Bukefalos 28 år!

Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Girasol

Trådstartare
Min feminina åring har fått en tjurig hovböld, som inte ville ge sig. Efter att fått hoven ganska uppklippt men ändå ingen böld funnen beslöt vi att hon skulle få gå någon dag med omslag och se. Pigg men halt, ingen svullnad, dock varm.

Igår då jag kom till hagen och för intagande och omvårdnad av ond hov så finner jag henne ordentligt svullen över ganascher samt strupregionen. Ej palpöm, ödematös men väldigt lös i svullnaden, åt och var alert. Grimman skar verkligen in. Vi har alltid grimmorna ganska löst, så den ska kunna åka över huvudet om det är något. Vi har valt att ha grimma på eftersom vi har problem med att grannens hästar ofta kommer och hälsar på och river staket och bråkar med våra (dock brukar de roa sig med att ge sig på vår andra flock). Bilden är tagen idag vid lunchtid, grimman spändes ut fyra!!!! hål igår kväll och nu när jag tog på den i morse så gick den att få på utan att den klämde, ungefär som på bilden. Men lös och ledig, njä.

Veterinären har heller ingen aning om vad det kan vara. Inga svullna lymfknutor, inget snor, ingen hosta. Tempar 38,1. Ingen svullnad på annat ställe på kroppen. Är insatt på antibiotika och antiinflammatoriskt/smärtstillande. Ingen annan i flocken är drabbad. Kvarka avskrivet.

Ingen häst har lämnat eller tillkommit i flocken sedan i maj. Åringen i fråga har själv inte varit på resande hov sedan fölvisningen i augusti förra året.

Nån annan som sett något liknande? *nyfiken*



29567962.jpg





Gira
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Det kan vara hästens luftsäckar som har blivit fyllda.

Luftsäckarna är ett hålrum som sitter i området där din häst har svullnat.
Ibland kan dessa fyllas med luft. De har en öppning mot svalget, ibland är det något i öppningen som inte fungerar och luften kommer inte ut.

Om det är ett återkommande problem kan man kirurgiskt fixa öppningen så att luften inte samlas där (görs med laser på stående sederad häst).

I vissa fall kan luftsäcken drabbas av en svamp- eller bakterieinfektion.

Om man googlar det engelska namnet guttural pouch får man massor av träffar!
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Det funderade jag också på men svullnaden sitter alldeles för långt ner om inte bilden luras.
Men vem vet med en ordentlig infektion kanske de kan svullna ända ner under ganaschen, med tanke på hovbölden så finns där ju redan skit i kroppen.
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Bilden i länken visar luftsäcken i sitt normala läge.
Men när den är fylld med luft kan den se sådan ut. Luften tar plats och saker förskjuts, som när man blåser upp en ballong.

Lägger in ytterligare en länk, här finns bild och en beskrivning av luftsäcks trympanism.

Giras häst passar bra in om man läser texten på överrepresenterad patient, sto upp till ett års ålder.
En mjuk, oöm svullnad, ingen feber osv.
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Mycket intressant läsning!

Jag tror att hovbölden kan vara en utlösande faktor om man nu vill hitta en sådan, där är hon ordentligt påverkad. På huvudet är hon inte ett smack öm och vi kan klämma hårt. Hon är mest svullen långt ner och utsida av ganasch med övergång till hals och precis runt strupen, ej svullen mellan ganascher eller framåt dvs lymfkörtlar kan palperas och är normalstora. Resten av halsen är ua.

Men ack vad den fölungen såg ut. Hoppas verkligen inte hon drabbas mer än hon redan är. Ringde vetten i em men hon visste inte så mycket om det nu när jag troligen fått namn på vad det är än vad hon visste innan. Såg i din länk att jag kan maila nån professor så det ska jag prova. Nåja, hon verkar inte döende iallafall.


Gira
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Men ack vad den fölungen såg ut.

Menade den som var på bild i länken...

Nåväl, nu har jag hunnit med en massa ikväll, inkl att maila den där professorn som fanns med i länken. Ska bli intressant om jag får svar.
Hoppas han kan engelska, för jag kan ingen tyska, men det borde han kunna :D -förhoppningsvis, för min engelska är inte helt felfri, men jag gör mig förstådd.


Gira
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Luftsäckarna känns som en ganska osannolik diagnos. Den här swullnaden ser wäl mer ut att ligga utanpå mandibulan?

Utöwer den beskriwna swullnaden så drabbas hästar med luftsäcksbeswär aw fler symptom som inte är så lätta att missa, flera aw dem står ju faktiskt i länken (näsflöde, ansträngd andning, hosta, feber osw).

Jag skulle gissa på spottkörteln, den där "påssjukan" som är helt ofarlig och kan uppstå om hästen gnager på kort gräs.

Hoppas det går öwer snart iallafall.
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Har fått svar från professorn, han tror det kan vara detta med luftsäckarna och vill ha blodprov till sin forskning.

Har även pratat med flera veterinärer och nån blev helt förskräckt och ville ha in hästen akut, medan andra rycker på axlarna.

hittintills har hon ju varit pigg mitt i allt elände. Vi har funderat på om det kan vara en allergisk reaktion, då vi dagen innan öppnade en ny hösilagebale. Den ser normal ut, luktar gott och givetvis inga synliga hål i plasten. Ingen annan i gruppen har blivit dålig. De har även bete att tillgå fortfarande.

Ringde även och fick prata direkt med vet på djursjukhuset som tror allergisk reaktion. Låta behandlingen vara som den är om hon inte blir allmänpåverkad eller får mer uttalade symtom.
Men vi ska ta blodprover, foton, tagelprover etc och skicka till tyskland nu i em. Är det detta hon är drabbad av så bistår jag gärna med min tid och den kostnad för att få forskningen ett steg närmare svaret.

Stamtavlan fick de redan i mailet igår och då hon är tredje generationen på gården samt både syskon, moster och kusin finns här hemma så kan vi nog tro att detta inte kommer ur stolinjen som direkt ärftligt i såfall. å andra sidan är det ingen udda blodslinje på någon sida,(hingst eller sto) så då borde det finnas några tusen hästar med dessa gener i europa inkl. sverige.

Men intresant är det.


Gira
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

De kan ju inte ställa diagnosen luftsäckstympanism på de prower du nämner, de är wäl mer tänkta som en del i forskningen på bekräftade fall. Är de inte intresserade aw en klinisk diagnos mha endoskopi, som ju är den normala diagnostiska metoden för luftwägslidanden?

Personligen tror jag inte att du behöwer wara orolig för denna owanliga åkomma, men se till att få hästen undersökt ordenligt om du är orolig.
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Nej jag är faktiskt inte ett skit orolig :) för hon beter sig normalt. Jovisst kan jag låta göra en endoskopi men tror inte det kommer ge så mycket.

Att hon har diagnosen är idag inget större tvivel om. Att tyskland vill ha prover är att de just forskar inom ämnet, inte för att konstatera om det är det hon lider av eller inte. Hennes svullnad har också ändrat karaktär idag och det är inte spottkörtlar som är orsaken, utan nu har hon även svullnad upp utmed ganascherna. Typiskt som på foton på nätet men ej så mycket svullen.

Kommer även just från vet. (egentligen i annat ärende) och det är bestämt att avvakta men fortsätta den behandling hon har.

Alla hästar får inte heller andra symtom än de vår häst har. Även om det är vanligare med infektionsbild i luftvägarna. (hosta, slem osv.)


Gira
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Den typen aw swullnad är ju typisk wid en parotisinflammation iofs.

Nej, jag förstår bara inte hur de kan anwända en häst med tweksam eller ej fastställd diagnos i sitt forskningsarbete. Det låter inte särkilt seriöst.

Har du warit på klinik med hästen idag alltså?
 
Sv: Min åring har fått PÅSSJUKA!!! -eller?

Hej!

Min 7 månaders arabhingst har svullnader i ovannämnda trakter. Jag tror att det har någonting han äter i hagen att göra för han gnager på allt och det är nästan inget gräs kvar. Mycket kvistar, jord och annat dock.

Alltså han är svullen och det började idag. Han har ingen feber och äter/är som vanligt. För några dagar sen så bytte vi hage.
Jag är inte så orolig över svullnaden just nu men undrar om man borde byta tillbaka till den gamla hagen igen eller om man kan förvänta att svullnaden lägger sig(att han vänjer sig vid den nya hagen?

Obs! Han har fri tillgång till hö i hagen men väljer att gnaga på andra saker ändå.
Tacksam för svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 183
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp