Min alldeles egna Pittbull bebis!!

C

Crying

Ååå, dom föds i slutet på augusti..
Nån som har några fina tik namn??
Gärna engelsk "changer" då mamman heter Destiney..

Tack å hejj.. :banana:
 
Sånnt brukar man altid komma fram till själv vad som passar just den hunden bäst...

Några förslag:
Nova
Tasca
Arwen
 
Finns en hel del sidor på nätet med hundnamn, sök på google så hittar du säkert. Är det en blandras du ska köpa?
 
ååh va kul med en bäbis..min lilla pitbull e 1år nu men känns som en bäbis ändå =)
fast ändå e hon så stor ibland ;)

e hon e ren rasig pit? eller e de fler raser i?
 
Jo, men kompisens pitt får valpar i augusti å då tänkte ja ta en..
Dom blir renrasiga..

Ååå, längtar..
 
Blir dom registrerade? Har dom stamtavla? Är föräldrarna importer med stamtavla eller svenska med stamtavla?

Är det nej på någon av dom här frågorna så är dom inte renrasiga och det föds ännu en kull med statussymboler här i Sverige.
 
Statussymboler?????
va?
Det är väl som vilka andra hundar som helst som föds utan stamtavla..
Jag har själv två pitbull, varav en utan stam..
:love: :love:

Lycka till med din nya vovve!
 
Ja förstår inte riktigt??
Kan dom inte vara renrasiga utan stamtavla??
 
ja visst kan dom det.. men då står det inte på "papper",.,.,. :)
 
Den utan stam är sannolikt ingen renrasig American Pitbull Terrier. Det finns få renrasiga exemplar av den rasen i Sverige och uppfödarna är ytterst noga med att regga sin valpar. De är också väldigt petiga med vem som får köpa.

Däremot finns det massor av korsningar med amstaff eller liknande, men det är ingen renrasig pitbull. Detta oavsett om anfadern av annan ras återfinns i fjärde eller femte led.
Endast hundar registrerade i ADBA och UKC är att anses som renrasiga APBT:s. Resten är mest blandraser av en eller annan sort.
 
Kan och kan, har hunden inte papper är den att betrakta som blandras. Nog kan det vara så att båda föräldrarna är registerade och av samma ras, men hur ska man kunna veta det utan papper?
Är föräldrarna dessutom inte reggade kan de vara korsningar med allt möjligt. För att en hund ska anses rasren måste alla tidigare generationer vara av samma ras, ända tillbaks till stambokens början. Det spelar ingen roll att hunden har en endaste anfader utav annan ras långt tillbaka i stamtavlan. Hunden blir i vilket fall aldrig rasren och inte dess avkommor heller.

Just därför att kontroll saknas över hundens stam kan man aldrig säkert säga att en oreggad hund är renrasig, om du inte fött upp hunden själv och bergsäkert vet vem som är fadern och föräldrarnas stam.

Är din tilltänkta valp utan stamtavla och oreggad är det antagligen ingen äkta APBT. De få uppfödare som föder upp sådana i Sverige reggar valparna och är mycket noga med vem de säljer till.
 
Nu måste jag bara fråga.

Min sambos kompis har en tik som han alltid hävdat att det är en pitbull.
Efter att jag läst här om alla diskussioner i ämnet så var jag tvungen att fråga honom om hon verkligen är en renrasig pitbull som är registrerad.

-Nej, det är 25% amstaff i henne. Men hon är reggad för amstaff är samma ras som pitbull, bara att det är utställningsvarianten.

ehhh :confused: stämmer det verkligen?
 
Du kan inte regga APBT i SKK, men väl i ADBA och UKC.
Detta därför att SKK är en FCI-ansluten organisation och FCI samarbetar bara med en kennelorganisation i varje land. I APBT:s hemland USA samarbetar FCI med AKC som valde att stambokföra denna hundtyp som Amstaff. UKC registerade dem som APBT och idag har de utvecklat sig till skilda raser.

För svenska staten ses APBT alltjämt som blandras, men rasen har varit kontrollerad och stambokförd sedan 1898.
 
NJa, det är inte riktigt samma ras längre. Delningen började då AKC valde att registrera hundtypen som Staffordshire Terrier 1936. Prefixet American lades til 1972.
SKK accepterar inte annat än renrasiga amstaffar och registerar endast valpar efter blodtypade föräldrar. Detta därför att det tidgare kunde finnas APBT:s som var registerade som amstaffs.
UKC och ADBA registerar heller inte valpar efter annat än i dessa organisationer reggade hundar och ingen av dessa reggar amstaff. UKC-registrerad APBT kan dock också registreras i ADBA. Det kan också vara möjligt att registrera en AKC-reggad Amstaff som APBT i ADBA. UKC accepterar dock inte detta.
Hundar vars stam är overifierbar kan inte föras in i någon av stamböckerna.

Så, din kompis hund kan ha amstaff i sig, men inte någon svenskreggad amstaff. Då är det ingen genuin APBT.
Amstaffen måste vara AKC-reggad och införd i ADBA:s register innan parningen görs. Kullen kan inte reggas i UKC.
De uppfödare som finns i sverige brukar dubbelregistrera sina kullar och i dem finns det således ingen amstaff.
I vilken organisation är din kopmis hund reggad?
 
För mej spelar de ingen roll..
Vill att dom ska vara här nuu..
 
Igentligen så borde det göra det...
pitbull är en utpräglad rastyp som kräver en ägare som vet vad dom sysslar med...hoppas verkligen att du läst på MYCKET om rasen och deras egenskaper, så du inte bara står där och ser ut som en fågelholk om något skulle hända. :eek:
 
Jag tycker inte de spelar nån roll för mej huruvuda hunden har stamtavla lr inte..
Vet att både mamman å pappan är mkt trevliga å fina hundar!!
Jag har inte läst på alls, men har haft pittbull i familjen innan!!
 
förstår nästan det eftersom du stavar rasnamnet med två t...du får ursäckta om jag tar i för mycke..men även om du haft pitbull innan så finns det väldigt mycket att läsa på om rasen.
Och stamtavla spelar otroligt stor roll, större än du verkar tro..eftersom valpen inte har stamtavla vet du heller inte om det är ren pitbull eller dom det gömmer sig andra raser i.

och det gör det ju inte mindre lägligt att läsa på om rasen.
Bra sidor är http://www.pbsidan.com
och
http://www.pitbull.nu
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 115
Senast: Sofie_B
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 427
Senast: IngaLena
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 979
Senast: escodobe
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp