänka positiva tankar.
Jag ska ge han grötris nu istället för hans vanliga mat för att se om det blir lite bättre för magen åt han då.

Vet. sa även att de inte finns några mediciner att ge, utan jag ska som sagt bara avvakta.. Han är trots allt lugn och det största bekymret han har nu är balansen.

Han har legat ute i solen hela dagen och solat sig, och jag hoppas han blir lite bättre snart. :(

Det började på V förresten... mitt minne är verkligen inte bra.
Vest... Verb.... någonting sånt! Fast bra mycket längre förstås..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp