Min älsklingshäst ska säljas - hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför öht skriva att någon är bortskämd? Trådskaparen undrar över situationen och en del kontrar med att TS är bortskämd. På vilket sätt är det konstruktivt?
Kanske nyttigt att hör att inte allt är fel som ägaren tycker?
självklart är det totalt fel att hon har dem som ordinarie arbetskraft men barn behöver lära dig att man får anstränga sig om man vill ha något från någon annan än mamma och pappa. Varför ska ägaren hålla dem med egen häst? Det är ju helt fel, det borde barnen förstå och framför allt borde barnens föräldrar förstå det. Det finns ingen gratis lunch, liksom.
jag förstår att det är för mycket jobb för barn, då får barnen förstå att man tackar för sig och går eller så får föräldrarna gripa in och sätta stopp. Kanske hyra extra lektioner på ridskolan etc.
 
Kanske nyttigt att hör att inte allt är fel som ägaren tycker?
självklart är det totalt fel att hon har dem som ordinarie arbetskraft men barn behöver lära dig att man får anstränga sig om man vill ha något från någon annan än mamma och pappa. Varför ska ägaren hålla dem med egen häst? Det är ju helt fel, det borde barnen förstå och framför allt borde barnens föräldrar förstå det. Det finns ingen gratis lunch, liksom.
jag förstår att det är för mycket jobb för barn, då får barnen förstå att man tackar för sig och går eller så får föräldrarna gripa in och sätta stopp. Kanske hyra extra lektioner på ridskolan etc.

Man kan lika gärna ifrågasätta varför barnen ska hålla en näringsidkare med gratis arbetskraft?
 
Men herregud det är BARN vi talar om. TS är enligt egen utsago 14 år och har en favorithäst som hon älskar och inte vill överge. Detta utnyttjar stallägaren till max. Ägaren bedriver högst troligt inte en välgörenhetsorganisation för att 14-åriga flickor utan ekonomiska resurser ska få ha hästar som sina egna utan hon vill tjäna pengar på hästarna. Det är ju en ren ekonomisk vinst för henne att slippa betala någon för att utföra jobbet med att motionera dem. Att "lova" att dessa ungdomar ska få ha hästarna som sina egna är ju bara ett sätt att få behålla sin gratis arbetskraft.

Alltså jag är ledsen men detta är ruttet och jag blir förbannad å hela hästbranschens vägnar att det ska få gå till så här.
Tack. Jag har försökt formulera något sånt här men inte lyckats. :bow:
 
Den anställda hinner uppenbarligen inte mocka (och lite till) så det behövs uppenbarligen en anställd till eller utökad tid. En ensam person klarar inte att sköta ett stall med normala arbetstider. Det är jobb 7 dagar i veckan utan semestrar i så fall.
Nu är det ju uppenbarligen så att det har fungerat för stallägaren innan corona kom och det hanns med att mocka och dom red utan några andra grejer att göra. Det är så här det ser ut i många stall nu, det är ett nästan dygnet runt jobb för många för att få det att gå ihop.
 
Man kan lika gärna ifrågasätta varför barnen ska hålla en näringsidkare med gratis arbetskraft?
Fast det är dom ju inte, ingen tvingar barnen till någonting verkar det som. Men det är en hjälp i dessa väldigt svåra tider. Innan corona så klarade ju uppenbarligen stallet av att bli skött utan barnen, dom bara red. Man måste se till hur situationen ser ut nu för många och det är inte som det är i vanliga vardagen längre, det är väl ingenting som antyder att stallet går under utan barnen eller att hästarna utan barnen råkar illa ut. Dom underlättar och gör vardagen lättare för tillfället för stallägaren. Innan man dömer får man nog vänta till detta med corona har lagt sig och vardagen är tillbaka som vanligt igen.
 
Fast det är dom ju inte, ingen tvingar barnen till någonting verkar det som. Men det är en hjälp i dessa väldigt svåra tider. Innan corona så klarade ju uppenbarligen stallet av att bli skött utan barnen, dom bara red. Man måste se till hur situationen ser ut nu för många och det är inte som det är i vanliga vardagen längre, det är väl ingenting som antyder att stallet går under utan barnen eller att hästarna utan barnen råkar illa ut.

Tydligen vore det såpass illa att näringsidkaren skulle vara tvungen att sälja hästar hen inte varit intresserad av att sälja annars...
 
Kanske nyttigt att hör att inte allt är fel som ägaren tycker?
självklart är det totalt fel att hon har dem som ordinarie arbetskraft men barn behöver lära dig att man får anstränga sig om man vill ha något från någon annan än mamma och pappa. Varför ska ägaren hålla dem med egen häst? Det är ju helt fel, det borde barnen förstå och framför allt borde barnens föräldrar förstå det. Det finns ingen gratis lunch, liksom.
jag förstår att det är för mycket jobb för barn, då får barnen förstå att man tackar för sig och går eller så får föräldrarna gripa in och sätta stopp. Kanske hyra extra lektioner på ridskolan etc.
Nej ägaren verkar inte vettig i hur den uttalar sig. Sen spelar det ingen roll om TS mockar en box eller 30 boxar. Det viktiga är att man vet vad som gäller innan. Speciellt i ett stall där det inte enbart är hobbyverksamhet. Jag tycker verkligen att det låter konstigt att man förlitar sig på någon annan sådär och speciellt på en minderårig. Man borde i första hand utgå från verksamheten och sig själv annars blir det en himla soppa tillslut.
 
Inte läst hela tråden. Men när jag var 13-14-15 så red jag ponnyer åt en uppfödare/försäljare. Jag fick rida, träna och tävla. Och Mocka, sopa osv. Bra deal tyckte jag. Det var aldrig något tvång, om jag inte var där mockade ägaren, dennes barn eller i värsta fall drängen i ladugården. Ibland när familjen åkte bort hade jag hela stallet (12 tror jag det var) och hand om allt. Men jag tillfrågades och det fanns vuxen på gården.
När jag tränade och tävlade betalade jag (min mamma) aldrig något. Jag visade även ponnyer för spekulanter och provred nya ponnyer.

Det var såklart en stor vinst för stallet att ponnyer reds, reds in, tävlade osv. Och en vinst för mig få rida hur många ponnyer jag ville.

Baksidan var det att ponnyerna såldes. Alla ponnyer utom döttrarnas ponnyer var tillsalu. Oftast kändes det ändå okej, men några fäste man sig vid. En hade jag som min I flera år. Dog inombords varje tävling en spekulant kom fram, eller när speakern i högtalaren la till att ponnyn var till salu. Satt och hoppades ponnyn skulle kasta av spekulanter mm.

Jag försökte övertala pappa att köpa den ponnyn men han tyckte hon var för dyr. Hon var dyr med, skitdyr. Det var därför det tog tag innan hon såldes. Men när hon kom ut på banorna var det kört. Hon gick fö SM senare.

Men aldrig någonsin sas att den skulle inte säljas osv. Utan jag fick ha vilken ponny jag ville som min ponny - tills den dag den såldes.

Och det är väl här jag kan känna utifrån trådstarten det blivit snett. Att TS endera lovats eller uppfattat att just hens ponny inte ska säljas och att påminnelse eller hot om att den kan det används som påtryckning.
 
Tydligen vore det såpass illa att näringsidkaren skulle vara tvungen att sälja hästar hen inte varit intresserad av att sälja annars...

Och du tror inte det har mer pga corona och att hen blev fast i ett annat land att göra? Hade jag hamnat i en sån situation hade ju jag också blivit tvungen att sälja hästen då jag inte kan ta hand om den på plats, även om det inte var planen från början.
Alltså jag försvarar inte utnyttjande av ungdomar men jag tror verkligen inte så är fallet här.
 
Nu är det ju uppenbarligen så att det har fungerat för stallägaren innan corona kom och det hanns med att mocka och dom red utan några andra grejer att göra. Det är så här det ser ut i många stall nu, det är ett nästan dygnet runt jobb för många för att få det att gå ihop.
Och????
Jag ser inte att stallägaren jobbar dygnet här utan 3 barn som täcker upp.
 
Tydligen vore det såpass illa att näringsidkaren skulle vara tvungen att sälja hästar hen inte varit intresserad av att sälja annars...
Men det lät ju som om dessa hästar sparades för flickornas skull. Så att de skulle fortsätta komma. Det är ju ett försäljningsstall, självklart säljs hästar då.
 
Min kompis har denna ägare som sin förebild då hon tidigare lärt henne otroligt mycket. Kompisen har även slitit som ett djur i stallet utan att få något tillbaka (förutom en mindre månadsavgift).
Fast hon fick väl visst någonting tillbaka förutom mindre månadsavgift? Hon fick uppenbarligen kvinnans tid och energi. Hon fick hennes kunskap.

Man måste inte lägga tid och energi på andra människor. Jag tycker att ni ska vara tacksamma och glada över att ni får rida och lära er en massa grejer ni annars inte hade gjort. Vart annars skulle du få tillfälle att rida en massa fina ponnyer och lära dig så mycket?
 
Ja, som faktiskt väldigt väldigt många tvingas göra nu. Det minst konstiga i detta är att stallägaren ev måste sälja hästarna.

Det håller jag med om. Men det konstiga är att hon hänger upp sitt hästägande på barn. Om enda sättet för henne att behålla hästarna är att hon utnyttjar barn så borde hon naturligtvis sälja hästarna direkt.
 
Men det lät ju som om dessa hästar sparades för flickornas skull. Så att de skulle fortsätta komma. Det är ju ett försäljningsstall, självklart säljs hästar då.

Det tvivlar jag på att hon gjorde. Det låter osannolikt att en som lever på att sälja hästar skulle behålla några specifika hästar endast för att några flickor (som inte är släktingar) ska stanna.
 
Det tvivlar jag på att hon gjorde. Det låter osannolikt att en som lever på att sälja hästar skulle behålla några specifika hästar endast för att några flickor (som inte är släktingar) ska stanna.

Exakt, det är här jag tycker hela historien haltar något enormt, är verkligen 14- eller 16-åringar så naiva att de tror att andra människor håller hästar under obestämd framtid åt dem helt gratis, hästar som kostar dem pengar och som skulle bringa inkomst vid försäljning?
 
Exakt, det är här jag tycker hela historien haltar något enormt, är verkligen 14- eller 16-åringar så naiva att de tror att andra människor håller hästar under obestämd framtid åt dem helt gratis, hästar som kostar dem pengar och som skulle bringa inkomst vid försäljning?

Man tror på det man vill tro på. Jag ser det inte alls som konstigt! Varför är det konstigare att ett barn tror på ett drömscenario en vuxen säger, än att en vuxen tror en partner efter tio svek inte ska svika igen, eller att en vuxen tror ett företag bara sådär delar ut gratis mobiltelefoner, eller...

Jag hade antagligen också trott på att ponnyn inte skulle säljas om stallet jag red i samma ålder sagt det. Jag hade inte konsekvensfunderat utan bara blivit överlycklig och ansett jag hade en himla tur de var så snälla.
 
Det
Det tvivlar jag på att hon gjorde. Det låter osannolikt att en som lever på att sälja hästar skulle behålla några specifika hästar endast för att några flickor (som inte är släktingar) ska stanna.
det beror kanske på hur mycket hjälp ägaren upplever att barnen ger. Om hon tycker de gör ett reellt jobb kan det hända att hon håller på hästarna för att de ska fortsätta utföra jobbet. Det är ju billigare att hålla dem i eget stall än att anställa någon.
Oavsett Hur det ligger till är det cyniskt och märkligt av stallägaren att förlita sig på barn men det är också dåligt av föräldrarna att de inte håller koll och sätter stopp om barnen utnyttjas och det är lite dåligt av barnen att inte förstå att om nu en främling ska hålla dem med häst så får man hjälpa till eller hitta annat ridstall.
 
Man tror på det man vill tro på. Jag ser det inte alls som konstigt! Varför är det konstigare att ett barn tror på ett drömscenario en vuxen säger, än att en vuxen tror en partner efter tio svek inte ska svika igen, eller att en vuxen tror ett företag bara sådär delar ut gratis mobiltelefoner, eller...

Jag hade antagligen också trott på att ponnyn inte skulle säljas om stallet jag red i samma ålder sagt det. Jag hade inte konsekvensfunderat utan bara blivit överlycklig och ansett jag hade en himla tur de var så snälla.
Ja så är det. T.o.m. vuxna fungerar så. Det var en tjej på Facebook som frågade om folk trodde det var fejk för det lät så himla bra, en man hade svarat på hennes annons och erbjöd henne att han skulle köpa en fin häst med bra stam som hon fick välja och rida och hon skulle ha den helt som sin egen. (Eeeh någon som tror detta? Ja denna tjejen trodde det tydligen ett tag iaf, hon hade börjat kolla annonser men kände väl på något sätt att det var för bra ändå).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 317
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 221
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp